Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ei ole PPL vaan UPL. Ultra-kuskeja foorumilla on tietääkseni 2, PPL:ä ainakin 1 ja voi olla muitakin. Tietämys kasvaa teoria kurssilla. Teoria nivoutuu käytäntöön, sitten kun pääset opettelemaan lentämistä lennonopettajan kanssa.

Medikaalin saa perusterve helposti. Ensimmäisessä medikaali tarkastuksessa otetaan myös EKG. Verenpaineen kanssa ne on tarkkoja, alapaine ei saa olla yli 95, yläpaineen raja on luokkaa 150 tai 160. Kannattaa mittailla jo ennen ilmailulääkärissä käyntiä ja jos on lähellä tai yli, kuntoilla, pudottaa painoa, (lopettaa tupakan poltto tarvittaessa) tai käydä hakemassa napit, joilla putoaa. Verenpaine lääkkeet eivät ole medikaalin saannin este, korkea verenpaine on.
Kiitos tiedoista. Napit on jo käytössä ja kun mittasin, niin paineet oli 79/150 ja syke 85. Pitää koittaa hieman käydä lenkillä, niin menee varmasti läpi.
 
Eilinen tilannehuoneen tapaus.

POHJOIS-SUOMI 7.5.2016 10:04
KALEVA

Pienkoneen lentäjä joutui tekemään pakkolaskun Kajaanintielle lähellä Vaalan keskustaa lauantaina yhdeksän aikaan aamulla.

Pelastuslaitoksen mukaan lentäjä laskeutui koneen ylikuumenemisen vuoksi. Maantielle laskeutuminen tapahtui pelastuslaitoksen mukaan ongelmitta eikä siitä aiheutunut vaaraa lentäjälle eikä sivullisille. Kone säilyi myös ehjänä.

Koneessa ei ollut lentäjän lisäksi muita. Pelastuslaitoksen päästyä paikalle kone oli jo ajettu maantieltä parkkipaikalle Vaalan hautausmaan lähistöllä.

Pelastuslaitoksella ei ollut tilanteessa varsinaista tehtävää tarkistuksen lisäksi.

xlarge-cad0680ba74744b7987fe28638511538.webp



http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/pienkone-teki-pakkolaskun-kajaanintielle-vaalassa/727041/
 
Viimeksi muokattu:
Eilinen tilannehuoneen tapaus.

POHJOIS-SUOMI 7.5.2016 10:04
KALEVA

Pienkoneen lentäjä joutui tekemään pakkolaskun Kajaanintielle lähellä Vaalan keskustaa lauantaina yhdeksän aikaan aamulla.

Pelastuslaitoksen mukaan lentäjä laskeutui koneen ylikuumenemisen vuoksi. Maantielle laskeutuminen tapahtui pelastuslaitoksen mukaan ongelmitta eikä siitä aiheutunut vaaraa lentäjälle eikä sivullisille. Kone säilyi myös ehjänä.

Koneessa ei ollut lentäjän lisäksi muita. Pelastuslaitoksen päästyä paikalle kone oli jo ajettu maantieltä parkkipaikalle Vaalan hautausmaan lähistöllä.

Pelastuslaitoksella ei ollut tilanteessa varsinaista tehtävää tarkistuksen lisäksi.

Katso liite: 9289



http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/pienkone-teki-pakkolaskun-kajaanintielle-vaalassa/727041/

Mikä ultra tuo kone on?

Sikäli tilanne on hyvä, ettei moottori ylikuumentuneenakaan heti sammu, on aikaa katella rauhassa pakkolasku paikka.
Tyrkkäsi nesteet varmaan pellolle, ei nuo tavallisesti ylikuumene. Rotax 912:n sylinterit ovat ilmajäähdytteiset, sylinterinpäät nestejäähdytyksellä, moottori on siis jäähdytyksen suhteen eräänlainen combinaatio. Lämpömittareita on kaksi, sylinterinpään nestejäähdyksen mittari, max salittu arvo 120 C. Lisäksi moottorin öljyn lämpömittari, max. arvo ulkomuistista noin 110 C.
 
Mikä ultra tuo kone on?

Sikäli tilanne on hyvä, ettei moottori ylikuumentuneenakaan heti sammu, on aikaa katella rauhassa pakkolasku paikka.
Tyrkkäsi nesteet varmaan pellolle, ei nuo tavallisesti ylikuumene. Rotax 912:n sylinterit ovat ilmajäähdytteiset, sylinterinpäät nestejäähdytyksellä, moottori on siis jäähdytyksen suhteen eräänlainen combinaatio. Lämpömittareita on kaksi, sylinterinpään nestejäähdyksen mittari, max salittu arvo 120 C. Lisäksi moottorin öljyn lämpömittari, max. arvo ulkomuistista noin 110 C.


Perhana, pikaisesti katsottuna näyttää Ikarukselle, mutta kyljessä on Rider MD3.

MD3 Rider on tšekkiläis-italialainen kaksipaikkainen rinnakkainistuttava ylätaso ultrakevyt lentokone. Rider on luokiteltu USA:ssa LSA luokkaan 576 kg lentopainolla. Rakenteeltaan se on alumiinia ja komposiittia. Rider on varusteltavissa pelastusvarjolla, pyöräkellukkeilla ja suksilla.

Tekniset tiedot[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
  • Kärkiväli: 9 m
  • Pituus: 5,9 m
  • Korkeus: 2,3 m
  • Siipipinta-ala: 9,9 m²
  • Tyhjäpaino: 275 kg
  • Suurin sallittu lentoonlähtöpaino: 576 kg
  • Voimalaite: Rotax 912 S (100 hv 5800 rpm:llä)
  • Potkuri: DUC Swirl - hiilikuituinen 3-lapainen potkuri, jossa metallivahvistettu etureuna
Suoritusarvot (Rotax 912 S -moottorilla)[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
  • Suurin sallittu nopeus: 275 km/h
  • Suurin vaakalentonopeus: 220 km/h
  • Sakkausnopeus laipat ulkona: 63 km/h
  • Nousunopeus: 5 m/s
  • Polttoaineen kulutus: 11 litraa/h
  • Polttoainetankit 100l
  • Kuormituskertoimet: +4 g/ -2 g

https://fi.wikipedia.org/wiki/MD3_Rider
 
Viimeksi muokattu:
airbusin_rengas1_100516_PN_503_ul.jpg

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016051021541054_ul.shtml

Äkkinäinen luulisi laskussa hieman ravistelleen:rolleyes:, mutta ilmeisesti ei ongelmia.
 
Omallakohdalla on mennyt päätelineenrengas soikeaksi (rätti vaurio), huomasin tutkin onko vanteessa tasapainot tallella. Renkaan ollessa irti maasta ja sitä pyöritettäessä siinä näkyi olevan pystyheittoa silminhavaittavasti, joka taas puolestaan aiheutti hetkellistä epämääräistä tärinää koneen irrotessa asfaltista.Vioittunut rengas oli muuten hyvän näköinen ja pintaakin runsaasti jäljellä.
 
Back
Top