Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kyllä ne moottorit on lähdössä työntäneet, kun kerran taivaalle on yritetty päästä.

Moottorit ovat toimineet normaalisti vähintään V1 nopeuteen (rullausnopeus minkä jälkeen konetta ei voida pystäyttää kiitoradalle) asti, mutta sammuneet samanaikaisesti ilman ulkoista romua tämän jälkeen. Se onko V2 (turvallinen nousu vain yhdellä moottorilla) nopeus saavutettu ei ole tiedossa.

Ok, tämän perusteella kuulostaa epätodennäköiseltä että laipaton lentoonlähtö-hypoteesi olisi oikea.

Kenttä on tunnettu lintutörmäysriskistään, mutta tämäkään ei vaikuta todisteiden valossa todennäköiseltä. Mystistä on. Veikkaukseni tässä vaiheessa on, että koneen huollossa on täytynyt tapahtua joku todella radikaali moka?

Laipaton lentoonlähtö 787 koneella ilman molempien lentäjien hyväksyntää on mahdoton. Tutkiva viranomainen DGCA on sulkenut sen pois ensimmäisessä onnettomuustiedotteessa,

Lintutörmäys on poissuljettu raportissa (ei kuolleita lintuja kiitoradalla tai lentokäytävällä, ei todisteita FOD iskemästä videoilla),

-----

SPEKULAATIOTA

Koneen molemmat mootorit ovat menettäneet samanaikaisesti polttoaineen syötön. Mahdollista vain jos valittu asetus "FUEL CENTER TANK", mikä on poikkeuksellista lentoonlähdössä, mikäli kyseessä on polttoainesyötön tukkeutuminen. Normaalisti operointi lentoonlähdössä on LEFT TANK TO LEFT ENGINE ja RIGHT TANK TO RIGHT ENGINE. Tiedossa ei ole yhtään onnettomuutta missä kontaminoitunut polttoaine katkaisee molempien moottorien syötön samanaikaisesti, kun syöttö on eri tankeista.

Todennäköisempää on että koneen tietojärjestelmä on kaatunut katastrofaalisesti mikä on sammuttanut hydauliikan, virransyötön, polttoainesyötön ja sytytyksen. Tämä selittäisi miksi molemmat moottorit menetettiin samanaikaisesti ja miksi sekudääriset virtapiirit menetettiin (esim. ei ADS-B dataa) vaikka APU (Auxiliary Power Unit) tulisi ylläpitää näitä järjestelmiä useita minuutteja vaikka molemmat moottorit sammuvat.
 
Molempien moottorien yhtäaikainen vikaantuminen on ERITTÄIN harvinaista. Siihen en vain usko. Ainoa syy voisi olla huonolaatuinen polttoaine tai tukos polttoainejärjestelmässä. Mutta kun videolta kuuluu että moottorit pauhaavat täysillä, niin en oikein usko siihenkään.

Voitko laittaa linkin viedoon missä moottorit ovat täysillä, tai edes käynnissä? Julkaistuilla videoilla moottoriääntä ei ole kuultavissa, ainostaan RAT propellin surina.

Lukemani perusteella kukaan asiantuntija ei puhu sakkauksesta ainoastaan tehonmenetyksestä.
 
^^^^ Tuossa kuvassa on siiven etureuna ja etureunasolakot. Siivekkeiden asentoa ei kuvasta näe, oliko sisällä vai ulkona.

Molempien moottorien yhtäaikainen vikaantuminen on ERITTÄIN harvinaista. Siihen en vain usko. Ainoa syy voisi olla huonolaatuinen polttoaine tai tukos polttoainejärjestelmässä. Mutta kun videolta kuuluu että moottorit pauhaavat täysillä, niin en oikein usko siihenkään.
En laittaisi kovinkaan paljon painoa joihinkin intialaisiin viranomaisiin. Anteeksi vaan, mutta intia on paska maa. Ei ne siellä osaa mitään.

Uskon yhä eniten siihen, että (intialaiset) pilotit ottivat vahingossa laskutelineiden sijaan siivekkeet sisään ja siivet kadottivat nostokykynsä.
Näin uskoo myös Daily Mailin haastattelema asiantuntija:

Eihän tässä mitään kovin todennäköisiä selityksiä nyt ole jäljelläkään? Selvästi kyseessä ei ollut perinteinen CFIT. Laippojen virheellinen sisäänotto - sellaista on historiallisesti joskus tapahtunut, mutta todella harvinaista sekin. Kytkimet ei ole samannäköisiä tai vierekkäin. Se ei myöskään varmaan selittäisi miksi varavoimaturbiini alkoi pörräämään?
 
Kuulemani mukaan joillakin kuumien maiden lentokentillä joudutaan toisinaan siirtämään lentoja yöhön, koska ilmanlämpötila on liian korkea.
Polttomoottorit kun tuottavat tehonsa tulevan ja lähtevän kaasun lämpötilaerosta, kun lähtevän kaasun lämpötilaa ei voi nostaa mielivaltaisesti, täytyy tulevan kaasun, ilman, lämpötila olla tarpeeksi matala.

Onko intialaisille voinut käydä niin, että korkeudella jossa moottorit menettävät tehonsa on ollut väärällä hetkellä liian kuumaa ilmaa lentoon lähdön onnistumisen kannalta.
 
Back
Top