Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Miten omaan silmään ei näy mitään rajua ylösvetoa. Mutta jos sellainen tehdäänkin ja se johtaisi sakkaukseen, niin ei kai kone silloin nokka edellä tuolla tavalla sukella? Todella kummallisen näköinen tilanne, vaikuttaa melkein lastin yhtäkkiseltä siirtymiseltä.
Aiemmassa videossa jonka laitoin se näkyy aivan selvästi viimeisen sekunnin aikana. Kone vedetään todella suurelle kohtauskulmalle. Ei välttämättä sakkauskohtauskulmalle, mutta ei sille olisi yksinkertaisesti jäänyt aikaa sakata, koska kone osuu maahan.
 
Aiemmassa videossa jonka laitoin se näkyy aivan selvästi viimeisen sekunnin aikana. Kone vedetään todella suurelle kohtauskulmalle. Ei välttämättä sakkauskohtauskulmalle, mutta ei sille olisi yksinkertaisesti jäänyt aikaa sakata, koska kone osuu maahan.

Mutta en silti ymmärrä miten kone sukeltaa tuolla tavalla nokka edellä. Kone kääntyy/keikahtaa "syöksyyn" huomattavan nopeasti ainakin siinä viimeisessä videossa ja noin ei kai ainakaan sakkaustilanteessa kävisi?
 
Mutta en silti ymmärrä miten kone sukeltaa tuolla tavalla nokka edellä. Kone kääntyy/keikahtaa "syöksyyn" huomattavan nopeasti ainakin siinä viimeisessä videossa ja noin ei kai ainakaan sakkaustilanteessa kävisi?
Kun kone sakkaa, nokka putoaa ja kone lähtee syöksyyn. En erota siiven kohtauskulmaa ennen jyrkkenevää loppusyöksyä, mutta vauhtinsa perusteella tuo ei vaikuta sakkaukselta. Kone eteni ohjattavaa vauhtia loppuun asti.

Syystä taikka toisesta johtuva ohjauskyvyn menetys. Tekninen vika tai pilottien inkapasitaatio.
 
Minä siis puhuin viimeisestä sekunnista ennen törmäystä maahan. En siitä miksi koneen liukukulma jyrkkeni aiemmin. Se ei varmasti johtunut sakkauksesta, muutenhan viimeisellä sekunnilla tehty ohjainten tempaisu ei olisi nostanut sakkaustilassa olevan koneen nokkaa lainkaan, vaan syöksy olisi korkeintaan jyrkentynyt. Vauhtia oli ennemminkin reilusti siinä vaiheessa, kun se oli varmasti edellisen n. viiden sekunnin aikana kasvanut. Viimeisen sekunnin tapahtumat olivat selvästi ihan onnistunut loppuveto, kun useampi jäi henkiin.
 
Kun kone sakkaa, nokka putoaa ja kone lähtee syöksyyn. En erota siiven kohtauskulmaa ennen jyrkkenevää loppusyöksyä, mutta vauhtinsa perusteella tuo ei vaikuta sakkaukselta. Kone eteni ohjattavaa vauhtia loppuun asti.

Syystä taikka toisesta johtuva ohjauskyvyn menetys. Tekninen vika tai pilottien inkapasitaatio.

Mutta jos konetta on oikeasti yritetty nostaa (jota en siis videoilta itse ole havainnut) niin nostovoiman loppumisen jälkeen ei tuollaista sukellusta kai voi tulla? Tämän viimeisen, ilmeisesti väärään ketjuun postatun viestin perusteella, veikkaan edellaan huonosti kiinnitetyn lastin siirtymistä.
 
Mutta jos konetta on oikeasti yritetty nostaa (jota en siis videoilta itse ole havainnut) niin nostovoiman loppumisen jälkeen ei tuollaista sukellusta kai voi tulla? Tämän viimeisen, ilmeisesti väärään ketjuun postatun viestin perusteella, veikkaan edellaan huonosti kiinnitetyn lastin siirtymistä.
Kun virtaus sakkauksessa irtoaa siivestä, nokka putoaa ja kone sukeltaa. Sakkaukseen joutumiseksi tarvitaan liian vähäinen vauhti yhdistettynä siipien isoon kohtauskulmaa. Videon perusteella vauhti kuitenkin oli ok ja tuo ei minun silmään näytä sakkaukselta.

Arvauksesi lastin siirtymisestä voi olla oikea. Painopisteen äkillisesti siirtyessä liikaa eteen (tai taakse) konetta ei pidä ilmassa edes maapallon parhain pilotti.

Aikanaan tuokin onnettomuus ja syyt siihen selvitetään.
 
Mun mielestäni liukukulma pysyy koko ajan suht samana. Ei siinä nokka nouse tai laske. Sen sijaan vasen siivenkärki nousee loppua kohden, ennen kuin lentokoneen oikea siivenkärki osuu ensimmäiseen rakennukseen, lentokoneen ollessa yhä ilmassa. Vauhti näyttää kuitenkin suht hyvältä. Ei tuo nopeus näytä sakkausnopeudelta, elleivät sitten laipat olleet sisällä, silloin ehkä sakkaisi.

Edit: Ihan kuin heillä olisi ongelmia myös hydrauliikan (ohjailun) kanssa.
Se voimakas valo joka tuossa tippuu alaspäin on siis oikea siipi. Nokan laskeutumisvalot näkyvät hieman himmeämpinä ja niiden liukukulma pysyy lähes vakiona koko ajan ennen suurta leimahdusta.
 
Viimeksi muokattu:
Kun virtaus sakkauksessa irtoaa siivestä, nokka putoaa ja kone sukeltaa. Sakkaukseen joutumiseksi tarvitaan liian vähäinen vauhti yhdistettynä siipien isoon kohtauskulmaa. Videon perusteella vauhti kuitenkin oli ok ja tuo ei minun silmään näytä sakkaukselta.

Arvauksesi lastin siirtymisestä voi olla oikea. Painopisteen äkillisesti siirtyessä liikaa eteen (tai taakse) konetta ei pidä ilmassa edes maapallon parhain pilotti.

Aikanaan tuokin onnettomuus ja syyt siihen selvitetään.

Käsittääkseni tämä Jumbo tuli aikoinaan tonttiin juuri sen takia, että lasti oli lähtenyt liikkeelle / oli väärin kuormattu ja painopisteet laskettu väärin.

 
Back
Top