Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuli luettua että Boeing oli ulkoistanut ohjelmistotuotantoa Intiaan säästösyistä mutta omien kokemuksieni mukaan tuo ei välttämättä ole paras/turvallisin toimintatapa...


 
Jyrki Laukkasesta kertova dokkari.


Hieno mies ja hieno filmi.

Olen tavannut hänet joskus jossain ilmailu näytöksessä ja häntä on ilo kuunnella. Se on aika poikkeuksellista että Insinööri tietää tarkalleen mistä hän puhuu. Epäilemättä hän on lisänimensä ansainnut kirjanoppineilta joilla on käytännön kokemusta elävästä elämästä vähemmän. :)
 
Maavalliin törmänneen korealaiskoneen lentotallentimet on tutkittu. Valitettavasti nauhoitteet sekä ohjaamosta että lentodatasta päättyvät muutamaa minuuttia ennen törmäystä.
Mielestäni näissä onnettomuusuutisissa olisi hyvä mainita aina myös onnettomuuskoneen tyyppi, joka siis tässä tapauksessa on Boeing 737-800. CNN:n vastaavassa uutisessa se onkin kerrottu mutta jostakin syystä Ylen toimittelija ei ole muistanut sitä mainita. Ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu.
 
Hmm. Lakkasivatkohan toimimasta samalla kertaa kun paikkatietokin lakkasi tulemasta? Onkohan mahtanut mennä niin, että ovat sammuttaneet väärän moottorin ja jääneet ilman sekä hydrauliikkaa, että sähköä? Pikaisen googletuksen mukaan 737:ssä pitää kääntää kytkin BAT-asentoon jotta sähköjärjestelmien akkukäyttö kytkeytyy. Tuo on ehkä jäänyt tekemättä.
 
Onko tallentimet riippuvaisia koneen sähkövirrasta? Luulisi että niille olisi vähintäänkin joku varavirtalähde? Aika kummallinen onnettomuus jossa kyllä mustille laatikoille olisi tarvetta.
 
Mitä hyö tekköö? Liekö tullut Pietarin lennonjohdolta viestiä, että älkää tulko?

Edit. Jaa muutkin näköjään. Siellä on varmaan vaan ollut kentän kolapartio lumitöissä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20250112_074709_Flightradar24.webp
    Screenshot_20250112_074709_Flightradar24.webp
    216.5 KB · Luettu: 23
  • Screenshot_20250112_075719_Flightradar24.webp
    Screenshot_20250112_075719_Flightradar24.webp
    219.1 KB · Luettu: 23
Viimeksi muokattu:
Todella outo tapaus. Laskeutumisessa kiitorata ollut lumen peitossa. Luulisi silloin reverssejä käytettävän, mutta ne eivät ole kuvien perusteella auki.
 
Ilmankos olin lehtikuvissa kattovinani että koneen romu makaa suht alkupäässä kiitorataa 23. Ei se siis sen pidemmälle päässytkään. Näyttää ihan siltä kuin pilotit luulevat olevansa korkeammalla kuin ovat, eivätkä vedä yhtään pehmentääkseen laskua. Tonttiin tullaan nokkapyörä edellä. Tuon takia eivät edes ehtineet niitä reverssejä kytkemään päälle. Laskeutuminen oli pilalla jo ennen kuin kosketti maata.
 
Ilmankos olin lehtikuvissa kattovinani että koneen romu makaa suht alkupäässä kiitorataa 23. Ei se siis sen pidemmälle päässytkään. Näyttää ihan siltä kuin pilotit luulevat olevansa korkeammalla kuin ovat, eivätkä vedä yhtään pehmentääkseen laskua. Tonttiin tullaan nokkapyörä edellä. Tuon takia eivät edes ehtineet niitä reverssejä kytkemään päälle. Laskeutuminen oli pilalla jo ennen kuin kosketti maata.

No nyt on priimavideo laskeutumisesta. Nousua odottavan koneen ohjaamosta kännykällä kuvattu varsin läheltä. Oikea päälaskuteline pettää välittömästi koneen osuessa kiitorataan. Nokkapyörä tosiaan osuu maahan lähes/käytännössä samanaikaisesti.

1739879445307.webp

Muok. vaihdettu x-linkki tilalle kun siellä pystyy pysäyttämään/kelaamaan videota.

 
Viimeksi muokattu:
Ilmankos olin lehtikuvissa kattovinani että koneen romu makaa suht alkupäässä kiitorataa 23. Ei se siis sen pidemmälle päässytkään. Näyttää ihan siltä kuin pilotit luulevat olevansa korkeammalla kuin ovat, eivätkä vedä yhtään pehmentääkseen laskua. Tonttiin tullaan nokkapyörä edellä. Tuon takia eivät edes ehtineet niitä reverssejä kytkemään päälle. Laskeutuminen oli pilalla jo ennen kuin kosketti maata.
Voi olla kyseessä varjokato. Iso riski lumisissa olosuhteissa, lisäksi oli kai aika hämärää jo, valon määrä vähäinen. Kiitotien valot lumen peitossa.

Kuvittelivat olevansa korkeammalla , loivennus jäi tekemättä.

Tuttu ilmiö.


Tarinaa myös varjokadosta.
.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top