Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Uutisotsikoiden perusteella odotin jotain dramaattisempaa, vai lieneekö filmi hidastettu :D

No ei heliumilla täytetty kapistus äkkiliikkeitä tee:)

92-metrinen Airlander 10 -alus voi saavuttaa 148 kilometrin tuntinopeuden ja se voi lentää lähes 5 000 metrissä. Se on eräänlainen ilmalaivan, helikopterin ja lentokoneen sekoitus.
 
No ei heliumilla täytetty kapistus äkkiliikkeitä tee:)
Värikäs otsikointi toi mieleen, että jos olisi vaikka säiliöt pihahtaneet tyhjiksi. Ei heliumin kanssa sentään tämmöistä:
Hindenburg_disaster,_1937.jpg
 
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/04/29/lentaja-non-grata

Itseoppinut lentäjä Raimo Päätalo herätti vuonna 1983 laajaa huomiota lentelemällä omatekoisella koneellaan. Oikeus rankaisi häntä ilmaliikenteen häiritsemisestä.

Päätalo oli kotoisin Sanginjoelta Oulun kupeesta. Lehdistö ihmetteli, miten hän oli onnistunut rakentamaan toimivan ja turvallisen lentokoneen ammattikoulusta hankkimillaan maalarin- ja hitsarintaidoilla.

Päätalon harrastus oli alkanut lennokkien rakentelusta. Varsinaiset aerodynaamiset tietonsa hän oli hankkinut alan kirjallisuutta tutkimalla.

Kahden oikean lentokoneen rakentamista Päätalo nimitti aikamiehen leikiksi. Luvatonta leikkiä se tietysti olikin.

Oulunsalon lentokentän tutka oli pannut merkille "aavekoneen" lentelyn. Oulun raastuvanoikeus tuomitsi lahjakkaan askartelijan 650 markan sakkoon.

Syyttäjä vaati rikoksentekovälineen luovutettavaksi valtiolle, mutta Päätalo sai pitää koneensa. Siitä oli tullut lentonäytösten vetonaula.

Muuan keräilijä osti ensimmäisen koneen Keski-Suomen ilmailumuseoon. Oheista elokuvaa tehtäessä tämä toinen Tiira II oli poliisin toimesta tehty lentokyvyttömäksi.

Koneesta oli takavarikoitu koivupuinen potkuri, jonka tekemiseen yksin oli mennyt pari kuukautta. Kone oli tullut maksamaan noin 8 000 silloista markkaa. Puolet summasta oli kulunut Volkkarin moottorista muunneltuun voimanlähteeseen.


Ihmettelen tuota siviilitutkan tekemään havaintoa. Nehän ei havaitse muuta kuin transponderi päällä olevan koneen.
Jos kone lentää ''pimeänä'' ilman ponderia, ei siviilitutkalla konetta ole mahdollista havaita.
Toinen asia on, että valvomattomassa ilmatilassa saa lentää ilman transponderia ja lentosuunnitelmaa, eikä lennonjohtoa tämä liikenne kiinnosta niin pitkään, kun tämä liikenne vapaassa ilmatilassa pysyy. Arvaukseni onkin, että ''ystävällinen'' naapuri soitti, että Rami tuossa lentelee:confused:
 
Ehkä tuo "aavekoneen" havainto tutkassa on pieni varoitus muille, että kyllä huomataan jos joku yrittää vastaavaa...=> Vallesmannin märkäuni.
Itsekkin eppäilen suuresti että aikuisten oikeesti Tiira on tuolloin havaittu siviilitutkalla.:rolleyes: Tuohon aikaan ei olisi kellään perse kestänyt ostaa transponderia omatekoseen lentolaitteeseen, ne maksoi tuohon aikaan todella hunajata. Nythän niitä on yleisesti myynnissä ja ihan siedettävällä hinnalla.
 
On tietysti mahdollista, että vielä tuolloin (1983) lennonjohdoilla oli käytössä ensiötutkia. Sanginjoen seutu saattoi tässä tapauksessa olla erityisen seurannan alla. Kyseisen herran ilmailuharrastus lienee paikkakunnalla tullut tunnetuksi.

Kaveri opiskeli lentämistä kirjoista, väsäsi oman lentokoneen ja sillä myös lensi ja laskeutui sillä tavalla, että kone sekä kuski jäi ehyeksi:salut:
Lentäminen on simppeliä hommaa, kun sen on opetellut ja osaa. Kylmiltään ilman harjoittelua asian laita ei ole tämä.
 
Palasin tänään iltasella kotiin viikonloppureissulta Linköpingistä. Kaksipäiväinen Ruotsin ilmavoimien juhlalentonäytös oli ehdottomasti käymisen arvoinen. Sää oli lauantaina aurinkoinen, joskin tuulinen. Sunnuntaiaamu valkeni pilvisenä ja sateisena, mutta sade onneksi lakkasi puoleen päivään mennessä ja ohjelma vedettiin läpi.

Paikalle saapui kumpikin päivä yhteenlaskettuna n. 130 000 kävijää.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/flygdagarna-sa-manga-kom-till-malmen-om4270627.aspx

http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,113555.new.html#new

Ruotsalaiset esittelivät hienosti lentokalustoaan eri vuosikymmeniltä. Aina 1920-luvun Tummelisasta Gripeniin. Mukana oli myös ilmavoimien Hornet, Belgian ilmavoimien F-16 ja Tsekin ilmavoimien L-159 Alca -pari sekä Mi-24 Hind. Lystiä oli ja kyllä kannatti käydä.
 
Viimeksi muokattu:
On tietysti mahdollista, että vielä tuolloin (1983) lennonjohdoilla oli käytössä ensiötutkia. Sanginjoen seutu saattoi tässä tapauksessa olla erityisen seurannan alla. Kyseisen herran ilmailuharrastus lienee paikkakunnalla tullut tunnetuksi.

Kaveri opiskeli lentämistä kirjoista, väsäsi oman lentokoneen ja sillä myös lensi ja laskeutui sillä tavalla, että kone sekä kuski jäi ehyeksi:salut:
Lentäminen on simppeliä hommaa, kun sen on opetellut ja osaa. Kylmiltään ilman harjoittelua asian laita ei ole tämä.
On siellä varmasti PAR-tutka ollu siihen aikaan. Liekköhän vieläkin
 
Sipien verhouksena taisi olla "apulantasäkkien" muoviset pakkaukset...tai vastaavaa.

Ja vähän tokumenttiä:

Lentäjä non grata
JULKAISTU 29.04.2010 - 11:00. PÄIVITETTY 22.09.2015 - 12:32
JAA:204
id46952-previewImage-46943-50.jpg
Käynnistä Mies, joka päätti tehdä lentokoneen

17-2963355927525117fc.jpg
JUKKA LINDFORS
Itseoppinut lentäjä Raimo Päätalo herätti vuonna 1983 laajaa huomiota lentelemällä omatekoisella koneellaan. Oikeus rankaisi häntä ilmaliikenteen häiritsemisestä.

Päätalo oli kotoisin Sanginjoelta Oulun kupeesta. Lehdistö ihmetteli, miten hän oli onnistunut rakentamaan toimivan ja turvallisen lentokoneen ammattikoulusta hankkimillaan maalarin- ja hitsarintaidoilla.

Päätalon harrastus oli alkanut lennokkien rakentelusta. Varsinaiset aerodynaamiset tietonsa hän oli hankkinut alan kirjallisuutta tutkimalla.

Kahden oikean lentokoneen rakentamista Päätalo nimitti aikamiehen leikiksi. Luvatonta leikkiä se tietysti olikin.

Oulunsalon lentokentän tutka oli pannut merkille "aavekoneen" lentelyn. Oulun raastuvanoikeus tuomitsi lahjakkaan askartelijan 650 markan sakkoon.

Syyttäjä vaati rikoksentekovälineen luovutettavaksi valtiolle, mutta Päätalo sai pitää koneensa. Siitä oli tullut lentonäytösten vetonaula.

Muuan keräilijä osti ensimmäisen koneen Keski-Suomen ilmailumuseoon. Oheista elokuvaa tehtäessä tämä toinen Tiira II oli poliisin toimesta tehty lentokyvyttömäksi.

Koneesta oli takavarikoitu koivupuinen potkuri, jonka tekemiseen yksin oli mennyt pari kuukautta. Kone oli tullut maksamaan noin 8 000 silloista markkaa. Puolet summasta oli kulunut Volkkarin moottorista muunneltuun voimanlähteeseen.

Teksti: Eeli Aalto & Jukka Lindfors

id46953-previewImage-46943-51.jpg
Käynnistä Ilman piirustuksia

img46954-previewImage.jpg
Käynnistä Tiira II esittelyssä

id46955-previewImage-46943-53.jpg



http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/04/29/lentaja-non-grata
 
Ultrasta lähti laskussa telineet alta.
23903270-730x487.jpg

Onnettomuus sai alkunsa, kun yksipaikkainen pienkone oli tullut laskuun Pirkkalan-lentokentälle. Laskun yhteydessä koneen laskutelineet rikkoontuivat.

Onnettomuudesta ei tullut henkilövahinkoja, kone selvisi myös vähillä vaurioilla. Lentokentän oma pelastuspalvelu varmisti pelastuslaitoksen mukaan tilanteen.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/juu...entokentalle-pirkkalassa-onnettomuuden-takia/
 

Groud loop. Kannuspyöräkoneet ovat alttiimpia pyörähtämään rullauksessa tuulen puolelle, jolloin tuo telemark tapahtuu. Lisäksi ongelmat kannuspyörän lukituksessa, sivutuuli ja puutteellinen sivutuulen laskutekniikka lisäävät pyörähtämisen riskiä. Tuossa videossa ainakin DC-3 tulee hienosti kallistettuna tuulenpuoleinen siipi alempana laskuun.
 

Groud loop. Kannuspyöräkoneet ovat alttiimpia pyörähtämään rullauksessa tuulen puolelle, jolloin tuo telemark tapahtuu. Lisäksi ongelmat kannuspyörän lukituksessa, sivutuuli ja puutteellinen sivutuulen laskutekniikka lisäävät pyörähtämisen riskiä. Tuossa videossa ainakin DC-3 tulee hienosti kallistettuna tuulenpuoleinen siipi alempana laskuun.
Jämillä oli kesällä lentonäytöksessä kova sivutuuli. Näytti aiheuttavan harmaita hiuksia kokeneillekin kuskeille. Yksi Ruotsin Harward meinasi kyntää siivellään maata, oli jo tosi lähellä.
 
Tutkiskelin tänään uutta Air navigation pro päivitystä / sovellusta ja sitä selatessani huomioin kuinka runsaasti naapurimaa on kylvänyt runsaasti helikopteri "kenttiä" pitkin rajaa...
 
Tutkiskelin tänään uutta Air navigation pro päivitystä / sovellusta ja sitä selatessani huomioin kuinka runsaasti naapurimaa on kylvänyt runsaasti helikopteri "kenttiä" pitkin rajaa...

Mitä tarkoitat. Olisko sulla tiedossa mitään ilmaisia/nettiselain ilmailukarttoja missä ne näkyis. Yleensä kyseessä ilmaiset aineistot.

Tässä yksi, mutta ei siinä ainakaan mitään näy https://skyvector.com/
 
Back
Top