Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Lisää kauhun hetkiä, kun kuomu aukeaa kesken lennon:

Lento-oppilas saa tuotua koneen laskuun takaisin kentälle ja takuulla muistaa tarkastaa kuomun lukituksen ennen seuraavaa lentoa...

Onneksi tässä tapauksessa ei tarvittu onnettomuustutkintaa. Lennon kuvaaminen helpottaa onnettomuustutkijoiden työtä mutta joissakin tapauksissa koko onnettomuutta ei olisi tapahtunut, jos huomio olisi ollut lentämisessä eikä kameran kanssa turaamisessa.
Suomessa muistaakseni Eurostar ultran edestä aukeavan kuplakuomun lukitus petti ja ohjattavuus meni, tonttiin tultiin.

Pitäisi penkoa tuon onnettomuustutkinta esille ja lukea. Vuosia tästä noin 10, ehkä vähän yli.

Edit: Rissalassa MiG-21 ulkoisti myös kerran kuomunsa Kallaveden jäälle.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen joskus nähnyt kuinka purjekoneen kuomu aukeaa laskussa. Koneena oli muistaakseni PW-5 ja valmiiksi kova lasku ei ainakaan parane sillä, että kuomu lennähtää auki ensimmäisestä pompusta... Vaikka ruohokenttä pöllysi, niin lentäjä poistui ominvoimin kabiinista ja konekin jäi korjauskelpoiseksi. Kuvissa PW-5 näyttää ihan lentokoneelta mutta oman mielikuvan mukaan se on melkoisen rimpula. Toki nykyään osataan tehdä paljon kevyempiäkin purjekoneita.
 
Suomessa muistaakseni Eurostar ultran edestä aukeavan kuplakuomun lukitus petti ja ohjattavuus meni, tonttiin tultiin.

Pitäisi penkoa tuon onnettomuustutkinta esille ja lukea. Vuosia tästä noin 10, ehkä vähän yli.

Edit: Rissalassa MiG-21 ulkoisti myös kerran kuomunsa Kallaveden jäälle.
Tampereella kotipaikkaansa pitänyt Eurostar kävi matkalennolla Jämillä, otti matkustajan kyytiin ja nousussa (ilmeisesti vaakalentoon loivennettaessa) lukitsematon kuomu aukesi.
Kuomu on siis edestä saranoitu, aukeaa takaa. Jos lukitus unohtuu auki niin alipaine saattaa imaista kuomun puoliksi auki jolloin kojelaudan ja kuomun välistä puhaltaa 170 km/h ilmavirta naamalle. Se itsessään ei pudota konetta, mutta hätäisempi lentäjä saattaa unohtaa ohjaamisen. Näin ilmeisesti tuossa kävi. Koneen asiapapereita löytyi pitkin metsää, ilmavirta lienee puhaltanut.

Eurostarin eri vuosimallit käyttäytyvät vähän eri tavalla, oma (vanhemman pään) koneeni ei avaa kuomua itsestään, kerran 5 minuuttia nousun jälkeen huomasin että oli jäänyt lukitsematta, käänsin lukon päälle ilman dramatiikkaa.
Kaveri unohti omastaan KAHTEEN kertaan kuomun auki, ja se siis aukeni lennolla. Sulkeminen ilmassa vaatii lähes sakkausrajalla lentämisen, muuten imu on liian suuri eikä voimat riitä.

Siihen tuli joku määräys, modifikaatio millä lisättiin ylimääräinen lukitussalpa kaikkiin koneisiin.
 
ATR-72-tyyppinen. Samaa tyyppiä myös Finnairilla (olen matkustanut), eikä ihan puhtoinen konetyyppi onnettomuushistorialtaan.
Mutta miten ihmeessä se on voinut joutua lattakierteeseen tuolla tavoin?

Edit: ATR-72:n aiemmat onnettomuudet johtuneet mm. jään muodostumisesta siipiin. Mitenkäs sen jään kanssa tuolla Brasilian suunnalla? Korkeuksissa jäätä toki voi olla, mutta kuinka korkealla tuo lensi?

Edit2: Yli 5000m näyttäisi olevan (kuva). Niin korkealla voisi kyllä jäätä esiintyä. Koko aikajanan kesto n. 1h45m. Tossa viimeiset 10 min sitä normaalia lentoa nopeus yhtäkkiä alenee n. 100 km/h. Korkeus kuitenkin säilyy, kunnes molemmat käyrät romahtavat.


IMG_1011.webp
 
Viimeksi muokattu:
Oudosti tuo nopeus on seilannut koko lennon ajan. Oiskos ollut myrskyisä keli? Sitten yhtäkkiä tippunut kuin kivi alas.
Tuolta jostain luin, että oli varoitettu jään muodostumisesta juuri noilla lentopinnoilla. Eli saattaa olla nimenomaan tuo ATR:n akilleen kantapää kyseessä. Jäätä siivissä.

IMG_1012.webp

Edit: Onnettomuudella on nyt oma wikipedia-artikkeli. Sinne tullee päivittyvää tietoa:
 
Viimeksi muokattu:
Muutamat kauppakamarit selvittivät lentoliikenteen vaikutuksia taloudelle joillakin alueilla.
Havaitsivat muun muassa että,
lentoliikenteen kokonaistaloudelliset vaikutukset Turun seudulle ovat 7,7 miljardia euroa. Se on tutkituista maakuntakentistä suurin luku.

 
Scott Manley kertoilee kotikentällään viime viikonloppuna sattuneesta lento-onnettomuudesta, missä lentäjä sai surmansa pieleen menneen lähtökiidon päätteeksi:


Puuskainen tuuli painoi koneen kiitotieltä sivuun, minkä jälkeen pienkone törmäsi lentokonehallin peltiseinään. Vauhtia oli vielä sen verran, että kone meni osittain seinän läpi. Törmäyksen voimasta kone alkoi vuotaa polttoainetta ja syttyi palamaan. Manley oli ensimmäisenä onnettomuuspaikalla mutta mitään ei ollut tehtävissä, kun konehalli muuttui nopeasti liekkimereksi.

Tuollaisen tapahtuman jälkeen omia valintojaan joutuu pohtimaan vähän uudessa valossa eikä unikaan välttämättä tule ihan helposti.
 
Scott Manley kertoilee kotikentällään viime viikonloppuna sattuneesta lento-onnettomuudesta, missä lentäjä sai surmansa pieleen menneen lähtökiidon päätteeksi:


Puuskainen tuuli painoi koneen kiitotieltä sivuun, minkä jälkeen pienkone törmäsi lentokonehallin peltiseinään. Vauhtia oli vielä sen verran, että kone meni osittain seinän läpi. Törmäyksen voimasta kone alkoi vuotaa polttoainetta ja syttyi palamaan. Manley oli ensimmäisenä onnettomuuspaikalla mutta mitään ei ollut tehtävissä, kun konehalli muuttui nopeasti liekkimereksi.

Tuollaisen tapahtuman jälkeen omia valintojaan joutuu pohtimaan vähän uudessa valossa eikä unikaan välttämättä tule ihan helposti.
Jokaisessa konetyypissä on ilmoitettu suurin sivutuulikomponentti. Maksimin ylityksen jälkeen ohjaimet ei riitä lentosuunnan korjaukseen. Lähdettiin riskillä ja päättyi ikävästi.
 
Oudosti tuo nopeus on seilannut koko lennon ajan. Oiskos ollut myrskyisä keli? Sitten yhtäkkiä tippunut kuin kivi alas.
Tuolta jostain luin, että oli varoitettu jään muodostumisesta juuri noilla lentopinnoilla. Eli saattaa olla nimenomaan tuo ATR:n akilleen kantapää kyseessä. Jäätä siivissä.

Edit: Onnettomuudella on nyt oma wikipedia-artikkeli. Sinne tullee päivittyvää tietoa:

Wiki-sivun mukaan 6.9.2024 oli tullut alustavaa tietoa onnettomuustutkimuksista. Sen mukaan mm jäänestojärjestelmät olivat useita kertoja itsestään menneet pois päältä. Voi olla miehistölle aika sekava tilanne jos joku systeemi välillä toimii ja välillä ei.

"Analysis of the flight data recorder also showed that the aircraft's de-icing system turned on and off several times."

Voisiko tämä selittää tuota nopeuden muuttumista lennon aikana jos välillä jäätä muodostuu lisää ja välillä ei?
Joka tapauksessa näyttää siltä että tuo jään määrä ja sen aiheuttama nopeuden lasku aiheuttivat putoamisen. Asialle olisi varmaan voinut tehdä jotain ennen kuin tilanne oli liian paha, mutta nyt meni näin. Ehkä tutkimusten jatko selvittää tätä tarkemmin.
 
^ No tuohan viittaisi tekniseen vikaan. ATR-72:lla on ennenkin ollut murheita jäänpoiston kanssa. Mahtaisko kyseiseen koneeseen jäänyt tekemättä ne jotkut vaaditut korjaukset tms? Suomessa Finnair lentää myös noilla koneilla. Olen useasti ollut kyydissä.
 
Back
Top