Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Sorry, hyvä asia jota vaan on hienoa katsoa.Sitä vaan ei saa tarpeekseen.

Venäjän lisäksi suihkukonekyytiä olisi tarjolla eri puolilla itäistä Eurooppaa. Pääkonetyyppinä näyttäisi toimivan L-39 Albatros.

http://www.migflug.com/en/jet-fighter-flights.html

Sveitsissä Hawker Hunter ja jopa Mirage III ! Jenkkilässä taas kaikki on mahdollista maksua vastaan. Siellä pääsisi mm. F-4 Phantomin kyytiin.

EDIT: kannattaa vilkaista näitä videopätkiä tuon MiGFlug -firman toiminnasta.

https://www.youtube.com/user/MiGFlug/videos
 
Viimeksi muokattu:
hornet-australian-aircraft-kits.jpg

Australian ultraluokassa, Horner Stoll, tyhjäpaino 330 kg, max. lentoonlähtöpaino 600 kg.

Nivalassa ultra laskeutui pellolle. Jopa tuhansien kieltojen maassa eli meillä se ei ole kiellettyä, jos maanomistajalta on kysytty lupa laskeutua tai pelto on oma. Pakkotilanteessa ei tietysti lupia kysellä ja jos peltoja on alla, niin siihen.

No ohikulkia näki ultran pellolla ja varoiksi soitti hätäkeskukseen. Pilotti tavoitettiin nopeasti ja todettiin ettei minkäänlaista hätätilannetta ole.

Aivan normiultrallakin esim. Ikarus C42 B:lle riittää vastatuulessa 200 metriä kiitotietä sekä lentoonlähtöön että laskeutumiseen, jos reunaesteitä ei ole. Jos olosuhteet eivät ole suotuisat, esim. sivutuulta, tarvitaan 300 metriä. Noihin matkoihin tarvitaan kyllä kohtuullisen kokenut pilotti. Maakosketus on saatava heti kiitotien alussa. Ja kiitotien kantavuus pitää olla hyvä, jos pyörä uppoaa, ei 200 metriä riitä lentoonlähdössä.


http://www.kp24.fi/uutiset/413251/Pienlentokone-aiheutti-Nivalassa-hälytyksen
 
Tänään EFLA on pyhitetty kiihdytysautoille, joten lentämään ei pääse.

Jos teillä on samanlainen tuuli kuin täällä, 18 solmua, puuska 25 solmua, niin saattaa olla turvallisempaakin pysyä maajalassa.
Jokaisella on jossakin kohtaa rajat, joiden jälkeen lentäminen muuttuu kivasta (liian) haastavaksi ja ne rajat lentomäärän karttuessa myös oppii tunnistamaan.
Itse en lähtisi ultralla enää tuohon keliin. Todennäköisesti koneen vielä vastatuulessa saisi ilmaan ja alaskin ehyenä, sivutuulessa aletaan olla jo siinä rajoilla. Sivusta tuleva puuska voi heittää konetta ylös tai alas useita metrejä äkkiä ja jos olet tulossa laskuun joisain 3-5 metrissä ja puuska heittää konetta alas, päreitä kerätään kiitotieltä.
 
Jos teillä on samanlainen tuuli kuin täällä, 18 solmua, puuska 25 solmua, niin saattaa olla turvallisempaakin pysyä maajalassa.
Jokaisella on jossakin kohtaa rajat, joiden jälkeen lentäminen muuttuu kivasta (liian) haastavaksi ja ne rajat lentomäärän karttuessa myös oppii tunnistamaan.
Itse en lähtisi ultralla enää tuohon keliin. Todennäköisesti koneen vielä vastatuulessa saisi ilmaan ja alaskin ehyenä, sivutuulessa aletaan olla jo siinä rajoilla. Sivusta tuleva puuska voi heittää konetta ylös tai alas useita metrejä äkkiä ja jos olet tulossa laskuun joisain 3-5 metrissä ja puuska heittää konetta alas, päreitä kerätään kiitotieltä.

Jep, kiihdytyspäivä on nyt pulkassa ja keli tosiaan oli kovatuulinen ja myös puuskainen (9ms pohjoisesta ja puuskat 11ms.). Sivutuuli tuntui haittaavan (rata 07 )moottoripyöriä joilla loppunopeus oli n.240 kmh. joutuivat kampeamaan pohjoistuulta vastaan 400m loppuosalla.

Tuo kova ja puuskainen sivutuuli on mielestäni pienillä ohjainpinnoilla varustetulla alataso koneella laskeuduttaessa hyvinkin huomioon otettava tekiä, kuten huomioit. Onneksi EFLA:ssa on mahdollisuus laskeutua neljään eri suuntaan. joka antaa hieman pelivaraa operointiin.

Utissa olen kokenut pientä jännitystä sivutuulen johdosta, kun keli oli muuttunut matkan aikana . No , onneksi Utissa on pitkä ja leveä paana.

Ps. kävipä joku konekkin pörräämässä kentän yli, kun pääasiassa "pojat" testasivat kulkupeliensä suorituskykyään, toki joukossa oli yksi nainenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Lentäjien edustaja pelkää: peruutukset uhkaavat kesällä useita lentoja – "Yhtiö on säästänyt rekrytoinnissa mahdollisimman paljon"


Finnairin lentoja operoivan Norran viestintäpäällikön mukaan perumiset ovat mahdollisia myös kesällä. Hän korostaa, että uusia lentäjiä koulutetaan jatkuvasti.

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Lentäjien-edustaja-povaa-kesäksi-yhä-enemmän-peruutuksia-Tilanteen-pahenemisen-estävät-vain-radikaalit-toimet/778882

Laman aikana lentäjäkoulutukseen ei ole hakeutunut tarpeeksi porukkaa, koska koulutus on kallis.
Paitsi jos onnistuu pääsemään Finskin koulutusputkeen, josta valmistuva sitoutuu toimimaan Finnairilla ohjaajana tietyn määräajan. Korjatkaa, jos olen väärässä.
http://www.finnairgroup.com/koulutus/koulutus_3_1_3.html

Edit: tässä erään Suomalaisen firman hinta. Liikennelentäjäkurssin hinta 106 800 €*
 
Viimeksi muokattu:
Radiossa taisi tänään ko. yhtiön "ääni" möläyttää, että vanhat työntekijät muhkeine palkka- ja eläke-etuineen tulee yhtiölle kalliiksi..tai jotain tuon suuntaista. Nuoret ovat halvempia.....

Ps.
No eikös paperilla halvimmaksi tulisi lopettaa kaikille se palkanmaksu, jos se on tavoitteena..tai oikeammin säästöt, ainahan voi säästää itsensä hengiltä.
 
Back
Top