Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuollaisia kuoreen integroituja paneeleita on ainakin suunnitteilla, en tiedä miten toteutuksen laita.
Ilmalaivat vaatii paljon tilaa laskeutumiseen etenkin helikoptereihin verrattuna: pitäisi rakentaa jonkunmoinen telakoitumistorni jossa laiva voisi pyöriä tuulen mukaan.

Kuinkahan pitkälle helikopteri pääsisi sähkövoimalla? Muutaman kymmenen km?
 
Tuollaisia kuoreen integroituja paneeleita on ainakin suunnitteilla, en tiedä miten toteutuksen laita.
Ilmalaivat vaatii paljon tilaa laskeutumiseen etenkin helikoptereihin verrattuna: pitäisi rakentaa jonkunmoinen telakoitumistorni jossa laiva voisi pyöriä tuulen mukaan.

Kuinkahan pitkälle helikopteri pääsisi sähkövoimalla? Muutaman kymmenen km?
Pahoin pelkään, että miehitetyissä helikoptereissa akut olisivat mahdoton ajatus. Ovat niin painoarkoja.
 
Lentämisestä kiinnostuneille. S.Saikkonen kertoo mukavasti itsestään:

 
Olisi varmasti mainio tarinakaveri. Lähtisin mielelläni hänen kanssaan lasilliselle jos toisellekin, varsinkin jos samalla puhuttaisiin hävittäjällä lentämisestä.
Mansikan kirja oli paha pettymys. Tosin eihän Mansikka vielä edes saa paljastaa moniakin tekniikkapuolen asioita. Siksi ainakin teoriassa MG- ja DK-ohjaajien muistelmat olisivat mielenkiintoisempia, koska kalusto poistunut jo käytöstä.
 
Mansikan kirja oli paha pettymys. Tosin eihän Mansikka vielä edes saa paljastaa moniakin tekniikkapuolen asioita. Siksi ainakin teoriassa MG- ja DK-ohjaajien muistelmat olisivat mielenkiintoisempia, koska kalusto poistunut jo käytöstä.

Jos lentopoikien omat jutut ja muistelukset ei nappaa ja ainoastaan Hornetin tekniikkapuoli kiinnostaa, niin hanki tämä. Tosin sattuneesta syystä tutkan ja asejärjestelmien toimintoja ei sen ihmeemmin avata.

s-l1200.webp

Ja jos nippelitietoa itse lentämisestä pitää kaivella esiin, niin lataa tämä.

 
Jos lentopoikien omat jutut ja muistelukset ei nappaa ja ainoastaan Hornetin tekniikkapuoli kiinnostaa, niin hanki tämä. Tosin sattuneesta syystä tutkan ja asejärjestelmien toimintoja ei sen ihmeemmin avata.

Katso liite: 105324

Ja jos nippelitietoa itse lentämisestä pitää kaivella esiin, niin lataa tämä.

Tuo käsikirja oli mielenkiintoinen. Ja vahvisti syitä, miksi nykysuihkarit eivät hirveästi kiinnosta: suurin osa käsikirjasta keskittyy erilaisten nintendojen käsittelyyn. Toinen mielenkiintoinen seikka on g-rajat, jotka eivät ole sen korkeammat kuin vaikkapa F4U:lla. Kolmas se, että kiellettyjen lentotilojen lista on moninkertainen potkurihävittäjiin verrattuna. Neljäntenä yllättävän alhainen sallittu sivutuulikomponentti laskussa.
 
Olisi varmasti mainio tarinakaveri. Lähtisin mielelläni hänen kanssaan lasilliselle jos toisellekin, varsinkin jos samalla puhuttaisiin hävittäjällä lentämisestä.
Kuuntelin tuon. Mansikka oli tuossa, mutta juontajat umpisurkeita. Mansikka kertoi monia mielenkiintoisia asioita, mutta juontajilta jäi ne hyödyntämättä. Esimerkiksi eivät kysyneet, että tekikö Mansikka HN:llä syöksykierrettä. Eivät puhuneet mitään ominaiskulutuseroista perusmoottori vs. jp jne.

Nuo Mighty Finlandin juipit ovat pilanneet monia muitakin erittäin mielentoisia aiheita.
 
T-6 Texan tonttiin Räyskälässä. Kaksi kuollutta. :(


EDIT: olikohan tämä ?

 
Viimeksi muokattu:
Onkohan uusi omistaja ollut puikoissa ja T-6:n suhteen suht kokematon? T-6:han on tietojeni mukaan vaikea lennettävä.
Mutta voihan kyseessä myös olla tekninen vika. Konehan ON vanha (vaikkakin varmasti hyvin huollettu). Jos esimerkiksi moottori piiputtaa just pahimpana hetkenä nousun yhteydessä, niin jälki voi olla tuon näköistä.
 
Jossain Räyskälän FB-ryhmässä joku eilen kyseli että ”mikä on se vanhan näköinen kone mikä on tässä pörrännyt”, ja sille vastattiin että Texan. Eli olivat jo eilen ilmassa.
Koneelle on ilmoisesti tehty isompi (tai ainakin kauan kestänyt) koneremontti, ja että se olisi ollut tosiaan myynnissä. Vaihtoehdot on että rempan jälkeisiä koelentoja taikka uuden omistajan kanssa tyyppilentoja. Eilen ja tänään oli pitkästä aikaa hyvä lentosää, itsekin niitä kärkkynyt että pääsisi taas ilmaan.
 
Iltapäivälehdissä olleet (lukijoiden ottamat) valokuvat ovat suhteellisen epäselviä, mutta niistä päätellen vaikuttaisi siltä, että kone on syöksynyt maahan suht pystysuoraan ja toinen (oikea) siipi edellä. Se on romuttuneena jäänyt niille sijoilleen, samaan paikkaan missä se osui maahan. Paikka on aivan puiden rajassa ja kuvista päätellen puihin ei olisi kuitenkaan osuttu. Puut ovat kuitenkin korventuneet tulipalossa, eli todella lähelle puita se on pudonnut.

Tuollainen toisen siiven päälle kääntyminen ja suoraan alas putoaminen viittaisi sakkaukseen. Tuossa on ehkä moottori sammunut juuri pahimpaan mahdolliseen aikaan nousuvedon yhteydessä.

 

Moottorihäiriöltä tämä vaikuttaa. Nousussa matalalla pahin hetki saada moottorihäiriö. Aikaa reagointiin alle sekunti eli nokkaa välittömästi alas moottorin vedon loppuessa. Muutoin seurauksena sakkaus ja matalalla se tarkoittaa lorun loppua.

Mahdollista myös että yritettiin liian matalalta moottorin piiputtaessa kiitotielle paluuta. Joudutaan kaartamaan liian tiukasti, kaartosakkaus ja maahansyöksy.

Matalalla moottori piiputtaessa muuta ei ole tehtävissä kuin ohjattu lasku etusektoriin. Olipa edessä sitten mitä tahansa.

Kone vielä aika haastavan lennettävän maineessa. Ei varmasti helpottanut moottorin vedon loppuessa pilotin tehtävää.
 
Back
Top