Yleisilmailu

Kävin tänään lentämässä Kuopiossa Fougaa. Tai paremminkin istumassa koneen takapenkillä. Mitäpä voi muuta sanoa kun että oli helvetin hauskaa.

Katso liite: 9865

Katso liite: 9866

Käytiin aluksi Kuopion päällä maisemat katsomassa.

Katso liite: 9867

Ja sitten vedettiin loppuaika taitolentoa kentän päällä. Tynnyreitä, vaakakierteitä, silmukoita ja immelmanneja.

Katso liite: 9868

Pakollinen selfie. Tässä taitaa olla menossa silmukan oikaisu. Hyvin tuntui g-voimat. Parhaimmillaan kuskin mukaan oli päälle 4. Käytiin myös vähän negatiivisen puolella. Ei tullut huono olo ja g:n kesti myös ihan hyvin.

Katso liite: 9869
Kateeksi käy! Onnittelut!
Paljon maksoi?
 
Kateeksi käy! Onnittelut!
Paljon maksoi?

750 egeä + 50 euron kannatusjäsenyysmaksu.

http://www.kallanlentajat.fi/toiminta/fouga-2/

Kannattiko ? No, minusta kyllä. Muistelen, että vielä n. 10 vuotta sitten Fouga-keikka olisi kustantanut jotain 300 euron luokkaa. Nyt hinnat ovat nousseet ja tämä kertoo siitä, että koneen huolto ja ylläpito sen kun vaan kallistuu entisestään. Eli se oli joko nyt viimeinkin tai sitten ei milloinkaan. Kuopiolaiset lentävät koneella vuodessa enää vain n. 10-20 tuntia, eli harvinaista herkkua tuo oli.

Mitä jäi käteen ? Ensiksi aivan hel-vetin upeat fiilikset. Fougaa räväkämpää lentämistä on siviilin aivan turha tässä maassa uneksia. Ennen lentoa käytiin läpi koneen hallintalaitteet, vähän tekniikkaa, sekä turvallisuusnäkökohtia. Eli lähinnä hätäpoistuminen tarpeen vaatiessa.

Sitten kuski halusi kysyä meikäläisen aiemmasta ilmailutaustasta, eli tämän mukaan mitoittaa itse lento-ohjelma ja sen taso. Pyysin ihan täyttä taitolento-ohjelmaa ja tämän myös sain. Oli aivan huikea fiilis saada kokea g-voimien puristus ja pakko myöntää, että keikan jälkeen arvostus Fougaa kohtaan nousi roimasti.
 
750 egeä + 50 euron kannatusjäsenyysmaksu.

http://www.kallanlentajat.fi/toiminta/fouga-2/

Kannattiko ? No, minusta kyllä. Muistelen, että vielä n. 10 vuotta sitten Fouga-keikka olisi kustantanut jotain 300 euron luokkaa. Nyt hinnat ovat nousseet ja tämä kertoo siitä, että koneen huolto ja ylläpito sen kun vaan kallistuu entisestään. Eli se oli joko nyt viimeinkin tai sitten ei milloinkaan. Kuopiolaiset lentävät koneella vuodessa enää vain n. 10-20 tuntia, eli harvinaista herkkua tuo oli.

Mitä jäi käteen ? Ensiksi aivan hel-vetin upeat fiilikset. Fougaa räväkämpää lentämistä on siviilin aivan turha tässä maassa uneksia. Ennen lentoa käytiin läpi koneen hallintalaitteet, vähän tekniikkaa, sekä turvallisuusnäkökohtia. Eli lähinnä hätäpoistuminen tarpeen vaatiessa.

Sitten kuski halusi kysyä meikäläisen aiemmasta ilmailutaustasta, eli tämän mukaan mitoittaa itse lento-ohjelma ja sen taso. Pyysin ihan täyttä taitolento-ohjelmaa ja tämän myös sain. Oli aivan huikea fiilis saada kokea g-voimien puristus ja pakko myöntää, että keikan jälkeen arvostus Fougaa kohtaan nousi roimasti.
:salut:
 
Onkohan foorumin siivet-osasto tourdesky-näytöksessä? Uskoakseni aika moni, eikä edes käskettynä paikalla. Ainakin twitterissä viuhuu jo kuvaa ja videota.
Minä? Suattaapa olla että olen, ehkä en.
 
Onkohan foorumin siivet-osasto tourdesky-näytöksessä? Uskoakseni aika moni, eikä edes käskettynä paikalla. Ainakin twitterissä viuhuu jo kuvaa ja videota.
Minä? Suattaapa olla että olen, ehkä en.

Valitettavasti en päässyt paikalle. Loppukesästä on kylläkin tarkoitus käydä Linköpingin näytös vilkaisemassa.

Tuossa on ohjelmistoa listattuna.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/uppvisningar-och-evenemang/huvudflygdagar-2016/program/
 
Itävaltalaiselta Diamondilta on tulossa tandemharjoituskone potkuriturbiinilla. DART-450 on toukokuussa tehnyt ensilentonsa. Moottorivalinta on vähän eksoottisempi noin 500-hevosvoimainen ukrainalainen Ivchenko. Nimen "reconnaissance" tarkoittanee jo suunnitteluvaiheessa huomioonotettua valvontakäyttöä, jota varten on alemmassa kuvassa näkyvä FLIR-pallo. Valvontakäyttöä tukee ilmoitettu 8 tunnin maksimilentoaika. Wiki ilmoittaa operointikuluiksi $500/tunti. Muistaakseni Ukraina tähysteli vuonna 2014 Krimin vihreitä miehiä Diamond DA-42:lla.

"On May 17, 2016 the turbine powered DART-450 took off for its first flight. The DART-450 (Diamond Aircraft Reconnaissance Trainer) is the world's first all-carbon fiber tandem, 2-seat civilian and military trainer with a sidestick and pneumatic ejection seats."

http://ivchenko-progress.com/?portfolio=аи-450с&lang=en
https://en.wikipedia.org/wiki/Diamond_Dart_450
http://www.flyer.co.uk/diamond-dart-450-turboprop-makes-first-flight/


darttrainer.jpg


dart%20zboku%20640.JPG
 
Euroopan lentoturvallisuusviraston (EASA) lentotoiminta-asetuksen osa NCO muuttaa hätälähettimiä koskevia vaatimuksia 25.8.2016 alkaen. Käytännössä vaatimukset koskevat suurinta osaa yleisilmailuun käytettävistä moottorikäyttöisistä ilma-aluksista.


25.8.2016 jälkeen EASA-ilma-aluksessa tulee olla hätälähetin. Tämä määräys tulee myöhemmin koskemaan myös niitä ilma-aluksia (liite II), jotka eivät ole EU-sääntelyn alaisia − kuitenkin niin, että näille ilma-aluksille ehdotetaan siirtymäaikaa 1.4.2018 saakka.


Suomessa hätälähettimiin liittyvät hallinto- ja valvontatoimet jakautuvat sekä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille, että Viestintävirastolle. Trafin vastuulla on pääasiallisesti valvoa ilma-alusten hätälähetinvarustusta ja sen vaatimustenmukaisuutta. Viestintävirasto taas myöntää hätälähettimille radioluvan ja ylläpitää niihin liittyviä rekistereitä.


Lue tarkemmin EASAn lentotoiminta-asetuksen (EU N:o 965/2012) osan NCO hätälähettimiä koskevista vaatimuksista liitteestä taiverkkosivulta (Ajankohtaista-palsta oikealla)

http://www.trafi.fi/filebank/a/1466415825/f84319f2e0a5e9e05ecb448c2cd8c993/21880-ELT_ohje.pdf

Kiva, montakohan tonnia tuo hätälähetin mahtaa kustantaa:confused: Aikaa on hommata lähetin tyyppihyväksytyn koneen omistajalla peräti kaksi kuukautta.
Asia tuli ainakin minulle yllätyksenä, aivan puskan takaa.
 
Onneksi tuo hätälähetin ei taida olla Ultraan pakollinen....vielä. Niin ja riittääkö yksi kapistus / tyyppihyväksytty kone?.
 
Niin, pienellä viiveellä arvatenkin. Lentämisessä lienee kaikista paras henkivakuutus lennetty tiima, määräisivät mielummin että kaikkien pitää lentää vähintään 50 h. / vuosi tai pahvit vanhenee. Lentoturvallisuus paranee vain teoriassa noilla "piippareilla" ja nuo kuormittaa vähän lentävää pilottia, ehkä jopa turhaan.
 
Tätä piti vähän aikaa miettiä että mihinkä ilmailuketjuun tämän laittaisi, mutta ajattelin laittaa tänne.

Tässä ilmeisestikin aika pirun harvinainen englanninkielinen haastattelupätkä, jossa äänessä on legendaarinen Aatun Saksan naiskoelentäjä Hanna Reitsch.


Pakko myöntää, tämä oli ilmiömäinen lentäjätär, mutta ymmärtääkseni enemmän tai vähemmän vannoutunut kansallissosialisti.

Bundesarchiv_Bild_183-B02092,_Hanna_Reitsch.jpg
 
Back
Top