Alennusvaihteisto on vanha keksintö. Ja se on niin helppo toteuttaakin. Nyt äkkiseltään ei ole tietoa, millainen potkuri halkaisijaltaan noihin tulee, mutta esimerkiksi 200 hv Vinkassa on 1,88 m. Jo sillä kehänopeus on n. 265 m/s. Melua tulee. Verrokiksi suomalainen Bf 109G-2 n. 245 m/s (2600 rpm, suomalaiskoneissa 2800 rpm estetty).
Valitettavasti yleisilmailupiireissä ei ymmärretä esimerkiksi potkurin merkitystä melunlähteenä, koska hyvin usein tekninen tietämys on heikolla tolalla. Ei edes ymmärretä, että potkurin halkaisija kannattaa tehdä mahdollisimman suureksi hyötysuhteen takia. Kannattaa sekin muistaa, että "perinteiset mäntämoottorit", jolla oletan tarkoitettavan "Lyconentalin" O-sarjojen moottoreita, ovat perusrakenteeltaan aataminaikaisia, jolloin niissä oli kierrosluvutkin olivat selvästi pienemmät. Ja koska suurin osa on vapaasti hengittäviä, niin ainoat tehonnostokeinot ovat puristussuhteen ja kierrosluvun nosto. Ja puristussuhteen nosti on huono tapa, koska se nostaa nopeasti palamisen huippupainetta ja siten polttoaineen laatuvaatimusta.
Turbofan=ohivirtausmoottori. Ei läpivirtaus-.