Yleisilmailu

Noille viljanruiskuttajille myöskin sattuu ja tapahtuu harva se päivä. Taitaa olla niitä vaarallisimpia ammatteja.
 
Noille viljanruiskuttajille myöskin sattuu ja tapahtuu harva se päivä. Taitaa olla niitä vaarallisimpia ammatteja.
Sähkölinjojen hoitajat kuulunee samaan kerhoon? Pikkasen iso saha on matkassa, tarkkana saa olla.

Edit:


Kopterista käsin sähkölinja työskentelyä:

 
Viimeksi muokattu:
Kyllä täytyy sanoa, että köykäiseltä näyttää päälentonäytöksen esiintyjälista. En viitsi Vaasaan vaivautua.


- Hornet
- Midnight Hawks
- F-16 (Turkki)
- JAS 39 (Ruotsi)
 
Noissa sähkölinjajutuissa ainakin Suomessa ongelma on, että kalusto on köykäistä. Itse valitsisin sellaiseen tehtävään joko limi- tai koaksiaaliroottorisen kopterin, jossa on reilusti tehoreserviä.
 
Noissa sähkölinjajutuissa ainakin Suomessa ongelma on, että kalusto on köykäistä. Itse valitsisin sellaiseen tehtävään joko limi- tai koaksiaaliroottorisen kopterin, jossa on reilusti tehoreserviä.
Avoimessa markkinataloudessa hommat hoidetaan juuri sellaisella uistimenvetäjällä, millä se on taloudellisesti kannattavinta, koska muuten kilpailija tekee halvemman tarjouksen. Sen sijaan tuplamäärä roottoreita kuulostaa ihanan kalliilta. Jonkinverran tehoreserviä pitää tietysti olla mutta rajansa silläkin.
 
Avoimessa markkinataloudessa hommat hoidetaan juuri sellaisella uistimenvetäjällä, millä se on taloudellisesti kannattavinta, koska muuten kilpailija tekee halvemman tarjouksen. Sen sijaan tuplamäärä roottoreita kuulostaa ihanan kalliilta. Jonkinverran tehoreserviä pitää tietysti olla mutta rajansa silläkin.
Kopterin hinta ei ole suoraan verrannollinen roottorien lukumäärään. Esimerkkinä työkopteriksi suunniteltu K-Max. Kun lukee noita kopterien onnettomuustutkintaselostuksia, niin pyrstöroottorin osuus suoraan tai epäsuoraan on huima.
 
Kopterin hinta ei ole suoraan verrannollinen roottorien lukumäärään. Esimerkkinä työkopteriksi suunniteltu K-Max. Kun lukee noita kopterien onnettomuustutkintaselostuksia, niin pyrstöroottorin osuus suoraan tai epäsuoraan on huima.
Kopterin hinta ei varmasti ole suoraan verrannollinen roottorien lukumäärään. Kuitenkin jos toisen motissa on 315 heppaa (MD 500) ja toisen 1350 heppaa (K-Max), niin menovettä meneekin sitten noin nelinkertaisesti. Sekään ei tietysti ole ongelma, jos työsuorite kasvaa samassa suhteessa mutta uskallan epäillä.
 
Ikävä onnettomuus.

Moottorihäiriö, Spit pakkolaskussa selälleen. Alatasoissa ei ole juuri suojaa selälleen kaadossa, kuskin henki on höllässä. Niin oli nytkin:(.

Jos sattuu kaadossa joku kohouma vaikkapa ojanpenkka kuomun kohdalle, seuraukset ovat ikäviä.
 
Itämeren turvallisuuslangassa oli juttua B-52 -koneen partioinnista Itämeren alueella. Jatkan aihetta sivuavaa mietiskelyä täällä, kun ei suoranaisesti koske nimenomaan Itämeren turvallisuutta:

Hyvä kun pitävät Itämeren aluetta turvallisena. B-52 saisi tehdä ylilennon matalalla meidänkin mökin yli. Varmaan mahtava soundi noissa kahdeksassa wanhan ajan turbojetissä. Kerran tästä paineli E-3 Sentry matalalla yli oltuaan lentonäytöksessä maanäyttelyssä esillä. Samat meluisat TF33 moottorit siinäkin on kuin B-52:ssa, paitsi että Sentryssä niitä on vain 4 kpl. Jylinä oli silti mahtava.

Ennen vanhaan matkustajakoneissakaan ei ollut mitään melurajoja. Muistan mukulana hyvin sen kun joku matkustajakone lensi korkealta yli ja pauhu kuului aivan eri kohtaa kuin missä kone näkyi. Nyt noiden koneiden ääntä tuskin kuuluu ollenkaan kun lentävät matkalentokorkeudessa yli.
 
Viimeksi muokattu:
Kopterin hinta ei varmasti ole suoraan verrannollinen roottorien lukumäärään. Kuitenkin jos toisen motissa on 315 heppaa (MD 500) ja toisen 1350 heppaa (K-Max), niin menovettä meneekin sitten noin nelinkertaisesti. Sekään ei tietysti ole ongelma, jos työsuorite kasvaa samassa suhteessa mutta uskallan epäillä.
Tuo on sikäli väärä vertaus, että limiroottori ei edellytä yhtää enempää tehoa. K-maxin otin esimerkiksi siksi, että se on suunniteltu täysin raskas työkäyttö ulkoisilla kuormilla edellä. MD 500 ei.
 
Back
Top