Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Pari Globemasteria lensi Atlantin yli. Twitteristin mukaan Secret Service olisi menossa Vilnaan ennen Bidenin osallistumista NATOn kokoukseen. Tuolla reitillä ovat tulossa Helsinkiin. Bidenin Suomen vierailullahan ollaan spekuloitu.



RenderedContent-F110DEA5-18D0-4A0C-BA2A-7821B59CB3D3.jpeg
 
Pari Globemasteria lensi Atlantin yli. Twitteristin mukaan Secret Service olisi menossa Vilnaan ennen Bidenin osallistumista NATOn kokoukseen. Tuolla reitillä ovat tulossa Helsinkiin. Bidenin Suomen vierailullahan ollaan spekuloitu.
Taisi olla päivän paperi Aamulehti missä kirjoittivat Bidenin lääkärien tarkastaneen Suomessa jonkin sairaalan kalustotilanteen. Tiettyä valmistelua ilmassa siis.
 
Taisi olla päivän paperi Aamulehti missä kirjoittivat Bidenin lääkärien tarkastaneen Suomessa jonkin sairaalan kalustotilanteen. Tiettyä valmistelua ilmassa siis.

Tämä.

 
Palttalan mukaan drone pysyi paikoillaan kiitotien oikealla puolella ja laskeutumisen aikana drooni kuitenkin siirtyi lähemmäs koneen laskeutumislinjaa. Yhdistyneen kuningaskunnan lentoturvallisuuslautakunnan raportin mukaan drooni lensi koneen vasemman siiven alle, lähelle koneen moottoria. Raportin mukaan lennonjohto katsoi, että drone oli välitön riski lentokoneille.

Olipa ketterä drone ja pätevä ohjaaja. Melkein laittaisin folion päähän ja epäilisin muuksi.

 
Lasai Aviation, jolla on Bombardier Challenger 650 ARTEMIS koneet, näyttää omistavan myös Beechraft 350 koneen, joka on varusteltu tiedusteluvälinein. Lentää Latviassa juuri nyt.

PHAT22


RenderedContent-89F435D6-8B76-4741-98D3-851FAE2B79A8.jpeg

Edit: Taitaa jäädä pyörimään Latvian koillisnurkkaan eli ilmeisesti Pihkova saa nyt erityistä huomiota.

Edit 2: Maanmittaustahan tuo suorittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on Kaliningradin koneella jännä kurssi...

1689229198500.png
 
Kääntyi sentään :)

1689229352068.png
 
Ruuhkaa Tyksin ilmatilassa tänään. Super Puma nousi juusi Tyksin platalta, kun Scandinavia Air Ambulance odotti jo pääsyä laskuun.
 
Putin lienee Murmanskissa.
Edit: niin olikin.


Venäjän presidentti Vladimir Putin on saapunut Murmanskiin torstai-iltana, The Barents Observer -lehti uutisoi Kremlin tiedotteeseenperustuen.

Putin aloitti vierailunsa LNG-kaasuun liittyvältä tehtaalta, jossa häntä oli vastassa muun muassa Murmanskin aluekuvernööri Andrei Tshibis.

Vierailun muu ohjelma ei toistaiseksi ole tiedossa.

Putin on viimeksi vieraillut Murmanskin alueella vuonna 2014. Murmansk on Venäjän pohjoisen laivaston kotisatama, jossa on myös monia sukellusvenetukikohtia.
IMG_3476.png
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan nykykoneet jo vähän turhan monimutkaisia. Kun joku alkaa menemään vikaan, ei ihmispolo enää pysy käsittämään sitä mitä kone itse aikoo tehdä ja mitä ei.

Neljännen lento-oppilaan kolmannessa läpilaskussa tapahtui kuitenkin toisin. .....

Nyt pomppu oli sen verran lyhyt, että koneen tietokoneisiin menevät kaksi dataväylää näyttivät pienen hetken ajan eri tilaa: toisen mukaan kone oli maassa ja toisen ilmassa. Tämän epäkohdan vuoksi SEC-tietokoneet menivät vikatilaan.


Lentäjät taistelivat Airbus A320 -koneen ohjauksen kanssa Tallinnan taivaalla – sitten sammuivat moottorit​

Miten käy, kun koneen korkeusperäsin kieltäytyy yhteistyöstä? Huonosti.
Smartlynx-yhtiön Airbus A320-kone.

Kentällä.
Smartlynx-yhtiön Airbus A320-kone.

Lukuaika noin 4 min
Tallenna

Kesän kunniaksi T&T julkaisee uudelleen parhaita lukemistojuttuja. Tämä artikkeli on julkaistu alun perin marraskuussa 2019.
Virolaisen matkustajakoneen ohjaustietokoneiden häiriöt johtivat varsin dramaattiseen tapahtumasarjaan puolitoista vuotta sitten.
Tilaa tästä T&T:n maksuton uutiskirje – Kokoamme kiinnostavimmat artikkelit sähköpostiisi joka päivä.
Viron onnettomuustutkintavirasto on julkaissut loppuraportin Tallinnan lentoasemalla 28.2.2018 sattuneesta lento-onnettomuudesta, jossa Smartlynx Estonia -lentoyhtiön Airbus A320 -matkustajakone vaurioitui korjauskelvottomaksi.
Tapahtumasarja sai alkunsa, kun yhtiön tyyppikoulutuksessa olevat lento-oppilaat harjoittelivat laskeutumista Tallinnassa. Koneessa oli lennonopettaja, neljä lento-oppilasta, ylimääräinen lentäjä tarkkailijana sekä Viron ilmailuviranomaisen tarkastaja.
Lennonopettaja toimi koneen kapteenina, kun taas neljä oppilasta istuivat kukin vuorollaan ohjaamon oikeanpuoleisella istuimella perämiehen paikalla ja harjoittelivat läpilaskuja.
Läpilaskuissa kone tekee maakosketuksen, mutta jarrutuksen sijaan kiihdyttää ja tekee lentoonlähdön.
Oletko kiinnostunut autoista? Tilaa T&T:n autokirje tästä
Lennot sujuivat muuten normaalisti, mutta maakosketuksen yhteydessä koneen korkeusperäsimen ja ohjaussiivekkeiden liikkeistä vastaavat kaksi ELAC-tietokonetta antoivat korkeusohjauksen virheilmoituksia. Nämä virheilmoitukset saatiin kuitenkin kuitattua resetoimalla tietokoneet.
Virheilmoitukset johtuivat todennäköisesti koneen ohjausjärjestelmässä käytetystä voiteluöljystä, jonka viskositeetti ei ollut vaatimusten mukainen.
Yhdessä kolmannen lento-oppilaan läpilaskuista toinen tietokone jäi kuitenkin epähuomiossa virhetilaan. Niinpä ohjauksesta vastasi vain yksi ELAC-tietokone.
Vaihdettiin neljänteen ja päivän viimeiseen lentäjään. Hänenkin tapauksessaan ELAC-tietokoneet antoivat välillä vikailmoituksia maakosketuksen yhteydessä, mutta se ei haitannut koneen ohjausta. Jos ELAC:it vikaantuvat, koneen korkeusperäsimen ohjaus siirtyy varajärjestelminä toimiville SEC-tietokoneille.
Neljännen lento-oppilaan kolmannessa läpilaskussa tapahtui kuitenkin toisin. Koska läpilaskut tehtiin käyttämättä koneen spoilereita, kosketus maahan oli hieman tavallista kevyempi, ja kone pomppasi pieneksi hetkeksi takaisin ilmaan.
Tämä ei sinänsä ollut ongelmallista, mutta Airbus A320 -sarjan koneiden tietokonejärjestelmät päättelevät koneen päätelineisiin kohdistuvasta painosta, onko kone maassa (ground law) vai ilmassa (flight law).
Nyt pomppu oli sen verran lyhyt, että koneen tietokoneisiin menevät kaksi dataväylää näyttivät pienen hetken ajan eri tilaa: toisen mukaan kone oli maassa ja toisen ilmassa. Tämän epäkohdan vuoksi SEC-tietokoneet menivät vikatilaan. Muutaman sekunnin kuluttua myös ELAC-tietokoneiden vika toistui.
Kuva tutkintaraportista.

Kone nousi ilmaan, osui rajusti maahan ja nousi uudelleen ilmaan.
Kuva tutkintaraportista.
Nyt oltiin tilanteessa, jossa ELAC-tietokoneet eivät kyenneet hoitamaan koneen korkeusohjausta, mutta myöskään varajärjestelmät eli SEC-tietokoneet eivät toimineet.
Lentäjät eivät tätä tienneet, ja lento-oppilas laittoi moottorit jälleen lentoonlähtötehoille. Nopeutta oli noin 130 solmua (240 km/h), kun oppilas veti ohjaussauvasta taaksepäin.
Korkeusperäsimen siivekkeet eivät liikkuneet mihinkään, eli kone ei noussut. Kiitotien pää alkoi lähestyä ja lentäjille tuli hätä käteen.
Kone oli keräännyt jo sen verran vauhtia, että se kohosi kiitotiestä muutaman metrin korkeuteen, ja lennonopettaja otti ohjauksen. Hän pyysi ottamaan laskutelineet ylös.
Kun teline oli menossa yläasentoon, kone kuitenkin vajosi ja osui takaisin kiitotiehen noin 2,85 g:n voimalla, noin 200 metriä ennen kiitotien päätä. Törmäys oli sen verran raju, että kone nousi uudelleen ilmaan ja alkoi kiivetä 6000 jalan (1800 m) minuuttivauhtia.
Korkeusperäsimen siivekeohjaus ei edelleenkään toiminut. Lisäksi moottorit olivat vaurioituneet törmäyksen yhteydessä ja toinen niistä syttyi tuleen.
Kone jatkoi hallitsematonta nousuaan, kunnes ohjaamossa ollut tarkkailijalentäjä totesi kapteenille, että hänen kannattaisi yrittää korkeusperäsintrimmin käyttöä. Lentäjät alkoivat trimmata konetta nokka alaspäin -asentoon ja ottivat moottorit tyhjäkäynnille.
He tekivät vain liian rajun korjausliikkeen: kone oli ehtinyt nousta 1590 jalan (480 m) korkeuteen, kun se kääntyi syöksyyn, jossa pystynopeutta oli pahimmillaan -7200 jalkaa minuutissa (-2200 m/min).
Lentäjät saivat syöksyn oikaistua 596 jalan (182 m) korkeudesta ja koneen ohjauksen hallintaansa.
He tekivät 180 asteen käännöksen ja yrittivät tuoda koneen takaisin lentoasemalle. Sitten törmäyksessä vaurioituneet moottorit sammuivat.
Kuva tutkintaraportista.

Moottorien sammuttua kone tuli maahan jo ennen kiitotietä.
Kuva tutkintaraportista.
Kone törmäsi maahan noin 150 metriä ennen kiitotien kynnystä, ja sen laskutelineiden renkaat puhkesivat. Maahankosketuksen jälkeen kone rullasi eteenpäin kiitotielle asti, kunnes se suistui ulos kiitotien vasemmalle puolelle.
Koneessa olleista seitsemästä henkilöstä kaksi sai lieviä vammoja; viisi selvisi kuin ihmeen kaupalla vammoitta.
 
Onkohan nykykoneet jo vähän turhan monimutkaisia. Kun joku alkaa menemään vikaan, ei ihmispolo enää pysy käsittämään sitä mitä kone itse aikoo tehdä ja mitä ei.

Eli näin maakravun silmin tarkasteltuna kyseessä oli yhdistelmä pieleen tehtyä huoltoa (väärät voiteluöljyt ohjausjärjestelmässä), koneen epätavallista käyttöä (joka osui suunnittelijoiden ja ohjelmoijien ennakoimien parametrien ulkopuolelle) sekä viimeisenä pisarana lentäjien unohdusta aivan lopussa (jolloin toinen tietokone jäi vahingossa vikatilaan)?

Vanhan koulun primitiivisemmälle koneelle ei tietenkään olisi ollut ongelma, mutta nytkin pohjimmiltaan syynä taisi olla inhimillinen virhe, tai pikemminkin useampi pieni virhe - huollon poikien, lentäjien sekä suunnittelijoiden.
 
Back
Top