Vääpeli
Greatest Leader
Atlantassa pari konetta kolaroinut lentokenttä alueella. Ei henkilö vahinkoja.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ei kyllä vakuuta. Teknisesti järkevämpää olisi pohtia esimerkiksi mahdollisuutta noitten potkupuhkujen kulutuksen alentamiseen lämmönvaihtimilla. Ja polttoaineeksi synteettinen biomassapohjainen polttoaine.Lentoyhtiöt tilasivat satoja sähköhybridikoneita pieneltä ruotsalaiselta startup-yritykseltä
Lentoyhtiöt ympäri maailmaa tilaavat ruotsalaisen startup-yrityksen kehittämää sähköhybridilentokonetta. Se voi kuljettaa 30 matkustajaa pelkän sähkön avulla.yle.fi
Liian harvaa energia tiheyttä jossain biomassoissa, vetyä tankkiin, sitten sähkö tehdään kulutuksen vieressä.Ei kyllä vakuuta. Teknisesti järkevämpää olisi pohtia esimerkiksi mahdollisuutta noitten potkupuhkujen kulutuksen alentamiseen lämmönvaihtimilla. Ja polttoaineeksi synteettinen biomassapohjainen polttoaine.
Ja kertoo kaiken EU:n hourupäisyydestä, että saivarrellaan mitättömän pienen osuuden kokonaispäästöistä omaavasta lentoliikenteestä.
Siis jos biomassasta tehdään synteettistä nestepolttoainetta, niin energiatiheydessä ei ole mitään ongelmaa. Sen sijaan vedyn käyttö laajassa mitassa lentoliikenteessä on äärimmäisen tehotonta, eikä vety käy polttoaineeksi lentokoneessa ilman suuria rakennemuutoksia. Ei mitään järkeä.Liian harvaa energia tiheyttä jossain biomassoissa, vetyä tankkiin, sitten sähkö tehdään kulutuksen vieressä.
Miksi vety ei käy lento polttoaineena?Siis jos biomassasta tehdään synteettistä nestepolttoainetta, niin energiatiheydessä ei ole mitään ongelmaa. Sen sijaan vedyn käyttö laajassa mitassa lentoliikenteessä on äärimmäisen tehotonta, eikä vety käy polttoaineeksi lentokoneessa ilman suuria rakennemuutoksia. Ei mitään järkeä.
Eli se että vety on energistä painoon nähden ei vielä riitä kaikkeen. En osaa arvioida kuinka helposti polttoainetankissa voi käyttää vaihtelevia suuria paineita, mutta nesteytys ei tulle kysymykseen materiaaliteknisten syiden vuoksi. Lisäksi ymmärtääkseni palolämpötila on niin korkea, että siitä voi seurata ongelmia moottorien suunnittelussa.Vedyn polttoarvo per tilavuus on noin 10.8 MJ/m³ (normaalipaineessa ja -lämpötilassa). Tämä on huomattavasti alhaisempi kuin useimmilla nestemäisillä polttoaineilla, koska vety on erittäin kevyt ja sen tiheys on alhainen.
Kyllä nestemäisen vedyn voi lentsikkaan laittaa. Polttokennoilla sähköksi ja siitä sitten sähkö moottoreihin.Kai se käy, mutta teknisesti erilaista kuin mitä aiemmin on ollut käytössä.
Eli se että vety on energistä painoon nähden ei vielä riitä kaikkeen. En osaa arvioida kuinka helposti polttoainetankissa voi käyttää vaihtelevia suuria paineita, mutta nesteytys ei tulle kysymykseen materiaaliteknisten syiden vuoksi. Lisäksi ymmärtääkseni palolämpötila on niin korkea, että siitä voi seurata ongelmia moottorien suunnittelussa.
Paineistus varmaan onnistuu. Puristussuhde taitaa olla hyvä, mutta tuo kuumuus voi vaatia erilaisia moottoreita?
[Itse kyllä uskon pitkällä aikavälillä että "kierrätettävä" vetytalous tulee olemaan iso juttu. Mutta ei ihan kaikessa, eikä nopeasti. ]
1. Vaatii koko lentokoneen rakenteen uusimisen vetyä varten, koska vety vaatii niin täysin erilaisen säiliöimisen. Käytännössä se koneen paino ja koko kasvavat reippaasti. Etenkin helikoptereille mahdoton yhtälö.Miksi vety ei käy lento polttoaineena?
Niiiiin, polttokennoilla sähköä, sähköllä moottorit toimimaan. Vetyä on säilötty aiemminkin ja tiedetään miten vety käyttäytyy... Mikäs ongelma se on?1. Vaatii koko lentokoneen rakenteen uusimisen vetyä varten, koska vety vaatii niin täysin erilaisen säiliöimisen. Käytännössä se koneen paino ja koko kasvavat reippaasti. Etenkin helikoptereille mahdoton yhtälö.
2. Vety vaatii moottoreidenkin uusimisen.
Mikä mahtaa olla polttokennot + sähkömoottorit + vedyn tankkiratkaisut yhteinen koko ja paino? Esimerkiksi C-130J Herculeksen moottorit tuottavat n. 4600hv/moottori ja painoa on n. 800 kg/moottori. Saman teholuokan sähkömoottorien tietoja kun katsoo netistä, niin puhutaan vähintään useamman tonnin painoisista moottorista. Siihen päälle se polttokenno ja painavat säiliöt. Hullua.Niiiiin, polttokennoilla sähköä, sähköllä moottorit toimimaan. Vetyä on säilötty aiemminkin ja tiedetään miten vety käyttäytyy... Mikäs ongelma se on?
No, Ruotsissa nysväävät nyt sellaista, hullua moottori konetta. 4 moottoria, +Akut... Eikö olekin aika hullua. 30 matkustajaa ja miehistö päälle.Mikä mahtaa olla polttokennot + sähkömoottorit + vedyn tankkiratkaisut yhteinen koko ja paino? Esimerkiksi C-130J Herculeksen moottorit tuottavat n. 4600hv/moottori ja painoa on n. 800 kg/moottori. Saman teholuokan sähkömoottorien tietoja kun katsoo netistä, niin puhutaan vähintään useamman tonnin painoisista moottorista. Siihen päälle se polttokenno ja painavat säiliöt. Hullua.
Siis se kone, jolla hybridinä pääsee huimat 800 km ja akuilla vielä huimemmat 200 km...Ja vielä ei löydy nopeusarvoja.No, Ruotsissa nysväävät nyt sellaista, hullua moottori konetta. 4 moottoria, +Akut... Eikö olekin aika hullua. 30 matkustajaa ja miehistö päälle.
Tsot, tsot, vetyhän on ihan tuotantokäytössä meillä täällä Suomessa. Pitää härvelin ilmassa ja pyörittää ropellia.
Kelluu - Persistent Aerial Monitoring for a Sustainable and Secure Europe
Kelluu revolutionizes aerial monitoring with autonomous airships, delivering high-resolution aerial data that’s more affordable, accurate, eco-friendly, or available to you faster than any current method.kelluu.com
No, Ruotsissa nysväävät nyt sellaista, hullua moottori konetta. 4 moottoria, +Akut... Eikö olekin aika hullua. 30 matkustajaa ja miehistö päälle.
Siis se kone, jolla hybridinä pääsee huimat 800 km ja akuilla vielä huimemmat 200 km...Ja vielä ei löydy nopeusarvoja.
Tuollaisille lyhyille matkoille kannattaisi pohtia jo ilmalaivoja, joilla voisi päästä suoraan esimerkiksi kaupunkien keskustaan. En tiedä, olisiko teknisesti mahdollista hyödyntää ilmalaivan kuorta aurinkopaneeleina.Ilmaa kevyemmän ilmailun kulta-aikoina vety valmistettiin usein paikan päällä, se onnistui ihan 1800-luvun laitteistollakin (toisin kuin helium, jota ei käytännössä voi valmistaa mitenkään).
Niin no tuossahan ei ole vetyä (vaikka toimitusjohtaja jostain syystä sen ohimennen mainitseekin) vaan voima varastoidaan akustoon ja perinteiseen kerosiiniin.
Matkanopeudeksi mainitaan 370km/h (200 kts). Eli samaa luokkaa kuin nopea mäntämoottorikone.
Tämä onkin toistaiseksi ollut se segmentti mihin sähkölentokoneet menevät, eli ne osin korvaavat mäntämoottorikoneita. Mutta mäntämoottorikoneiden osuus kaupallisesta lentoliikenteestä on mitätön...
Ehkä nämä toimivat taksilentoliikenteessä, ja saattavat siellä mahdollistaa uusiakin bisnesmalleja, jos turvallisuus saadaan osoitettua ja käyttökustannukset ovat odotetun alhaiset. Mutta Kanarialle kukaan ei lähde sähkökoneella.