Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
@Ikarus puhuit tuolla että lääkärintarkastuksessa tarkistetaan aina näkö ja värinäkö, mitä jos on värisokea onko se este lentämiselle? Itselläni esim. on puna-viher värisokeus, mutta näen kyllä että ruoho on vihreä ja talo on punainen, mutta jos värit on vierekkäin niin sekaisin menee.
 
@Ikarus puhuit tuolla että lääkärintarkastuksessa tarkistetaan aina näkö ja värinäkö, mitä jos on värisokea onko se este lentämiselle? Itselläni esim. on puna-viher värisokeus, mutta näen kyllä että ruoho on vihreä ja talo on punainen, mutta jos värit on vierekkäin niin sekaisin menee.

Ilmailulääkäri kirjoittaa tarkastuslomakkeen värinäkö-ruutuun merkinnän puutteellinen. Medikaali (2-luokka tai harrastelentäjän) tulee sitten rajoitusmerkinnällä, joka sallii lennot vain päivällä. Käytännössähän tämä ei rajoita harrastelentotoimintaa juuri ollenkaan (vain yö-vfr ja mittarilento jää pois.)

Ammattilentäjältä vaaditaan virheetön värinäkö, harrastuslentämistä se ei paljoa haittaa.

ishihara7.jpg

Mitä näätte tuossa kuvassa?
 
Viimeksi muokattu:
Ilmailulääkäri kirjoittaa tarkastuslomakkeen värinäkö-ruutuun merkinnän puutteellinen. Medikaali (2-luokka tai harrastelentäjän) tulee sitten rajoitusmerkinnällä, joka sallii lennot vain päivällä. Käytännössähän tämä ei rajoita harrastelentotoimintaa juuri ollenkaan (vain yö-vfr ja mittarilento jää pois.)

Ammattilentäjältä vaaditaan virheetön värinäkö, harrastuslentämistä se ei paljoa haittaa.

ishihara7.jpg

Mitä näätte tuossa kuvassa?

En mitään!:D palloja? Näitä taluja lääkäri näytti mulle ja yhden näin.:oops: Eli harrastamista sentäs ei haittais. Ärsyttää kun näkö on muuten täydellinen, mutta sitten värit ei.
 
Tietääkseni ikä ei vaikuta. Valon määrä vaikuttaa, hämärässä kaikki kissat ovat harmaita.
Kaveri lukiossa oli hankala pesiksessä. Kun pallo, ruskea väriltään, meni nurmikolle, niin eihän se sitä nähnyt vihreätä vasten, jos ei päälle astunut.
 
(Ulko)näkökin kohdallaan... :rolleyes:
 
719d8b28d86f412894c042c8cfae182f.webp
LENTO-ONNETTOMUUS
– Jos satasta mennään suoraan metsään, se panee hetkeksi miettimään, kertoo keskiviikkona pienkoneonnettomuuteen joutunut entinen alppihiihtäjä Sami Uotila.
Suomen kaikkien aikojen menestyneimpiin alppihiihtäjiin lukeutuva Sami Uotila joutui tekemään pakkolaskun pienkoneellaan keskiviikkona.

Koneeseen iski moottorivika Somerniemellä Hiidenlinnan matkailukohteen lähistöllä.

– Koneeseen oli juuri tehty huolto, mutta yhtäkkiä kaikki tehot vain menivät, toistaiseksi selittämättömästä syystä, Uotila kertoo Ilta-Sanomille.

– Kyseessä oli kaiken lisäksi aika pitkä lento. Eli olin ollut ilmassa hyvän aikaa nousun jälkeen. Kyse ei voinut olla siitä, että olisi esimerkiksi ryyppy jäänyt nousun jälkeen päälle.


NOIN KUUSI VUOTTA lentänyt Uotila on kokenut elämässään monenlaisia hurjia tilanteita muun muassa syöksyrinteessä. Se auttoi pysymään rauhallisena.

– En mennyt paniikkiin. Tietenkin jos satasta mennään suoraan metsään, se panee hetkeksi miettimään. Pieni filmirulla pyörähti päässä. Mutta onhan näitä tilanteita ollut.


PAKKOLASKUSTA TEKI Uotilan mukaan tavanomaista hankalamman se, ettei hänellä ollut hyvää laskeutumispaikkaa lähettyvillään tekniikan petettyä.

– Ei ollut peltoa eikä mitään, joten oli pakko laskeutua todella hankalaan paikkaan.

Uotila selviytyi pakkolaskusta säikähdyksellä. Vakavammilta vammoilta vältyttiin.

– Molemmissa jaloissa on pieniä ruhjeita, mutta ei mitään vakavaa.



PIENKONE, JOLLA Uotila lensi, oli hänen omansa. Kone meni pakkolaskun seurauksena lunastuskuntoon.

– Kyllä se on täysin romuna, siitä ei ole enää lentämään

Pakkolaskun kaltaiset tilanteet ovat myös hurjissa paikoissa aiemminkin olleille pulssia nostattavia hetkiä. Uotilalle ei kuitenkaan jäänyt tapahtuneen seurauksena kammoa lentämistä kohtaan.

– Kyllä varmasti tätä tulee tehtyä jatkossakin. Välillä tällaisia tulee, eikä niille oikein mitään voi. Elämä jatkuu, Uotila korostaa.

Uotila erikoistui alppihiihtäjänä erityisesti suurpujotteluun.

Hän saavutti ensimmäisenä suomalaisena miesalppihiihtäjänä paikan maailmancupin palkintokorokkeella oltuaan kolmas Alta Badian suurpujottelussa joulukuussa 2001.

Urheilu-uransa jälkeen Uotila on toiminut yrittäjänä. Hän johtaa Vihti Ski Centerin hiihtokeskusta ja omistaa myös matkailukeskus Hiidenlinnan. Urheiluyleisö tuntee hänet myös MTV:n alppihiihtoasiantuntijana.

Ilta-Sanomat
 
– Jos satasta mennään suoraan metsään, se panee hetkeksi miettimään, kertoo keskiviikkona pienkoneonnettomuuteen joutunut entinen alppihiihtäjä Sami Uotila.

02051feff4914b1386deff84d1fa702c.jpg

Joku ylätasoinen ultra näyttää olevan, luulisin että FK-9.
Jos Uotila oikeasti laski maastoon 100 km/h vauhdilla, niin kannattaa iltarukous suorittaa vaikka joka ilta..
Saattaa olla, että Uotila hieman laittaa lehdistölisää tuohon laskunopeuteen.
Sakkausnopeus noilla on 65 km/h ja jos pakkolaskuun joudutaan, vedetty lasku tuolla vauhdilla puiden latvoihin, niin todennäköisyys siihen, että kävelet romuista on aika suuri. Koneen romut on pienessä taimikossa, mutta onhan se voinut osua isompaakin metsään.

Niin tai näin, pääasia että Uotila säilytti hermonsa, lensi konetta loppuun asti ja säilyi ehyenä:salut:
Olikohan koneessa pelastusvarjo ja pohtiko Uotila laukaisua? Itse olisin pahan maaston päällä vetänyt kahvasta empimättä.
Koneitahan saa, tuossakin luultavasti on kasko, mutta henkiä ihmisellä on vain yksi.

edit:
4787113758_b91101966f_b.jpg

FK-9 kone näyttää olleen.
 
Viimeksi muokattu:
Rakettipelastusvarjon merkki näkyy tuossa laippojen ja siiven juuressa, keltaisena kolmiona runkoon liimattuna. Muistaakseni varjo vaatii korkeutta 100M maanpinnasta. jotta se kerkiää aukeamaan kunnolla ja toimimaan suunnitellusti.

Toivotaan että Samilla oli kasko kunnossa.
 
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...sta-kone-kahtia-pakkolasku-ryteikkoon/5914772

Sami Uotila oli 800 jalan korkeudessa moottorin pysähtyessä. Olettaisin korkeusmittariasetuksella QNH, korkeus merenpinnasta, jolloin maaston korkeus vielä tuosta pois. Oletettavasti korkeutta oli siis maaston yläpuolella ehkäpä reilu 200 metriä. Tuo Fk-9 on hyvä liitämään, ulkomuistista arvelisin liitosuhteeksi 17:1, joten Uotila on päässyt liitämällä ilman moottoria noin 3,4 km:n päähän ennen maakosketusta tuosta korkeudesta. Kilometristä hän olisi päässyt 17 km:n päähän. Ison metsäalueen päällä ei vähäinen korkeus riitä edullisen pakkolaskupaikan valintaan, korkeintaan vähiten huonon.

Lentäjällä pitää olla ulkomuistissa tieto koneen parhaan liitosuhteen nopeudesta sekä laippa-asetuksesta, juuri näitä tilanteita ajatellen.
Konetta voi lentää normaalisti ilman moottoria, tehdä loivia kaartoja kun huomioi sen, että korkeutta hukataan nopeammin kaarroissa. Tärkeintä on huolehtia nopeuden säilymisestä parhaan liitosuhteen nopeusalueella, eli nokkaa on painettava alas. Laskuun tultaessa otetaan normaalisti tarpeen mukaan laippoja ulos ja hidastetaan laskeutumisnopeuteen.

Jutun mukaan Sami pohtii lentäjäuran jatkoa. Kyllähän se miettimään pistää, siinä oli aineksia pahempaan.
Takaisin satulaan, pikaisesti, siinä on minun neuvoni.

edit; Jutun otsikkona on ihmepelastuminen pakkolaskusta. Kyseessä ei ole ihme vaan siitä että Sami Uotila toimi oikein.
Osa ihmisistä jähmettyy toimintakyvyttömäksi kriittisissä tilanteissa, Uotila ei kuulu heihin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top