Mullistaako tämä moottori harrasteilmailun?
Siinä on vertailukelpoinen kulutus Rotaxiin verrattuna mutta voidaan käyttää edullista kerosiinia.
Rotaxiin verrattuna TBO 3000h > 1200h, parempi teho, kevyempi, hiljaisempi, värinätön ja oleellisesti aerodynaamisempi.
TURBOTECH designs, develops and manufactures innovative regenerative turbines & propulsion systems. Combining proprietary heat-exchangers with state-of-the-art turbines, TURBOTECH's recuperated turbines power conventional and innovative aircraft architectures.
www.turbotech-aero.com
Tästä on generaattoriversio, jossa lentokoneen propulsio hoidetaan sähkömoottorilla, joka saa virtansa turbiinigeneraattoreista.
Turbiinista on messuilla esitelty 160 hevosen versio. Taustalla on moottorien suoritusarvoja.
Harrasteilmailussa jokainen uusi moottori iso asia, koska markkinoiden pienuuden vuoksi niiden kehityskustannusten kattaminen on haasteellista.
Kohdassa 4.20 näkyy VL3 Turbinen näytöslento
EVOT 750 -kone
Siinä on PT6 turbiini, paineistettu, climb rate 4000ft/min ja pystyy käyttämään lyhyitä kiitoratoja!
Alunperin Lancair Evolution, mutta JMB-yhteistyössä siitä on tullut EVOT 750.