Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tänään radiossa Sami Saikkonen sanoi että, vuodenvaihteessa Malmi muuttuu ns. korpikentäksi ja lentäminen jatkuu...=> Korpikentän tapaan.

Siitähän tulee sitten Suomen vilkkain valvomaton lentopaikka. Korpikentällähän ei ole lennonjohtoa. Liikennöinti pysyy kuitenkin turvallisena kaikkien noudattaessa lentosääntöjä. Korpikentillä ei radio koneessa ole pakollinen. Malmin tapauksessa kuitenkin erittäinkin suotava varuste, on siinä sen verran koneita ilmassa.
 
Niin ja Patria siirtyy Tampesteriin ja muillakin ammatillisilla toimijoilla on huoli uudesta sijoituspaikasta.
Käsittämätön määrä tyhjää tonttia löytyy Stadista..mutta Malmille pitää päästä asumaan, muka.... tässä maassa hyväveliverkosto jyllää..:confused:
 
Kone syöksykierteessä maahan. Yleensä syy kierteeseen on sakkaus. Joka taas aiheutuu liian pienestä ilmanopeudesta.
Lentokone lentää niin pitkään, kun sillä on riittävä ilmanopeus. Lentää se senkin jälkeen, mutta ikävä kyllä ei pitkään eikä hallitusti.
Koneessa yksin ollut pilotti loukkaantui vakavasti.

http://www.wcvb.com/news/video-shows-small-plane-crashing-into-connecticut-home/40862640

8.jpg

Sakkauksen kehittyminen. Ilmanopeus pieni, korkeus pyritään säilyttämään nokkaa nostamalla, kohtauskulma kasvaa ja lopulta virtaus irtoaa siivestä. Konetyyppi kohtaisia eroja on, kuin kone käyttäytyy sakkauksessa. Joku tarjoaa toista siipeä alas herkästi ja siitä kierteeseen. Tätä taipumusta pahentaa vielä lisää, jos on lennetty epäpuhtaasti kuula ns. poskella. (sivuluisussa) Aloitteleville lentäjille tavanomainen lentotila.

AFH_Figure_4-1.JPG

Laskukierroslentäminen on hidaslentoa. Normihommaa. Mutta tuosta saadaan liian pienellä tehoasetuksella nopeuden seurannan unohtuessa se sakkaus aikaiseksi. Noin 10 sekunnin nukahdus/haaveilu riittää. Puuskakelilla nopeusmittaria on vilkaistava tuon tuosta.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja Patria siirtyy Tampesteriin ja muillakin ammatillisilla toimijoilla on huoli uudesta sijoituspaikasta.
Käsittämätön määrä tyhjää tonttia löytyy Stadista..mutta Malmille pitää päästä asumaan, muka.... tässä maassa hyväveliverkosto jyllää..:confused:
Kyllähän tuo Malmin alasajo on Pajusen junailema homma. Saadaan yhteiskunta taas maksamaan bisnekset kotiin
 
Käytiin paremmanpuoliskon kanssa heittämässä tänään reilun tunnin lenkki taivaalla . Pientä keskustelua aiheutti mihin suuntaan mennään kun pohjoisesta lähestyy sade...... kyytiläinen oli halunnut nokan kohti etelää ja minä kohti pohjoista. Jonkin aikaa neuvoteltuamme sain hänelle selväksi että on fiksumpi lähteä kohti huonoa keliä nyt, kun takaisin pääsy onnistuu varmasti hyvässä kelissä, mutta jos lähdetään etelään niin paluu myöhemmin lähtökentälle voi olla epävarmaa kun huonoa keliä on pukannut lähtökentälle, vaikka ilmasta näkee hyvin ja koneesta normaalisti harvemmin kurkitaan taakseppäin.

Kuvassa lähestyvä sadealue Sysmän pohjoispuolelta, Luhangan tyylimyllyt (ihan kohtuulliset lentoesteet) sateenkaaren takana;

IMG_2649.webp
 
Linkissä video taitolentoryhmän koneen pakkolaskusta järveen Kentissä, Englannissa.

http://www.jerusalemonline.com/news...lobe/watch-aircraft-crashes-into-water-22981

A light aircraft crashed yesterday (Sunday) into the sea at Herne Bay in Kent, England during an air show. Thousands of people watched the aircraft attempt to make an emergency landing due to a malfunction. However, the aircraft overturned when the front wheels hit the water.

Photographer Nigel Hancock, who was one of the thousands of spectators who witnessed the incident, said: “The display team was coming towards the end of its routine and I saw a plane coming down low and slowly, beyond the parameters of its normal flight routines.”

“I thought he was in trouble so I took a series of shots of what happened,” continued Hancock. “It looked to be a textbook forced landing. I saw about a dozen people going into the water, which was very heroic, bearing in mind the pilot was underwater and struggling to get out.”

“If they hadn’t flipped the plane over quickly, it could have been a lot worse,” explained Hancock. “Due to their quick actions, the pilot was relatively unharmed.”

After the quick rescue, the coast guard sent an air ambulance to evacuate the pilot. “We are pleased to confirm that our pilot is safe,” stated the Herne Bay Air Show organizers.

http://www.jerusalemonline.com/news...lobe/watch-aircraft-crashes-into-water-22981
 
Lentokoneeseen tuli sähkövika Porin taivaalla

Suomen ilmailuopiston Cessna-lentokoneeseen tuli vikaa kesken harjoituslennon maanantaina Porissa. Koneen nopeusmittaristo ei toiminut, ja pilotti otti yhteyttä lennonjohtoon.
Pelastuslaitos sai hälytyksen turvaamaan koneen laskeutumista Porin lentokentälle noin puoli kymmenen aikaan.

Päivystävä palomestari kertoo, että lentokoneen laskeutuminen onnistui turvallisesti.

http://www.satakunnankansa.fi/satak...kentalle/?_ga=1.93430677.984069324.1446391597

Jaa, lentokoneen nopeusmittari ei kylläkään sähköä tarvitse. Pitot-putkesta otetaan paine nopeus- ja korkeusmittarille.
Kuten ei sytytyskään, moottori käy vaikka akusta loppuu virta.
Kierroslukumittari pimenee, radio ja strobo sekä transponderi, mutta muuten kone lentää normaalisti. Cessnan '' fly-by-wire'' ei blackoutista ole moksiskaan.
Muutama vaijeri ja työntötanko..

Toki nopeustieto voidaan menettää, jos nopeusmittari hajoaa tai pitot-putkeen jäätyy vesihelmi pakkasella. Mutta ilman nopeustietoa laskeutumista harjoitellaan ja Porissakin sitä baanaa on sen verran, että ylinopeudellakin tuotaessa kone kyllä mahtuu kentälle. Ja useimmista gps-laitteista saadaan maanopeus, jos virtaa laitteelle on tarjolla.

Jos nopeustietoa ei ole, kannattaa käyttää reilusti nopeutta, jotta sakkauksen mahdollisuudelta vältytään. Ts. tullaan perstuntumalla ja silmäarviolla hieman suuremmilla tehoasetuksilla pintaan. Himmaillaan metrissä vauhdit pois ja siitä laskuun.
 
Kone syöksykierteessä maahan. Yleensä syy kierteeseen on sakkaus. Joka taas aiheutuu liian pienestä ilmanopeudesta.
Lentokone lentää niin pitkään, kun sillä on riittävä ilmanopeus. Lentää se senkin jälkeen, mutta ikävä kyllä ei pitkään eikä hallitusti.
Koneessa yksin ollut pilotti loukkaantui vakavasti.

http://www.wcvb.com/news/video-shows-small-plane-crashing-into-connecticut-home/40862640

8.jpg

Sakkauksen kehittyminen. Ilmanopeus pieni, korkeus pyritään säilyttämään nokkaa nostamalla, kohtauskulma kasvaa ja lopulta virtaus irtoaa siivestä. Konetyyppi kohtaisia eroja on, kuin kone käyttäytyy sakkauksessa. Joku tarjoaa toista siipeä alas herkästi ja siitä kierteeseen. Tätä taipumusta pahentaa vielä lisää, jos on lennetty epäpuhtaasti kuula ns. poskella. (sivuluisussa) Aloitteleville lentäjille tavanomainen lentotila.

AFH_Figure_4-1.JPG

Laskukierroslentäminen on hidaslentoa. Normihommaa. Mutta tuosta saadaan liian pienellä tehoasetuksella nopeuden seurannan unohtuessa se sakkaus aikaiseksi. Noin 10 sekunnin nukahdus/haaveilu riittää. Puuskakelilla nopeusmittaria on vilkaistava tuon tuosta.

Espoon Haukilahden onnettomuus 2014 oli arkkityyppinen.
 
Eikös tähänkin tapaukseen liittynyt tuo kun ollaan menossa laskuun kavereiden rantaan ja rutinoidut laskumanööverit unohtuu.... Laskukierroksesta typistyy "lasky-ympyrä", mittareiden seuranta jää vähemmälle huomiolle ja vielä ehkä hieman vilkutellaan maassa odottaville.
 
Paavo Väyrysen asiallinen kirjoitus Malmin kentän puolesta:


Malmin lentokenttä on säilytettävä
15.8.2016 17:53 Paavo Väyrynen
Allekirjoitin juuri kansalaisaloitteen Malmin lentokentän säilyttämiseksi (Lex Malmi). Suosittelen muillekin.

Pyrkimys lakkauttaa Malmin lentokenttä liittyy keskittävään metropolipolitiikkaan, jonka puitteissa Helsingin ja koko pääkaupunkiseudun asukaslukua pyritään kasvattamaan keinotekoisesti jopa yli puolella miljoonalla. Lentokentän alueelle pyritään saamaan kymmeniä tuhansia uusia asukkaita.

Olen seurannut läheltä metropolipolitiikan mielettömyyttä.

Matti Vanhasen toisessa hallituksessa vastustin pakkopäätöstä, jolla osa Sipoon kunnasta liitettiin Helsinkiin. Suunnitelman mukaan sinne pitäisi rakentaa asunnot 75 000 asukkaalle. Alueelle rakennettaisiin metrolinja, johon valtiota pyydetään maksumieheksi. Juuri julkisuudessa esitettyjen tietojen, mukaan alueen suunnittelu on edennyt hitaasti. Tästä hankkeesta, ehkä lopulta luovutaan.

Kuuluin liikennepolitiikkaa käsitelleeseen ministerityöryhmään.

Kannatin rautatieyhteyden rakentamista Helsinki-Vantaan lentokentälle, mutta vastustin kehäradan rakentamista. Pidin sitä kalliina virheinvestointina. Valtio on maksanut pääosan kustannuksista, kaiketi lähes 600 miljoonaa euroa. Vantaan kannettavaksi jäänyt osuus on raunioittanut kaupungin talouden.

Hyväksyin Länsimetron tukemisen valtion varoista, mutta ajoin läpi päätöksen, jolla valtion rahoitusosuudelle asetettiin euromääräinen katto. Ihmettelin kovasti sitä, että Jyrki Katainen valtiovarainministerinä vaati ja sai siihen indeksikorotuksen. Onneksi katto asetettiin. Ilman sitä valtion rahoitusosuus olisi kasvanut yli 100 miljoonalla eurolla. Nyt kustannusten lisäys jää Helsingin ja Espoon veronmaksajien kannettavaksi.

Nykyinen hallitus on jatkanut järjetöntä metropolipolitiikkaa. Siihen kuuluu valtion varojen käyttäminen mm. Raide-Jokerin rahoittamiseen, Länsimetron jatkamiseen, Pisara-radan rakentamiseen sekä Tallinnaan rakennettavan junatunnelin ja Helsinki-Turku oikoradan suunnittelemiseen.

Väestön keskittämisestä pääkaupunkiseudulle kärsivät kaikki suomalaiset. Aluekehitys on nollasummapeliä. Pääkaupunkiseudun väestönlisäys johtaa vastaavaan väestökatoon maakuntakaupungeissa ja maaseudulla - ellei sitten ajatella, että pääkaupunkiseudulle muuttaa satoja tuhansia ulkomaalaisia.

Keskittymisestä kärsivät ennen muuta pienituloiset ihmiset, joiden elinkustannukset kasvavat, elinympäristö heikkenee ja palvelut huononevat. Hyödyn korjaavat rakennusliikkeet ja muu liike-elämä.

Maakunnissa muuttoliike johtaa palvelujen heikkenemiseen, työpaikkojen vähenemiseen ja asuntojen arvon romahtamiseen.

Minulla on Malmin lentokenttään myös henkilökohtainen suhde. Pohjanrannan päärakennuksen suunnitteli Onni Ermala, jonka käsialaa ovat myös Malmin lentokonehallit. On syytä epäillä, että hän suunnitteli myös terminaalin, mutta se tuli arkkitehtitoimiston vetäjien nimiin.

Onni Ermala on Suomen arkkitehtuurin merkkihenkilö. Hän oli käynyt vain Viipurin piirustuskoulun, mutta oli niin taitava suunnittelija, että voitti useita arkkitehtikilpailuja. Hän on ainoa, jolle on annettu erivapaus käyttää arkkitehdin titteliä ja hakea arkkitehdin virkoja.

Malmin lentokentän ja sen rakennusten suojelemiseen liittyvät siis myös painavat kulttuurihistorialliset perusteet.

Ensi sijassa kysymys on kuitenkin siitä, että kenttää tarvitaan koko maan ilmailuliikenteen tarpeisiin. Siksi on paikallaan, että kentän suojelemiseksi on tehty kansalaisaloite. Sitä on tuettava.
 
Harvoin pystyy nykyään Väyrysen kanssa olemaan edes puolittain samaa mieltä jostakin asiasta.

Onhan se kiistämättä oppinut ja älykäs mies, ja kokenut kehäkettu. En tiedä dissaanko nyt häntä, mutta jotenkin tuntuu että hällä ei kauaa kestänyt huomata mikä oiva tilaisuus tässä on saada julkisuutta, profiloitua vaihtoehtoiseksi ajattelijaksi, ja vielä vastustaa (ihan aiheesta mutta varmasti hänen tapauksessaan erikoisesti naatiskellen) mitä tahansa "Helsingin Herrojen" pyrkimyksiä. Hänen eväillään tuollainen kommunikea syntyi aika kädenkäänteessä.

No, ollaan sitten samassa leirissä tässä asiassa, mikäs siinä. Vaikka hieman nyt tulee ylimääräisiä sivusilmäyksiä luotua että mitäs porukkaa mukana...
 
Väyrysen kannalta on hyödyllistä vastustaa mitä tahansa Helsingistä tulevaa, etenkin kaikkea sellaista joka edes teoriassa helpottaisi omien äänestäjien muuttoon Helsinkiin (asuntorakentaminen tms.).
 
Tulinkin mieleeni että tänään perjantaina klo:14.00=> huomenna lauantaina klo:20.00 asti ja EFLA:ssa on kadunmiehen kiihdytys tapahtuma ja kenttä on suljettu lentotoiminnalta asiaan kuuluvin manööverein.

Ajankohtaista tietoa ilmailulle EFLA:

Lahti-Vesivehmaan lentopaikka on suljettu kaikelta lentotoiminnalta
pe 19.8. klo 14 alkaen – la 20.8. klo 20 saakka (kellonajat Suomen
aikoja).

Asiasta julkaistaan NOTAM:

(K4424/16
NOTAMN

Q)EFIN/QFALC/IV/NBO/A /000/999/6109N02542E005
A) EFLA

B) 1608191100

C) 1608201700

E) LENTOPAIKKA SULJETTU)



(D0172/16

NOTAMN

Q) EFIN/QFALC/IV/NBO/A /000/999/6109N02542E005

A)EFLA
B)1608191100
C) 1608201700

E) AD CLSD)
 
Nuo NOTAM it olisi syytä jaksaa lueskella. Katohan vaan, joku yrittää laskuun suljetulle kiitotielle:D
No luulis hälyskellojen soivan, kun huomaa kiitotiellä pari autoa rinnan...
 
Back
Top