Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Uutisen mukaan lentokoneet joutuivat väistämään ukkospilviä Suomen puolelle. Jos se minusta olisi kiinni, niin saisivat väistää niitä ukkospilviä vaikka takaisin ryssälään. Meidän ilmatilaan ei ole mitään asiaa.
Samaa mieltä. Ei tuo Suomenlahti muutenkaan ole niin isoa alue etteikö lähtöpäässä / yleensä ryssän alueen päällä lennettäessä voi ennustaa ukkosrintamien kehitystä noin lyhyellä aikaa. Jos ukkosrintama on mahdollisesti reitillä niin pysyköön maassa tai laskeutukoon ryssälään. Se on taas tätä ryssän normaalia rajojen kokeilua. Seuraavaksi on pakko tehdä tekninen välilasku tai muu manooveri Helsinkiin. Sitten seuraavalla kerralla taas joku uusi metku.
 
Kopterin hinta ei ole suoraan verrannollinen roottorien lukumäärään. Esimerkkinä työkopteriksi suunniteltu K-Max. Kun lukee noita kopterien onnettomuustutkintaselostuksia, niin pyrstöroottorin osuus suoraan tai epäsuoraan on huima.
:geek: Ratkaisu:
ka32-swiss1.jpg


Nojoo, ehkä NOTAR ennemmin useimmissa tapauksissa...
 

Apollo 8 astronautti William Anders sai surmansa lento-onnettomuudessa. Ilmeisesti taitolentoliikkeen aloituskorkeus oli liian matala. Videossa näkyy: vauhtia paljon, osuma veteen, kone tulipalloksi.
 
Viimeksi muokattu:

Apollo 8 astronautti William Anders sai surmansa lento-onnettomuudessa. Ilmeisesti taitolentoliikkeen aloitus korkeus oli liian matala. Videossa näkyy: vauhtia paljon, osuma veteen, kone tulipalloksi.
90-vuotias, eikö noissa ole mitään ikärajoja?
 
Jos läpäiset ilmailulääkärin tarkastuksen ja sinulle myönnetään medical ilmailuun, lentää voit vaikka 100 vuotiaaksi. Ilmailulääkärin tarkastus normaalisti kahden vuoden välein, ysikymppisellä mahdollisesti jo vuosittain.
Pitäisi osata lopettaa vielä kun on voitolla. Tosin monessa tapauksessa se on helpommin sanottu kuin tehty.
 

Apollo 8 astronautti William Anders sai surmansa lento-onnettomuudessa. Ilmeisesti taitolentoliikkeen aloitus korkeus oli liian matala. Videossa näkyy: vauhtia paljon, osuma veteen, kone tulipalloksi.

Tämä on muutaman vuoden takaa. Sama kone.

 
737 MAX niittänyt lisää mainetta.

Eteläkorealaisen lentoyhtiön Korean Airin lentokoneessa koettiin lauantaina kauhun hetkiä, kun kone lähti syöksymään noin 8 kilometriä alaspäin 8 kilometrin matkalla 8 minuutin aikana. Onnettomuudessa loukkaantui 17 ihmistä.

Loukkaantumiset eivät olleet vakavia. Henkiset haavat tuossa koneessa olleilla varmasti syvimmät.

 
Lisää kauhun hetkiä, kun kuomu aukeaa kesken lennon:

Lento-oppilas saa tuotua koneen laskuun takaisin kentälle ja takuulla muistaa tarkastaa kuomun lukituksen ennen seuraavaa lentoa...

Onneksi tässä tapauksessa ei tarvittu onnettomuustutkintaa. Lennon kuvaaminen helpottaa onnettomuustutkijoiden työtä mutta joissakin tapauksissa koko onnettomuutta ei olisi tapahtunut, jos huomio olisi ollut lentämisessä eikä kameran kanssa turaamisessa.
 
Back
Top