Flightradar kadotti koneen signaalin heti nousun jälkeen, ennen maahantörmäystä. Voisiko viitata siihen, että koneesta katosi sähköt?
Tuo korkeuskäyrä FL kuvassa täsmäisi tuohon 625 jalkaan eli samalla hetkellä katkesi signaali kun nousukin taittui?
Oletettavasti sähköt ovat poikki ei kriittisiltä järjestelmiltä, koska RAM on käytössä.
Tässä video koneen noususta törmäykseen. Jos videon toistonopeus on oikea, niin lentoaika 31 sekunttia (0.18 - 0.49)
Videolla n. 12 sek noususta( 0.30) moottorit sammuvat ilman selkeää syytä. Tai ainakaan muilla foorumeilla tai twitterissä edes ammattilentäjät eivät havaitse videolta lintutörmäystä.
Syyt sammumiselle (Engine Flame-out) ovat useimmin kompressorin sakkaaminen, FOD (foreign object damage), kerosiinin loppuminen tai mekaaninen vika. Näistä osa voidaan sulkea pois koska moottorit eivät savuta tai niistä ei tule liekkejä.
Koneessa oli GE:n
GEnx suihkuturbiinit, mitkä ovat markkinoiden varmatoimisimpia moottoreita, 2,82 metriset turbiinilavat ja 330 kn työntövoimaa. +3000 toimitettua moottoria ja
99,98% toimintavarmuus kun huolto-ohjelmaa noudatetaan (eli 1 lento per 5000 jää väliin moottorien virheilmoituksen vuoksi)
Videolla n. 14 sek noususta (0.32) koneen nokka kääntyy n. 5 astetta oikealle mikä sopii ajoituksellisesti automaattiselle RAM turbiinin käyttöönotolle (muutama sekuntti molempien moottoreiden sammumisesta)
Se että kyseessä on molemmat moottorit samaan aikaan on outoa. Huono kerosiini on ennenkin pudottanut koneita taivaalta, mutta usein vasta tuntien kuluttua noususta ja uusissa koneissa EEC tarkkailee polttoaineen tilaa.
parempilaatuinen kopio videosta:
Katso liite: cctv_footage_shows_the_entire_incident.mp4
edit: Arvio kuolonuhreista koneessa ja maassa on nyt 294 henkeä, mikä tekee tästä
historian 10. pahimman ilmailuonnettomuuden.