Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tässä tosiaan näkyy, että ihan lopussa he yrittävät saada konetta ylöspäin. Kohtauskulma muuttuu. Painava kone, massa tuo liikkeelle jatkuvuutta ja alaspäin menevä liike jatkuu hetken.

Joku seikka vei pilottien huomion tärkeimmästä eli lentämisestä. Korkeuden seuranta unohtuu. Liian matala korkeus huomattiin lopulta, mutta liian myöhään.

Tuo on mielenkiintoinen pointti, koska ymmärtääkseni jokaisella lentäjällä on vahvasti selkärangassa mantra: aviate, navigate, communicate. Tuo äkillinen lastin siirtymä tmv voisi vaikuttaa siihen, että edellä oleva mantra ei toteutuisi.

Yksi mitä maallikkona pohdin oli se, että millainen merkitys tuolla on, että matkustajakoneesta on tehty rahtikone vs koneen ollessa suoraan hihnalta tullessaan rahtikone?
 
Tuo on mielenkiintoinen pointti, koska ymmärtääkseni jokaisella lentäjällä on vahvasti selkärangassa mantra: aviate, navigate, communicate. Tuo äkillinen lastin siirtymä tmv voisi vaikuttaa siihen, että edellä oleva mantra ei toteutuisi.

Yksi mitä maallikkona pohdin oli se, että millainen merkitys tuolla on, että matkustajakoneesta on tehty rahtikone vs koneen ollessa suoraan hihnalta tullessaan rahtikone?
Kun kone valmistetaan rahtikoneeksi, jätetään asentamatta vain penkkien kiinnitys kiskot ja rullaradat rahtikonteille ovat vaikeammin irrotettavia. Jos rahtikoneeksi tehdään runko, niin siihen laitetaan myös tuplaluukut ruumaan, joista rahtikontit syötetään sisään ja ulos.
Matkustajakoneen runkoon ei yleensä laiteta luukkuja rahtikonteille.
 
Hieno projekti. Tuolla oli sitä varmuutta aikoinaan mitä meripelastus vaatii. Monimutkainen kopteri ja takuulla herkkä laite lennettäväksi johtuen kahdesta roottoritasosta, kykenee uskomattomiin temppuihin, vaikka on iso kone vielä tämän päivän kopteriksi.

Tuohon sai myös hydrofonin, syvyyspommit ja torpedoja SUTO-tehtäviä varten. Ruotsalaiset eivät ole suomalaisiin verrattuna persaukisia kun on yksityisillä ja firmoilla panna rahaa tällaiseen kansalaiskeräykseen. Selvästikin Ruotsissa arvostetaan sotilaskulttuuria.
 
Tuohon sai myös hydrofonin, syvyyspommit ja torpedoja SUTO-tehtäviä varten. Ruotsalaiset eivät ole suomalaisiin verrattuna persaukisia kun on yksityisillä ja firmoilla panna rahaa tällaiseen kansalaiskeräykseen. Selvästikin Ruotsissa arvostetaan sotilaskulttuuria.
Joo
Ruotsalaiset ei ryssiä pokanneet ja venäjänmyönteiset eristettiin bisneksestä heti, kun sellaista löytyi. Päinvastoin kuin meillä, tuntuu, ettei saisi ääneen sanoa vieläkään, kuinka lujasti demarit ottivat lahjuksia vastaan Venäjältä ja osa ottaa varmaan vieläkin vastaan ulkomaalaisille tileille rahaa voiteisiin ... Nuo vanhat tapaukset tulisi tutkia ja julkistaa, me tarvitaan tällainen avoin tapa käsitellä lahjotut päättäjät.
 
Tuohon sai myös hydrofonin, syvyyspommit ja torpedoja SUTO-tehtäviä varten. Ruotsalaiset eivät ole suomalaisiin verrattuna persaukisia kun on yksityisillä ja firmoilla panna rahaa tällaiseen kansalaiskeräykseen. Selvästikin Ruotsissa arvostetaan sotilaskulttuuria.

Tässäpä vielä autenttista pätkää Hårsfjärdenin vuoden 1982 sukellusvenejahdista. Ruotsalaisten kopterit vahvasti esillä kohdasta 1.20 eteenpäin.

 
Lentämistä harrastanut Heikki Silvennoinen on siirtynyt lentämään ylemmille "pinnoille", RIP Heikki.


 
Viimeksi muokattu:
Lentämistä harrastanut Heikki Silvennoinen on siirtynyt lentämään ylemmille "pinnoille", RIP Heikki.



Vuonna 2007 Rissalan lentonäytöksessä Silvennoinen pääsi kaksipaikkaisen Hornetin kyytiin. Muistaakseni totesi lennon jälkeen jotenkin niin, että "parasta hommaa mitä mies voi tehdä housut jalassa."
 
Tässä liveä soittamisen osaamisesta mm. Erja Lyytisen kanssa:




 
Viimeksi muokattu:
Jenkkien NTSB julkaisi onnettomuustutkintavideon parin vuoden takaisesta onnettomuudesta, jossa P-63 -hävittäjä törmäsi B-17 -pommikoneeseen. Lentonäytöksen järjestäjätaho ja air boss eivät olleet tilanteen tasalla.

 
Keski-Uusimaan paikallisuutisia. Joulun 1964 onnettomuuspaikalle tulee muistomerkki. Tässä jutussa, jota en kokonaan pysty lukemaan, mainitaan, että onnettomuus on jäänyt mysteeriksi.

Ei se jäänyt mysteeriksi, vaan siitä liikkuu yksinkertaisesti väärää tietoa Wikipediassa. Vaikka nykyteknologiaa ei vuonna 1964 tutkinnoissa ollutkaan, asia kammattiin perusteellisesti kuin pystyttiin. Syy oli lasku metsään pimeässä ja huonossa kelissä. Laitan seuraavaan viestiin vielä pienen otteen silloisesta tutkinnasta.

Onnettomuuden johdosta kuolivat Wäinö Bremer ja Lauri Mattila.

 
Rooman kone teki U-käännöksen puolassa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20241223_185920_Flightradar24.webp
    Screenshot_20241223_185920_Flightradar24.webp
    311.2 KB · Luettu: 24
Viimeksi muokattu:
Back
Top