Lion Air (Indonesia) ja
Ethiopian Airlines eivät nekään liene tunnettuja korkeatasoisesta turvallisuuskulttuuristaan tai lentäjien koulutuksestaan. Toisaalta uusissa konetyypeissä voi olla lastentauteja, mitkä on vanhemmista tyypeistä saatu kammattua pois. Jos Lion Airin onnettomuus olisi sattunut ykkösketjun lentoyhtiölle, niin MAX-sarjan koneiden ongelmat olisi otettu syyniin nopeammin.
Mitä koneiden stabiilisuuteen tulee, niin uudet konetyypit ovat tarkoituksella epästabiilimpia kuin perinteiset mallit, koska sillä saadaan parannettua koneiden taloudellisuutta: perinteisesti stabiilisuus syntyy siitä, että koneen painopiste on siipien nostovoimakeskiön edessä, eli vaakalennossa koneen korkeusperäsimen on painettava pyrstöä alaspäin. Koneen siivet ja korkeusperäsin kilpailevat keskenään, mihin tarvitaan ylimääräistä nostovoimaa, mikä taas tarkoittaa ylimääräistä vastusta ja polttoaineen kulutusta. Koneen taloudellisuutta siis paranisi, jos sekä siivet että korkeusperäsin saataisiin tuottamaan nostovoimaa mutta perinteisessä ratkaisussa koneen painopiste siirtyy siipien nostovoimakeskiön taakse ja kone muuttuu epästabiiliksi.
Airbus käyttää laajasti fly-by-wire -järjestelmiä kun taas Boeing on halunnut säilyttää ohjaustuntuman eli mekaanisen yhteyden ohjaimien ja ohjauspintojen välillä. MAX-sarjan koneissa perinteistä ohjausratkaisua on täydennetty automaatiolla, kuten autopilotti-, autothrottle- ja STS (speed trim system) -järjestelmillä sekä sillä surullisen kuuluisalla MCAS (maneuvering characteristics augmentation system) -systeemillä. Ilman fly-by-wire -järjestelmää kone on pakko suunnitella lähtökohtaisesti stabiiliksi eli kyse on stabiilisuuden aste-eroista ja "päälle liimattujen" automaatiojärjestelmien tehtäväksi jää pitää kone aina stabiililla alueella. Boeingin MCAS -järjestelmään oli jäänyt suunnitteluvirheitä, mitkä johtivat järjestemän virheelliseen toimintaan vikatilanteissa, esimerkiksi pitot-putken jäätyessä. Myös FAA (Federal Aviation Administration) sai osakseen paljon kritiikkiä ko. järjestelmän hyväksymisestä.