Yleisilmailu

atc-transponder-from-an-aircraft-control-panel-DXAB8P.jpg

Laitehan on simppeli vehje, kuvassa ei ihan uusinta huutoa oleva tranponderi. Numeronäyttöön ruuvataan lennonjohdon antama nelinumeroinen koodi ja siviilitutkassakin koneen tarkka paikka että korkeus näkyy. Yleisilmailukoneilla lennetään ilman lentosuunnitelmaa koodilla 2000.

  • 7000 - Transponderi koodi, joka yksilöi VFR-lennoille;
  • 7500 - Transponderi koodi , kone kaapattu (lentäjä kääntää koodin 7500, lennonjohto tietää koneen olevan kaapattu)
  • 7600 - Transponderi koodi, joka yksilöi, että radio ei ole kunnossa
  • 7700 - Transponderi koodi valittu hätätilanteessa Generic aluksella;
  • 2000 - valitun transponderin koodin ilma ei ohjeistettu valita mitään koodia, esimerkiksi valvomattomassa ilmatilassa;
  • 0000 - Koodi on varattu perustuvat kansainvälisiin sopimuksiin, yleisiin tarkoituksiin.

Täältä löytyy lisää noista venäläisten systeemeistä ja käytännöistä.

http://www.jamestown.org/programs/e...Pid]=27&tx_ttnews[tt_news]=45600#.V4ZkY49OIjY

The problem is, Russian military jets do not have and never had any transponders, so they have nothing to switch on. Only some transport and passenger jets belonging to the defense ministry have installed transponders; and their crews know some English to speak with civilian air traffic controllers, in order to be qualified to fly more financially lucrative commercial routes. Russian combat air crews, on the other hand, speak almost no English and are not trained to use transponders or parley with civilian air traffic controllers.

Instead of civilian transponders, military jets have friend-or-foe identification devices (IFF). Modern US IFF devices may have cryptographically secured transponder capabilities to disclose their identity, flight info and GPS position, but the digitally coded IFF “Patrol,” commonly used by Russia and developed in the late 1970s, does not have that feature. US jets could possibly “switch on” transponders, but their Russian counterparts cannot. It would require years and billions of dollars to develop and install Russian-made next-generation IFF devices that could also act as transponders; moreover, the VKS command would be unhappy to see their jets flying with any foreigner able to peep in on their activities. Thus, the transponder confidence-building proposal does not seem to make much sense. Nevertheless, a high-ranking US official, who asked not to reveal his name, since he is not authorized to make public statements, told this author that the Pentagon has no intention to “switch on transponders on recon[naissance] missions over the Baltic Sea in sight of Russia” .

 
Nyt juuri National geographic kanavalla lentoturma tutkintaa.

Katsoin minäkin sen pätkän.

United Airlinesin DC-7 törmäsi Grand Canionin päällä 22000 jalassa TWA:n Connien peräsimiin. Molemmat koneet syöksyivät maahan ja molempien koneiden kaikki matkustajat (127) kuoli. Vuosi oli n. 1956.

Sää oli pilvinen. DC-7:n miehistöllä oli aikaa välttää törmäys 2 sekuntia. Väistöyritys epäonnistui, DC-7:n vasemman siiven kärki repi Connien pyrstön irti.
Siivenkärkensä menettänyt DC-7 ei ollut myöskään kunnolla ohjattavissa ja törmäsi sekin kanjonin seinään.

Tutkinta johti koko maan kattavan (USA) tutkavalvonnan kehittämiseen, transpondereihin jne.

Ohjelman mukaan nyt on kehitteillä satellitti / GPS paikannukseen peristuva NextGen-järjestelmä. Käyttöön 2020. Ohjaajat näkevät omilta näytöiltään muiden koneiden sijainnin ja korkeuden, ilman että lennonjohdon tarvitsee sitä heille kertoa.

 
Viimeksi muokattu:
Olen antanut itselleni kertoa ettei Rotax 912 ULS lähde "heittämällä" käyntiin vaikka kuinka yrittäisi....
Onko muilla tästä mitään tietoa?.

^Alta ei ehdi edes Ben Jonhson / Usain Bolt.. rumaa jälkeä syntyisi, jos edestä heittää ja kone käynnistyy.
 
Ei lähde kylmänä. Lämpimänä lähtee, jos akussa on edes vähän virtaa. Kuski avittaa startilla ohjaamossa, kaasu tyhjäkäynnillä ja kone jarrussa. Toinen kaveri heittää.
Lähtee, on kokeiltu.
 
Ok, hyvä tietää. Kerran vaan ei uskallettu tiputtaa Kaffeja Kiteellä kun epäiltiin ettei päästä pois jos kaffenkeitin vie akusta virrat. Tuo 12V. keitin vaatii koneen tulilla oloa, tai ollaan ainakin tyhjäkäynnillä pidetty.Rotax:n laturi on myös melko vaatimaton teholtaan.
 

71- vuotias Artics Eaglesin taitolento pilotti Raimo Nikkanen.
Hänellä on vaimolta saatu ''erikois lupakirja'', kun pääsee ilman opaskoiraa koneelle, saa lentää taitolentoa:salut:
 
Se on hienoa että saa toteuttaa sitä mitä osaa ja haluaa!

Tämä saa tipan linssiin joka kerta, arvostan!:salut:


Brittiläinen yhtiö Fly a Spitfire lennätti tässä äsken yhden vielä elossa olevan tsekkiläislentäjän, joka sodan aikana palveli RAF:ssa.

https://www.facebook.com/Flyaspitfirecouk-436378326517223/?fref=ts

Today we flew one of the three remaining Czech Spitfire pilot veterans General Emil Bocek, formerly of 310 Squadron. His ambition was to fly a Spitfire once more - the last time was in 1945. After a ceremony in St Georges Chapel, he came to the Heritage Hangar with guests from the Czech Air Force and the Catholic Church of Prague.

1.jpg

2.jpg
 
Back
Top