Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuossa taisi olla 3 eri vaihtoehtoa:
"Kokoojasäiliötä ei Texanissa hänen mukaansa ole, vaan polttoainesäiliöistä voi valita vasemman, oikean tai varasäiliön."

Ohjekirjan mukaan a-hanassa on 4 asentoa, vasen, oikea, vara ja off. Tuo varatankki on osa vasenta pääsäiliötä, mutta siinä on rakenne, joka säästää viimeiset parikymmentä gallonaa käytettäväksi vain asennossa "reserve". Ohjekirjan mukaan lähtö tehdään hana asennossa "reserve".
 
Ei liity yleisilmailuun vaan kaupalliseen, mutta laitan tänne, kun en parampaakaan ketjua keksinyt.

Finnair on nyt maailman viidenneksi vanhin edelleen toimiva lentoyhtiö:

"Selvästi vanhimpia ovat ykkössijan Lentävä hollantilainen eli KLM sekä kolumbialainen Avianca, jotka on perustettu vuonna 1919, ja jotka ovat maailman ainoat yhä toiminnassa olevat 1910-luvulla perustetut lentoyhtiöt. Kolmannella sijalla on vuonna 1920 perustettu australialainen Qantas.

Seuraava sija menee aivan kuukausipelillä venäläiselle Aeroflotille, joka perustettiin kesällä 1923 silloisella Neuvosto-Venäjällä. Finnair eli silloinen Aero Oy perustettiin vain viikkoja sen jälkeen, kun ČSA oli lentänyt ensimmäisen lentonsa lokakuun lopussa 1923, mutta toki Finnairin ensimmäinen lento ajoittuu maaliskuulle 1924."
 
Näinkin jossain opetetaan, mietin Hyvinkäätä:

Kuvassa voi olla lentokone, kartta ja tekstissä sanotaan Downwind leg arrival zone Lowest engine failure turn-back point Normal climbout for best return No-windpath path Common return path Wind path Wind IN NO-WIND CONDITIONS, drifting 500 feet (the airplane's turn radius) will allow to turn back to runway the event of an engine failure, without putting the aircraft path other traffic. crosswind, pilot should use smaller offset able make the the wind. After reaching that initial point, upwind turn increases the angle of climb and-once on the upwind side of the runway-gives any return tailwind if the engine fails farther out.
 
Jutustelua hävittäjien inertianousuista. F-104 Starfighter ja BAC Lightning olivat tässä hommassa kovia rautoja.

Neil Armstrong sai Dyna-Soar projektissa mukana ollessaan tehtäväkseen kehittää hätäpoistumisratkaisu jos kantorakettiin tulee vikaa laukaisualustalla avaruuslentokoneen jo ollessa sen nokassa kiinni. Armstrongin idea oli poistua tilanteesta avaruuslentokoneen omien moottorien avulla, jota ratkaisua hän simuloi Douglas Skylancerilla. Ensin pinnoissa jotain yhdeksääsataa siitä pystyyn kahteen ja puoleen kilometriin josta sitten kivasti kääntö kentälle päin laskuun. Muistui noista inertianousu jutuista tämmöinen joskus kuulemani tarina, kai tämän monet jo ennestään tunsi.
 
Haitin levottomuudet lähteneet hansikkaasta. Laskeutumassa olleeseen koneeseen osuttiin. USA kielsi lennot Haitille.


Lentoemäntä loukkaantui, kun ilmassa ollutta konetta ammuttiin​

Maanantaina 11. marraskuuta tulitus osui Yhdysvalloista saapuvaan lentokoneeseen. Floridasta saapuvan Spirit Airlinesin koneen lentoemäntä loukkaantui lievästi luotien osuttua ilmatilassa lentäneeseen koneeseen.

Kyseinen kone ohjattiin Dominikaaniseen tasavaltaan ja se onnistui laskeutumaan turvallisesi. AFP:n mukaan koneen sisältä otetuissa kuvissa rungossa näkyi useita luodin reikiä.
Päätöksen mukaan Haitin ilmatilasta pysytään vähintään kolmen kilometrin etäisyydellä. Aseistautuneet rikolliset ovat ammuskelleet pääkaupunkiin laskeutuvia ja sieltä lähteviä lentokoneita viime viikkojen ajan.

 
Back
Top