lsoviha
Majuri
Kyllä ne moottorit on lähdössä työntäneet, kun kerran taivaalle on yritetty päästä.
Moottorit ovat toimineet normaalisti vähintään V1 nopeuteen (rullausnopeus minkä jälkeen konetta ei voida pystäyttää kiitoradalle) asti, mutta sammuneet samanaikaisesti ilman ulkoista romua tämän jälkeen. Se onko V2 (turvallinen nousu vain yhdellä moottorilla) nopeus saavutettu ei ole tiedossa.
Ok, tämän perusteella kuulostaa epätodennäköiseltä että laipaton lentoonlähtö-hypoteesi olisi oikea.
Kenttä on tunnettu lintutörmäysriskistään, mutta tämäkään ei vaikuta todisteiden valossa todennäköiseltä. Mystistä on. Veikkaukseni tässä vaiheessa on, että koneen huollossa on täytynyt tapahtua joku todella radikaali moka?
Laipaton lentoonlähtö 787 koneella ilman molempien lentäjien hyväksyntää on mahdoton. Tutkiva viranomainen DGCA on sulkenut sen pois ensimmäisessä onnettomuustiedotteessa,
Lintutörmäys on poissuljettu raportissa (ei kuolleita lintuja kiitoradalla tai lentokäytävällä, ei todisteita FOD iskemästä videoilla),
-----
SPEKULAATIOTA
Koneen molemmat mootorit ovat menettäneet samanaikaisesti polttoaineen syötön. Mahdollista vain jos valittu asetus "FUEL CENTER TANK", mikä on poikkeuksellista lentoonlähdössä, mikäli kyseessä on polttoainesyötön tukkeutuminen. Normaalisti operointi lentoonlähdössä on LEFT TANK TO LEFT ENGINE ja RIGHT TANK TO RIGHT ENGINE. Tiedossa ei ole yhtään onnettomuutta missä kontaminoitunut polttoaine katkaisee molempien moottorien syötön samanaikaisesti, kun syöttö on eri tankeista.
Todennäköisempää on että koneen tietojärjestelmä on kaatunut katastrofaalisesti mikä on sammuttanut hydauliikan, virransyötön, polttoainesyötön ja sytytyksen. Tämä selittäisi miksi molemmat moottorit menetettiin samanaikaisesti ja miksi sekudääriset virtapiirit menetettiin (esim. ei ADS-B dataa) vaikka APU (Auxiliary Power Unit) tulisi ylläpitää näitä järjestelmiä useita minuutteja vaikka molemmat moottorit sammuvat.