Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
On kyllä suunta, korkeus ja nopeus seilannut koko loppumatkan ajan niin paljon, että tokkopa lintuparvi olisi tuollaista aiheuttanut. Ellei sitten hanhiparvi ole tullut tuulilasista suoraan lentäjien silmille. Mutta silloinkin vähän hankala ajatella tuollaista seilaamista. Jos pilotti tuntee ettei hän kykene ohjaamaan konetta, hän napsauttaa luonnollisesti autopilotin päälle ja silloin seilaamisen pitäisi loppua siihen paikkaan.

Ellei sitten puikoissa ollut joku muu. Mutta selvästi on yritetty tuonne lentokentälle päästä ja jostain syystä tuollainen kasimutka tehty ennen sitä. Sekä nopeius että korkeus ovat seilanneet tuon mutkan aikana huomattavasti.


Screenshot 2024-12-25 at 13.19.15.webp
 
Ja jostain syystä kone kadonnut kartalta klo 4:45 ja sen jälkeen tupsahtanut takaisin kartalle klo 6:07, aivan eri paikassa kuin alkuperäinen määränpää olisi ollut.
(Siinä välissä, klo 4:37-4:40 kone ilmestyy hetkeksi ja pyörii Vladikavkazin kohdalla 13.000-9.000 jalan korkeudessa, mutta tuo paikkatieto on luultavasti joku virhe.)

Kadotessaan kartalta korkeutta oli tasan 30.000 ft ja nopeutta 402 kts. Palatessaan kartalle korkeus ja nopeus olivat 3.525 ft ja 275 kts.
30.000 jalassa ei ole lintuja.

Screenshot 2024-12-25 at 13.54.29.webp
 
Ohessa samaiselta Flight Forumin sivulta kopioitu väitetty ko. lennon nopeus/ korkeus flight data. Mikäli totta, kone ei ole ollut pilotin normaalissa kontrollissa aikajanan missään vaiheessa.

Ensimmäisten videoiden perusteella näytti, että kyseessä olisi procedurien vastaisesti tehty ylösveto (mm. laskutelineet ulkona) ja sitä seurannut koneeen hallinnan menetys. Mutta jos kuvat vahingoittuneista vakaajista ovat aitoja, on mahdollista, että piloteilla on ollut käytössään vain moottorin tehot koneen hallintaan.

Voihan se olla mahdollista, että linnut ovat nokkineet nuo reiät vakaimiin, kun venäläiset uutistoimistot ovat jo väittäneet onnettomuuden syyksi lintutörmäyksen :)

1735139847374.webp
 
Tuo noin klo 6:19 tapahtunut lähes maakosketus ja sitä seurannut jyrkkä ylösveto lähes 5.400 jalkaan, sekä videoissakin nähty aaltoileva ylös ja alas menevä liikehdintä saa minut ajattelemaan täysin samaa: Konetta yritettiin ohjailla pelkkien moottoritehojen avulla. Viittaisi juurikin hydrauliikan menettämiseen.

Hanhiparvi, my ass.

Edit: No nyt alkoivat Ylen klo 18 uutisissakin hieman kyseenalaistamaan tuota lintuparvitarinaa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo eipä kuvat jätä paljon epäillyksiä ja tosiaan itsekin katsoin videota heti et näyttäisi kovasti et moottoreilla koitettiin hallita konetta. Sielt on ohjaus aika varmasti mennyt ku ryssä päätti ampuilla taas summassa taivaalle. Ryssiminen on vaa liian kovasti geeneissä tällä porukalla.
 
Ryssimisen multihuipentuma taas, mikäli tämä reittilento on nähty esim. ukrainalaisena droonina tms.



Flight J2-8243 had flown hundreds of miles off its scheduled route to crash on the opposite shore of the Caspian Sea. Officials did not immediately explain why it had crossed the sea, but the crash came shortly after drone strikes hit southern Russia. Drone activity has shut airports in the area in the past and the nearest Russian airport on the plane's flight path was closed on Wednesday morning.
 
Sen verran Lentoturmatutkintaa katsonut eli melkein ammattilainen näissä asioissa, että ei moottorista kyllä sinkoudu rojuja noin taakse ja ylös.
Ilmanvastus ja virtaus on sitä luokkaa, että se syö moottorista lähteiden rojujen vauhdin äkkiä pois.
Ehkä jos jotenkin alastulossa oikea moottori irronnut ja sylkässy rojut sopivasti perän kohdalla irti. Mutta en usko.
 
Back
Top