Yleisilmailu

Yksi vuosi ja viisi kuukautta - Solar Impulse 2 lensi aurinkoenergialla maailman ympäri
26.07.2016 - 16:09
Solar Impulse 2 -aurinkolentokoneen maailmanympärimatka tuli päätökseen aamulla 26. heinäkuuta, kun Bertrand Piccard laskeutui koneella Abu Dhabiin. Kaikkiaan matkaa ilman pisaraakaan polttoainetta taittui yli 43 000 kilometriä.

Vaikka matka maailman ympäri aurinkoenergian turvin kestikin lähes puolitoista vuotta on se suuri saavutus kohti puhtaampaa matkustustamista. Sähköhybridimoottoroidut lentokoneet ovat todennäköisesti ilmailun seuraava suurempi kehitysaskel.

Bertrand Piccard laskeutui Abu Dhabin Al Bateen lentokentälle tiistaiaamulla 26. heinäkuuta kello 04.05 paikallista aikaa 48 tunnin ja 37 minuutin mittaisen lennon päätteeksi. Viimeinen Egyptin Kairosta lähtenyt etappi oli pituudelaan 2694 kilometriä. Hankkeen toinen lentäjä André Boschberg oli noussut ilmaan ja aloittanut seikkailun maailmanympäri Abu Dhabista 7. maaliskuuta 2015.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/yk...lse_2_lensi_aurinkoenergialla_maailman_ympari
 
Lentokoneita saa lentää hyvinkin iäkkäänä, mutta mites Ukkopekan (höyryjuna) laita, Trafi lienee maadottaneen sen liian iäkkään kuljettajan takia.

Näin tosiaankin kävi ja syynä todellakin oli se, että yleisökuljetuksissa olivat käyttäneet liian vanhaa kuljettajaa ja syynä tähän taasen olisi ollut se, että vakituisia veturimiehiä ei saatu vuoroon - olikos toisella nyt jokin meno ja toinen sairastui, niin ettei sopivan ikäistä veturimiestä saatu hankittua paikalle ennen yleisökuljetuksen lähtöä - joten yhdistyksen puheenjohtaja tms. hoiti homman kotiin ja toimi yleisökuljetuksen aikana kuskina. Joku oli sitten ilmiantanut tämän toiminnan Trafille ja seurauksena on sanktioita.

Huvittavaa koko tapauksessa on sitten se, että tämä tuuraajana toiminut veturimies on koko yhdistyksen kokenein veturimies ja toiminut kaikkien muiden veturimiesten kouluttajana ja opastajana. Eli kouluttaa ja opastaa kyllä sopii mutta ei sitten enää voikaan toimia yleisökuljetuksen kuljettajana.

vlad
 
Laskuvarjohyppääjä on ensimmäistä kertaa hypännyt onnistuneesti lentokoneesta ilman laskuvarjoa tai liitopukua. Yhdysvaltalainen Luke Aikins hyppäsi Kaliforniassa 7 600 metrin korkeudesta valtavaan verkkoon, joka oli viritetty häntä odottamaan. Verkko oli suuruudeltaan 30 kertaa 30 metriä.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016073121981633_ul.shtml

Kova temppu. Kaveri ei osu keskelle verkkoa vaan aika laitaan. Paljonkaan ei olisi tarvinnut tuulenpuuskia tulla..
 
^Huh saatana mikä temppu!
 
Laskuvarjohyppääjä on ensimmäistä kertaa hypännyt onnistuneesti lentokoneesta ilman laskuvarjoa tai liitopukua. Yhdysvaltalainen Luke Aikins hyppäsi Kaliforniassa 7 600 metrin korkeudesta valtavaan verkkoon, joka oli viritetty häntä odottamaan. Verkko oli suuruudeltaan 30 kertaa 30 metriä.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016073121981633_ul.shtml

Kova temppu. Kaveri ei osu keskelle verkkoa vaan aika laitaan. Paljonkaan ei olisi tarvinnut tuulenpuuskia tulla..
Hurja kaveri!
Mistäköhän jatkossa saa adrenaliininsa, kun tuokin on jo tullut koettua?:confused:
 
Kova temppu. Kaveri ei osu keskelle verkkoa vaan aika laitaan. Paljonkaan ei olisi tarvinnut tuulenpuuskia tulla..

Varmaan tästä syystä tällaisia temppuja ei tehdä kaiken aikaa.

YK:n rauhanturvatoimintaa vuosia johtanut Brian Urquhart on muuten selvinnyt hengissä pudotuksesta, vaikka varjo ei auennut. Hän karsi jonkun ison puun ja putosi lumiseen rinteeseen vielä. Pudotus oli 5000 jalkaa.
 
Kaksi varjoliitäjää putosi törmättyään ilmassa – toinen loukkaantui vakavasti
Tieto onnettomuudesta tuli hieman ennen kello yhdeksää sunnuntaiaamuna. Molemmat varjoliitäjät on toimitettu ensihoitoon.

Paimio%20varjoliito-onnettomuus

Onnettomuuden tapahtumapaikkaa. Kuva: Yrjö Hjelt / Yle

Kaksi varjoliitäjää loukkaantui pudottuaan Paimiossa. Pelastuslaitos sai tiedon keskisuuresta ilmaliikenneonnettomuudesta hieman ennen kello yhdeksää sunnuntaiaamuna.


Kuva: Yle Uutisgrafiikka
Molemmat varjoliitäjät on toimitettu ensihoitoon. Päivystävä palomestari Olli Högmander kertoo, että liitäjät sotkeutuivat toisiinsa ilmassa ja laskeutuivat hätävarjojen kanssa alas. Poliisin mukaan liitäjät putosivat spiraalimaisessa syöksyssä alas Paimionjoen törmälle. Liitäjät olivat törmätessään noin 150 metrin korkeudella.

Hänen mukaansa loukkaantuneet varjoliitäjät ovat keski-ikäisiä miehiä ja he olivat liikkeellä moottoroiduilla liitovarjoilla.

Lounais-Suomen poliisin yleisjohtaja kertoo, että toinen liitäjä loukkaantui pahemmin ja toinen lievemmin. Onnettomuus sattui Askalan voimalaitoksen läheisyydessä.

Poliisi tutkii asiaa liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Ilmaan moottorilla, jaloin tai hinaamalla
Suomen ilmailuliiton mukaan riippu- ja varjoliidon harrastajia on Suomessa useita satoja.

Ilmailuliiton mukaan varjoliidin on kankaasta valmistettu ilmavirran voimasta muotonsa säilyttävä siipiprofiili. Lentoonlähtö tapahtuu joko rinteestä omin jaloin, tai tasamaalta hinaamalla liidin ilmaan ajoneuvon avustuksella.

Varjoliitimellä voi lentää myös moottoroituna, jolloin valjaiden selkäpuolelle kiinnitettävä varjoliitomoottori mahdollistaa itsenäisen lentoonlähdön aukealta paikalta.

Lisätty klo 13.33: poliisin tietoja onnettomuudesta.


http://yle.fi/uutiset/kaksi_varjoli...ilmassa__toinen_loukkaantui_vakavasti/9063120
 
Liikenne 1.8.2016 klo 7:11 | päivitetty 1.8.2016 klo 7:11
Matti lentää vaikka Malagaan omalta takapihalta – yksityisen lentokentän voi perustaa kuka tahansa

Yksityisen lentokentän perustaminen ei vaadi paksua pinoa lupahakemuksia, jos pienkoneelle tarkoitettu lentopaikka on omalla maalla, yksityisessä ja tilapäisessä harrastekäytössä. Kannonkoskelaisen Matti Piipposen oma nurmikenttä ei ole Suomessa mikään erikoisuus.
0000%20PUSKALENT%C3%84J%C3%84_CESSNA_RULLAA.jpg

01:54

Matti Piipposella on oma lentokenttä. Video: Matti Myller / Yle

Kannonkoskelaisen Matti Piipposen lentoharrastus on lähtenyt uuteen nousuun eläkepäivillä. 1980-luvulla ensimmäisen lentolupakirjansa lentäneen Piipposen harrastus unohtui kiireisen yrittäjän elämän vuoksi vuosikymmeniksi, mutta eläköidyttyään mies huomasi, että harrastukselle on vihdoin taas aikaa.

Ja sitten alkoi tapahtua.

Ensin Piipposen pihaan ilmestyi kaksipaikkainen, ultrakevyt Ikarus C42-B -lentokone, jolle hän myös lensi uuden lupakirjansa. Hiukan myöhemmin piti saada myös nelipaikkainen Cessna 172, jolle hän oli alun perin 80-luvulla lupakirjansa lentänyt. Ja koska lentokoneita on kaksin kappalein, on niille tietenkin oltava myös hallit.

Ja mitäpä olisi lentoharrastajan pihapiiri ilman ihkaomaa lentokenttää.

Sitten kun lääkäri sanoo, että nyt ei enää, niin se on siinä. Se on lääkäristä kiinni kaikki tämä.

– Matti Piipponen


– Se oli semmoinen pitkäaikainen haave. Ja sitten kun muutettiin viisi vuotta sitten pääkapunkiseudulta tänne, niin se oli mahdollista toteuttaa, Piipponen kertoo.

Piipposen oma, vanhan peltosaran päälle rakennettu yksityinen lentokenttä (tai lentoonlähtöpaikka) on 430-metrinen nurmikenttä, joka riittää helposti niin ultrakeveän koneen kuin vähän isomman Cessnankin tarpeisiin. Mitään erikoista pohjaa kenttä ei tarvitse, ja huoltokin on melko helppoa.

– Tässä on ihan heinäpohja. Ja se heinä sitten vaan niitetään aika ajoin. Silloin kun ei ole kovin märkää, kenttä on lentokelpoinen. Kovien sateiden jälkeen sitä pitää muutama päivä kuivattaa, että pääsee lentämään, Piipponen toteaa.


http://yle.fi/uutiset/matti_lentaa_...lentokentan_voi_perustaa_kuka_tahansa/9060410
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan tästä syystä tällaisia temppuja ei tehdä kaiken aikaa.

YK:n rauhanturvatoimintaa vuosia johtanut Brian Urquhart on muuten selvinnyt hengissä pudotuksesta, vaikka varjo ei auennut. Hän karsi jonkun ison puun ja putosi lumiseen rinteeseen vielä. Pudotus oli 5000 jalkaa.
Pitääköhän Urquhartin osalta paikkansa? Tuon brittilentäjä Alkemaden wikipedia-sivulla on lista myös muista hengissä selvinneistä pudokkaista, eikä B.U ole siinä. On kyllä aika huikeita tarinoita. https://en.wikipedia.org/wiki/Nicholas_Alkemade
 
Jugoslavialainen lentoemäntä Vesna Vulovic selvisi hengissä päälle 10 kilometrin pudotuksesta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulović

Tämä oli tammikuussa 1972 lentoemäntänä DC-9:ssä, joka räjähti Tsekkoslovakian yllä. Koneessa oli pommi. Vulovic oli räjähdyshetkellä koneen takaosassa ja tarjoilukärry painautui tätä vasten ja piti tämän paikoillaan koneen takarungossa pudotuksen ajan.

 
Viimeksi muokattu:
Pitääköhän Urquhartin osalta paikkansa? Tuon brittilentäjä Alkemaden wikipedia-sivulla on lista myös muista hengissä selvinneistä pudokkaista, eikä B.U ole siinä. On kyllä aika huikeita tarinoita. https://en.wikipedia.org/wiki/Nicholas_Alkemade

Wikipedia on sellainen laitos, että siellä on paljon hyvää mutta vain promille siitä, mitä voisi olla. Urquhart tuli 5000 jalan korkeudesta tonttiin.

Tässä on äijästä mielenkiintoista tietoa. Hän oli se, joka eniten yritti selittää, että Market Garden ei onnistu, kun kaikilla oli jo kuume päässä. Laskuvarjohyppykin mainitaan. Hän ei jostain syystä haastatteluissa tätä tuonut esille.

http://www.barder.com/1377
 
Ensi torstaina alkavat lentoharjoitukset Malmilla ja jatkuvat perjantaina. La ja su sitten on kaikenlaista pörinää ja vähän jylinääkin.

Malmilaiset jakoivat kaikkiin lähialueiden koteihin tiedotteet lentoaikatauluista ja pahoittelivat meluhaittaa. Jopa minulle tuli lappu ja tarjous ostaa kaksi lippua yhden hinnalla.
 
Back
Top