Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Olen täsmälleen samaa mieltä, että Deltahawkia on hyvä moottori, mutta todellakin toivon, että tulee alennusvaihteistollinen versio.

Pääsyyllinen tuohon kalliiseen sertifikaatioprosessiin on USA. USA on kuitenkin yleisilmailun suurin markkina ja länsimaista ilmailumyönteisin (Suomi on taas hyvin ilmailuvihamielinen maa). Mutta toisaalta siellä ongelmana on täysin perverssi siviilioikeuskäytäntö eli ketkujen lakimiesten niljakkuus, jonka vuoksi vahingonkorvausvaatimukset ovat poskettomat. Eli valmistajat joutuvat kalliiseen sertifikaatioprosessiin, jotta voivat myydä tuotteitaan kohtuullisella riskillä USA:ssa.

Olen kanssa kuullut, että jos esimerkiksi lentokerholla on sekä "perinteinen" pienkone että dieselöity, että jälkimmäisen käyttöaste on paljon suurempi...
 
Itselle tulee mieleen että VW auton moottori ja ilmailu ei ole maailman paras yhdistelmä.
Mitä lentomeluun tulee, esim. muistaakseni Utissa on haettu hyppytoimintaan soveltuvaa potkuria joka olisi hiljaisempi jo vuosia sitten potkuriturbiinin jatkeeksi, mutta niillä potkureilla tuppaa olemaan hintansa.
 
Itselle tulee mieleen että VW auton moottori ja ilmailu ei ole maailman paras yhdistelmä.
Mitä lentomeluun tulee, esim. muistaakseni Utissa on haettu hyppytoimintaan soveltuvaa potkuria joka olisi hiljaisempi jo vuosia sitten potkuriturbiinin jatkeeksi, mutta niillä potkureilla tuppaa olemaan hintansa.
Mopussa olen nähnyt kuplan koneesta muokatun Limbachin, kyllä pojat sillä lenteli ja jopa takaisin kentälle useimmiten taisivat tulla:).
 
Kuplan koneessa autossa ei muistaakseni ollut öljynsuodatinta, miten Limbachissa?
En tunne sen rakennetta tarkemmin. Lentoonlähdössä kova potkurimelu, siinä oli lennon aikana säädettävä 2 asentoinen säätöpotkuri. Ilmeisesti lentoonlähdössä lapa meni lähelle äänennopeutta.

Piperissä muistaakseni 2.0 Thielert, joka taitaa olla MB:n koneesta muokattu.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt verrataan Deltahawkin kaksitahtidieseliä autoteollisuuslähtöiseen dieseliin niin se ero on valtava yksinkertaisuus Deltahawkissa.
Se yksinkertaisuus on luotettavuutta ja huollon edullisuutta.

Autodieselissä on venttiilit, alennusvaihde, mutkikas polttoaineen syöttö ja elektroniikka.
Deltahawkista puuttuu venttiliit (taitaa kuitenkin olla pakoventtiili?) ja siinä on kaaninen polttonaineen ruiskustus. Se on myös kevyempi.
Autodieseli vastavalla teholla on iskutilavuudeltaan 2 litraa ja Deltahawk on 3.3 litraa. Vertailun vuoksi IO-360 on 5.9 litraa.

Sanginjoen ilmailua vw-moottorilla
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt verrataan Deltahawkin kaksitahtidieseliä autoteollisuuslähtöiseen dieseliin niin se ero on valtava yksinkertaisuus Deltahawkissa.
Se yksinkertaisuus on luotettavuutta ja huollon edullisuutta.

Autodieselissä on venttiilit, alennusvaihde, mutkikas polttoaineen syöttö ja elektroniikka.
Deltahawkista puuttuu kokonaan venttiilit ja siinä on mekaaninen polttonaineen ruiskustus. Se on myös kevyempi.
Autodieseli vastavalla teholla on iskutilavuudeltaan 2 litraa ja Deltahawk on 3.3 litraa. Vertailun vuoksi IO-360 on 5.9 litraa.

Sanginjoen ilmailua vw-moottorilla
Näistä diisselin suuttimista ja sähköisistä suuttimista yleensä. Jos yksikin suutin diisselissä jää vikaantuneena auki niin kone sanoo poks. Lähi piirissä kaksi tapausta vene puolella, aiemmin remontti volvo pentaan maksoi 25000€ ja kuukausi sitten cummingsiin 33000€.

Auto puolella voimakkaamman auton E85 moottorin V8 moottorista yksi suutin jäi auki, onneksi moottorin ohjauksen hälytys toimi, eikä vahinkoa päässyt syntymään.
 
Kunnollisia rakenneselostuksia Deltahawkista ei tunnu löytyvän kirveelläkään, mutta näyttää siltä, että siinä on venttiilitön poikittaishuuhdeltu rakenne. Mikäli näin, siinä lähtee paljon liikkuvia osia pois.
 
Tuota, "supercharger" ei ole mikään "superahdin", vaan supercharger=ahdin. Tässä tapauksessa ilmeisesti moottorissa on sekä pakokaasutoiminen että mekaaninen ahdin. "Supercharger" on siis yleistermi ahtimelle riippumatta sen mekanismista.

Alennusvaihteen puute on järjetöntä, jos huippukierrokset ovat nuo 2700 rpm. Potkurin lavan kärkinopeus väkisin niin korkeaksi, että potkurimelu on turhan kova.
Sanalla supercharger tarkoitetaan USA:ssa lähes aina mekaanista ahdinta vaikka sanakirja saattaakin kertoa sen olevan yleisnimitys ahtimelle. Tässä tapauksessa kyseessä lienee oikeammin huuhtelupumppu. Koska laite on 2-tahtinen, niin sitä ei saisi käyntiin ilman mekaanista huuhtelupumppua. Wikipedia väittää ko. komponentin olevan ruuvikompressori.
 
Back
Top