Johtuisiko siitä että tukialuskone ja tukilaiva kääntää vastatuuleen nousuissa ja laskuissa ?Neljäntenä yllättävän alhainen sallittu sivutuulikomponentti laskussa.
Ei ole konesuunnittelun tarvinut panostaa tuohon ominaisuuteen. . . .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Johtuisiko siitä että tukialuskone ja tukilaiva kääntää vastatuuleen nousuissa ja laskuissa ?Neljäntenä yllättävän alhainen sallittu sivutuulikomponentti laskussa.
Räyskälän kentällä suunta 26 on pahin, koska kiitotienjatkeella on vain taimikkoa ja metsää. Toiseen suuntaan toimittaessa alle jäävät Räyskälän kylän pellot ja suunnassa 30 on Särkijärvi. Liian matalalta aloitettu kaarto takaisin kentälle on koitunut monen lentäjä kohtaloksi. Parempi tosiaan rysäyttää mahdollisimman hallitusti vaikka sitten latvustoon kuin sakata selälleen. Hyvin harmillinen onnettomuus joka tapauksessa.Räyskälän lentoturma | Paikallinen teki huolestuttavan havainnon ennen lentoturmaa: Moottorin ääni loppui yhtäkkiä
Kaksi kuoli pienlentokoneen pudottua maahan Räyskälän lentokentällä keskiviikkona. Paikalle tullut Petri Kohonen pohti, olisiko moottorihäiriö voinut aiheuttaa onnettomuuden.www.hs.fi
Moottorihäiriöltä tämä vaikuttaa. Nousussa matalalla pahin hetki saada moottorihäiriö. Aikaa reagointiin alle sekunti eli nokkaa välittömästi alas moottorin vedon loppuessa. Muutoin seurauksena sakkaus ja matalalla se tarkoittaa lorun loppua.
Mahdollista myös että yritettiin liian matalalta moottorin piiputtaessa kiitotielle paluuta. Joudutaan kaartamaan liian tiukasti, kaartosakkaus ja maahansyöksy.
Matalalla moottori piiputtaessa muuta ei ole tehtävissä kuin ohjattu lasku etusektoriin. Olipa edessä sitten mitä tahansa.
Kone vielä aika haastavan lennettävän maineessa. Ei varmasti helpottanut moottorin vedon loppuessa pilotin tehtävää.
Eilen illalla lueskelin hiukkasen konetyypin ohjaajan käsikirjaa. Ohjekirjan perusteella kone on toki herkkä, mutta lähestyvä sakkaus siinä pitäisi tuntua (tärinää + nokka ylhäällä) ja ohjekirjan mukaan kone pysyy hallinnassa kun vetoa löysää heti. Sauva takana kone toki kiepsahtaa. Epäilen, että Texanin "hankala" maine tulee suuntaherkkyydestä lähdössä ja laskussa eli sitä joutuu ohjaamaan melkeinpä pysähdyksiin asti, jos yrittää kiemurrella. Todennäköisesti suomalainen VL Pyry oli vaativampi lentää. Pitää muistaa, että monet nykyisistä Texanin vaatuvuutta korostavista ohjaajista on ikäpolvea, jonka koko lentokoulutus on tehty nokkapyöräkoneilla. Jyrki Laukkanen taisi joskus kertoa, että sitä Gauntletia moni kokenutkin yritti lentää, mutta kun ei ole kannuspyörärutiinia, niin ei homma toiminut.Räyskälän lentoturma | Paikallinen teki huolestuttavan havainnon ennen lentoturmaa: Moottorin ääni loppui yhtäkkiä
Kaksi kuoli pienlentokoneen pudottua maahan Räyskälän lentokentällä keskiviikkona. Paikalle tullut Petri Kohonen pohti, olisiko moottorihäiriö voinut aiheuttaa onnettomuuden.www.hs.fi
Moottorihäiriöltä tämä vaikuttaa. Nousussa matalalla pahin hetki saada moottorihäiriö. Aikaa reagointiin alle sekunti eli nokkaa välittömästi alas moottorin vedon loppuessa. Muutoin seurauksena sakkaus ja matalalla se tarkoittaa lorun loppua.
Mahdollista myös että yritettiin liian matalalta moottorin piiputtaessa kiitotielle paluuta. Joudutaan kaartamaan liian tiukasti, kaartosakkaus ja maahansyöksy.
Matalalla moottori piiputtaessa muuta ei ole tehtävissä kuin ohjattu lasku etusektoriin. Olipa edessä sitten mitä tahansa.
Kone vielä aika haastavan lennettävän maineessa. Ei varmasti helpottanut moottorin vedon loppuessa pilotin tehtävää.
Mustang on lähdössä ja laskussa helpompi kone kuin tuo SNJ-3.Laukkasen Jyrkiä tarinoitettu.
Lopen turmakone oli tuttu kokeneelle suomalaislentäjälle – kertoo nyt, miten vaikeaa sillä on lentää
Kotkalainen lentäjä Jyrki Laukkanen oli kokoamassa onnettomuudessa tuhoutunutta historiallista lentokonetta vuonna 2020, kun se saapui Suomeen Yhdysvalloista.yle.fi
Lentäjä Jyrki Laukkanen kuvailee konetyyppiä tyypilliseksi isolla moottorilla varustetuksi kannusperäkoneeksi, joka on vaativa lentää.
– Kannusperäkone on taivaalla helppo lentää, mutta laskussa ja nousussa sen ohjaus on vaativaa, koska se lähtee helposti kiertämään sivulle.
Juuri kolmas pyörä aiheuttaa sen, että kone voi laskussa tai nousussa lähteä kallistumaan.
– Tämä koskee vain lähtökiitoja ja laskukiitoja maassa. Jos kone pääsee ilmaan ongelma poistuu, Laukkanen sanoo.
Laukkanen tunsi myös onnettomuudessa olleen lentokoneen, sillä hän oli mukana kokoamassa sitä, kun se vuonna 2020 tuli Yhdysvalloista Suomeen.
Lentäjä Jyrki Laukkasen ensikohtaaminen mallin kanssa tapahtui Yhdysvalloissa Ohiossa vuonna 1988. Hän oli saanut paikallisilta ystäviltään kutsun tulla lentämään arvostettua yhdysvaltalaista Mustang-hävittäjää.
Osoittaakseen taitonsa kannusperäkoneiden kanssa, hänen piti ensin lentää niin sanottu taitolento SNJ-3:lla. Taitolennossa opettaja seuraa lentäjän takana, tekeekö tämä kaiken oikein.
– Tarkastuslennossa minun piti tehdä koneella viisi laskua ja lähtöä. Jos ei tunne kannusperäkoneiden tapaa alkaa kiertää, niin koneen helposti rikkoo, Laukkanen sanoo.
– Ystäväni sanoivat, että saat sinä Mustangilla lentää, kun osaat kerran tällä lentää. Se lento oli elämäni lottovoitto.
Tuossa menee asiat hiukan sekaisin. Esimerkiksi Corsairin pääongelmat eivät johdu potkurin väännöstä. Hyvä verrokki on saman tehoinen F6F, jota pidetään hyvin helppona nousta, laskea ja lentää.Potkurin kierto toki tuossa Texanissa suht voimakas. Mutta kun verrataan sen konetehoa (600 hp) täysiveriseen WWII-warbirdiin, niin niiden n. 2000 hp on kyllä eri luokkaa. Ja potkurikin on niissä vastaavasti isompi ja vääntää enemmän. Ehkä kaikkein hankalimman maineessa oli Vought Corsair, joka lokinsiipineen on allekirjoittaneen mielestä se siistein warbird ikinä. Mutta se siis kääntyi kovin herkästi nousussa ja laskussa selälleen ellei pilotti ollut tarkkana.
Totta turiset. Jos nousussa moottori pysähtyy noin matalalla, pitää antaa sakata eteen eikä yrittää kaartaa. Tosin en tästä osaa sanoa, mitä lentäjät tekivät.Räyskälän kentällä suunta 26 on pahin, koska kiitotienjatkeella on vain taimikkoa ja metsää. Toiseen suuntaan toimittaessa alle jäävät Räyskälän kylän pellot ja suunnassa 30 on Särkijärvi. Liian matalalta aloitettu kaarto takaisin kentälle on koitunut monen lentäjä kohtaloksi. Parempi tosiaan rysäyttää mahdollisimman hallitusti vaikka sitten latvustoon kuin sakata selälleen. Hyvin harmillinen onnettomuus joka tapauksessa.
Sen verran täsmennän, että laskeutua etusektoriin ohjattu lasku, ei sakata.Totta turiset. Jos nousussa moottori pysähtyy noin matalalla, pitää antaa sakata eteen eikä yrittää kaartaa. Tosin en tästä osaa sanoa, mitä lentäjät tekivät.
Moottori on kai vielä yhtenä kappaleena. Jotain muutakin kuvista näkyy. Potkurin lavat eivät ole mutkalla, joten moottori ei ollut käynnissä, kun tuli tonttiin.
Moottorin pysähtymisen syy ehkä selviää. Tekninen vika (todella monta mahdollisuutta) vai tarkistusten pettäminen (hana kiinni / väärä tankki valittuna).
Kyllä kyllä. Tarkoitan lähinnä, että mennään suoraan vaikka siellä olisi latvoja. Tuossa korkeudessa, missä oletetaan koneen olleen, ei kai oikein ehdi hakea nopeutta nokkaa laskemalla.Sen verran täsmennän, että laskeutua etusektoriin ohjattu lasku, ei sakata.
Ehtii nokan laskea, kone on pidettävä ohjattavana. Ainoa keino nousussa moottorin sammuessa nokan välitön työntäminen alaspäin. Tätä muuten harjoitellaan ja melko paljon. Oikean toiminnan pitää lähteä selkäytimestä.Kyllä kyllä. Tarkoitan lähinnä, että mennään suoraan vaikka siellä olisi latvoja. Tuossa korkeudessa, missä oletetaan koneen olleen, ei kai oikein ehdi hakea nopeutta nokkaa laskemalla.
Minä en ainakaan tiedä, menikö ohjattuna vai ei.Ehtii nokan laskea, kone on pidettävä ohjattavana. Ainoa keino nousussa moottorin sammuessa nokan välitön työntäminen alaspäin. Tätä muuten harjoitellaan ja melko paljon. Oikean toiminnan pitää lähteä selkäytimestä.
Mutta kova tilanne on eri kuin harjoitus. Joku saa 150 % itsestään irti, toinen jäätyy ja ei mitään. Jäätyjä tuossa tilanteessa on erittäin heikoilla.
En tiedä minäkään, mutta niin pystyssä tuli että epäilen, että ei mennyt. Puhtaasti hihasta vedetty arvaus:moottori meni, pilotti lähti kaartamaan takaisin kiirtotielle. Kaartosakkaus, josta muljahti syöksykierteeseen.Minä en ainakaan tiedä, menikö ohjattuna vai ei.
Tuossa taisi olla 3 eri vaihtoehtoa:Toki väärän tankin valitseminen olisi varsin outoa, jos koskaan ennen on lentänyt yhtään millään jossa on mahdollisuus valita jompi kumpi tankeista.