Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuossa taisi olla 3 eri vaihtoehtoa:
"Kokoojasäiliötä ei Texanissa hänen mukaansa ole, vaan polttoainesäiliöistä voi valita vasemman, oikean tai varasäiliön."

Ohjekirjan mukaan a-hanassa on 4 asentoa, vasen, oikea, vara ja off. Tuo varatankki on osa vasenta pääsäiliötä, mutta siinä on rakenne, joka säästää viimeiset parikymmentä gallonaa käytettäväksi vain asennossa "reserve". Ohjekirjan mukaan lähtö tehdään hana asennossa "reserve".
 
Ei liity yleisilmailuun vaan kaupalliseen, mutta laitan tänne, kun en parampaakaan ketjua keksinyt.

Finnair on nyt maailman viidenneksi vanhin edelleen toimiva lentoyhtiö:

"Selvästi vanhimpia ovat ykkössijan Lentävä hollantilainen eli KLM sekä kolumbialainen Avianca, jotka on perustettu vuonna 1919, ja jotka ovat maailman ainoat yhä toiminnassa olevat 1910-luvulla perustetut lentoyhtiöt. Kolmannella sijalla on vuonna 1920 perustettu australialainen Qantas.

Seuraava sija menee aivan kuukausipelillä venäläiselle Aeroflotille, joka perustettiin kesällä 1923 silloisella Neuvosto-Venäjällä. Finnair eli silloinen Aero Oy perustettiin vain viikkoja sen jälkeen, kun ČSA oli lentänyt ensimmäisen lentonsa lokakuun lopussa 1923, mutta toki Finnairin ensimmäinen lento ajoittuu maaliskuulle 1924."
 
Näinkin jossain opetetaan, mietin Hyvinkäätä:

Kuvassa voi olla lentokone, kartta ja tekstissä sanotaan Downwind leg arrival zone Lowest engine failure turn-back point Normal climbout for best return No-windpath path Common return path Wind path Wind IN NO-WIND CONDITIONS, drifting 500 feet (the airplane's turn radius) will allow to turn back to runway the event of an engine failure, without putting the aircraft path other traffic. crosswind, pilot should use smaller offset able make the the wind. After reaching that initial point, upwind turn increases the angle of climb and-once on the upwind side of the runway-gives any return tailwind if the engine fails farther out.
 
Jutustelua hävittäjien inertianousuista. F-104 Starfighter ja BAC Lightning olivat tässä hommassa kovia rautoja.

Neil Armstrong sai Dyna-Soar projektissa mukana ollessaan tehtäväkseen kehittää hätäpoistumisratkaisu jos kantorakettiin tulee vikaa laukaisualustalla avaruuslentokoneen jo ollessa sen nokassa kiinni. Armstrongin idea oli poistua tilanteesta avaruuslentokoneen omien moottorien avulla, jota ratkaisua hän simuloi Douglas Skylancerilla. Ensin pinnoissa jotain yhdeksääsataa siitä pystyyn kahteen ja puoleen kilometriin josta sitten kivasti kääntö kentälle päin laskuun. Muistui noista inertianousu jutuista tämmöinen joskus kuulemani tarina, kai tämän monet jo ennestään tunsi.
 
Haitin levottomuudet lähteneet hansikkaasta. Laskeutumassa olleeseen koneeseen osuttiin. USA kielsi lennot Haitille.


Lentoemäntä loukkaantui, kun ilmassa ollutta konetta ammuttiin​

Maanantaina 11. marraskuuta tulitus osui Yhdysvalloista saapuvaan lentokoneeseen. Floridasta saapuvan Spirit Airlinesin koneen lentoemäntä loukkaantui lievästi luotien osuttua ilmatilassa lentäneeseen koneeseen.

Kyseinen kone ohjattiin Dominikaaniseen tasavaltaan ja se onnistui laskeutumaan turvallisesi. AFP:n mukaan koneen sisältä otetuissa kuvissa rungossa näkyi useita luodin reikiä.
Päätöksen mukaan Haitin ilmatilasta pysytään vähintään kolmen kilometrin etäisyydellä. Aseistautuneet rikolliset ovat ammuskelleet pääkaupunkiin laskeutuvia ja sieltä lähteviä lentokoneita viime viikkojen ajan.

 
Vaikuttaa ihan siltä kuin ei olisi päässyt lentoon kunnolla, vaan kyntänyt peltoa pitkät matkat ennen kuin osunut rakennuksiin. Unohtuiko kuskeilta laipat (flaps)?

Edit: Ei kun otan takaisin. Konehan oli laskeutumassa, ei lentoonlähdössä.

Edit2: Flightradarin mukaan osunut maahan pitkän matkaa ennen kiitorataa ja sitten ilmeisesti kyntänyt peltoja (CFIT, controlled flight into terrain). Eikö tuolla kentällä ole ILS:ää? Vai oliko korkeusmittari kalibroimatta? Pilvessä lähestytty liian matalalla? Pahasti haisee lentäjien mokalta, valitettavasti.

Edit3: Löytyy ILS (109.10 MHz).
 
Viimeksi muokattu:
Löytyi videotakin epäonnistuneesta laskusta. Kyllä noi pilotit nyt on ollu täysin unessa. Eihän tollasen pitäisi olla mahdollista. Aivan päivänselvä CFIT ja piloteilla katse jossain aivan muualla kuin ulkona. Loppulähestyminen aloitettu aivan liian matalalta.

 
Viimeksi muokattu:
Löytyi videotakin epäonnistuneesta laskusta. Kyllä noi pilotit nyt on ollu täysin unessa. Eihän tollasen pitäisi olla mahdollista. Aivan päivänselvä CFIT ja piloteilla katse jossain aivan muualla kuin ulkona. Loppulähestyminen aloitettu aivan liian matalalta.


Koneen TAWS varmaan huutanut koko ajan Pull Up, Pull Up.
 
Joo. Sitäkin. Aivan käsittämätöntä. Tai sitten se ei huuda mitään jos kone on jo laskumoodissa. Videolla näytti olevan ihan normaali glide slope, mutta väärällä korkeudella vaan.
Tulee mieleen jos sittenkin joku tulipalo tms olisi ollut lentokoneessa ja haitannut pilottien toimintaa. Mutta kaipa sellaisesta olisi jo tullut tieto lennonjohtoon.

Edit: Swiftair on ihan kohtalaisen kokoinen espanjalainen yhtiö, joten luulisi hommien olevan suht hanskassa. Ei siis mikään ryssäfirma, jossa millään ei ole mitään väliä. Koneyksilö kylläkin melko iäkäs (31 vuotta), mutta hyvin huollettuna sen ei pitäisi olla mikään ongelma.

Edit2: Vaikka jonkin verran on kyllä sattunut ja tapahtunut. Ei nyt aivan puhtoiselta näytä tuo lista:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli iltasanomiin tieto, että kone olisi ollut tekemässä hätälaskua turman sattuessa, eli jotain häikkää heillä oli ollut. Virrat koneessa kyllä näytti olevan, koska videolla näkyi voimakkaat laskeutumisvalot. Joten oletamme, että moottorit olivat käynnissä. Joku muu vika sitten ehkä.
 
Vielä uusi video. Nyt näistä pätkistä mitä nähnyt, niin ensin normaali lähestyminen yllättäen syvenee. Seuraavassa näkyi, kuinka yritti lopussa vetää rajusti ylös. Moottorit kuulostivat siinä koko videon läpi samalla eli tehoa ei lisätty tai sitä ei enää saatu. Tämä kolmas ja viimeinen video näyttää surullisen lopun kun ylösveto aiheuttaa lopulta sakkauksen ja tulee nokka edellä maahan.

1732547593904.webp

 
Vielä uusi video. Nyt näistä pätkistä mitä nähnyt, niin ensin normaali lähestyminen yllättäen syvenee. Seuraavassa näkyi, kuinka yritti lopussa vetää rajusti ylös. Moottorit kuulostivat siinä koko videon läpi samalla eli tehoa ei lisätty tai sitä ei enää saatu. Tämä kolmas ja viimeinen video näyttää surullisen lopun kun ylösveto aiheuttaa lopulta sakkauksen ja tulee nokka edellä maahan.

Katso liite: 109601


Miten omaan silmään ei näy mitään rajua ylösvetoa. Mutta jos sellainen tehdäänkin ja se johtaisi sakkaukseen, niin ei kai kone silloin nokka edellä tuolla tavalla sukella? Todella kummallisen näköinen tilanne, vaikuttaa melkein lastin yhtäkkiseltä siirtymiseltä.
 
Back
Top