Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kaveri selvästi tykkää!:D Olisi kyllä hienoa päästä joskus kokeilemaan lentämistä ihan IRL, mutta saattaa olla liian kallis harrastus mulle.

http://nlk.fi/hinnasto/

Jonkun kerhon hinnasto nopeasti googletettuna, purjelento lupakirja 3000€.
Useat kerhot järjestään tutustumiskursseja, muutama lento, maksaa varmaan joitakin satasia.
Tutustumislennnolle lennonopettajan kanssa pääsee kaksipaikkaisella, kun ottaa johonkin purjelentokerjoon yhteyttä ja sopii ajankohdan. Arvaisin, että hinta/lento on muutaman kympin.
 
Totta. Ei mitään suojaa koneen rakenteista tai ohjaamosta.

Nuokin lentää ison peltoalueen ympärillä, koneen saa laskettua melkeinpä mihin vaan.
Matkalentoja harrastaville purjelentäjille maastolaskut ovat aivan normi hommia. Kun nostot loppuu, loppuu aika äkkiä myös matkanteko.
Katsellaan peltoaukea ja siihen kone laskuun. Purjekoneissa on tehokkaat siipijarrut, ne saa laskettua hyvinkin lyhyelle pellolle.
Soitellaan kaveri koneenkuljetusputken kanssa paikalle , siivet irti, kone putkeen ja henkilöauton perässä kotikentälle.


Isäni velille kävi huonosti vastaavan näköisellä "harakalla", vetonaru ei ilmeisesti irronnut ja maahan kopsahti tunnetuin seurauksin.:confused:
 
Kerhon kuppilassa päivitellään nuorison kiinnostuksen hiipumista purjelentoa kohtaan ja muutenkin harrastajat ovat ukottumaan päin.
 
http://nlk.fi/hinnasto/

Jonkun kerhon hinnasto nopeasti googletettuna, purjelento lupakirja 3000€.
Useat kerhot järjestään tutustumiskursseja, muutama lento, maksaa varmaan joitakin satasia.
Tutustumislennnolle lennonopettajan kanssa pääsee kaksipaikkaisella, kun ottaa johonkin purjelentokerjoon yhteyttä ja sopii ajankohdan. Arvaisin, että hinta/lento on muutaman kympin.

Selänpään http://lentopaikat.fi/selanpaa-efse kentällä näyttää ajoittain purjelentotoiminta vilkkaalle ja Vesiksellä Vesis open http://vvopen.padasjoenlentokerho.fi aikoihin Vesiskin on vilkas jos keli suosii purjelentoa.
 
Viimeksi muokattu:
Kerhon kuppilassa päivitellään nuorison kiinnostuksen hiipumista purjelentoa kohtaan ja muutenkin harrastajat ovat ukottumaan päin.

Ukkoontuminen ei ole yksin ilmailun ongelma. Meidänkin kerhossa keski-ikä lienee 50:n hujakoilla. Nuoria harrastajia kaivattaisiin.

Hieman ot, mutta onneksi metsästäjäin keskusliitto on ajan hermolla tässä.:) Hirvenammuntakoe muutettiin noin 10 vuotta sitten sellaiseksi, että ikämiehilläkään ei ole kokeen kanssa ongelmia. 4 laukausta tuelta seisovaan hirvikuvioon. Aikaa käytössä reilusti, oliko minuutti vai puolitoista.
Jos aseen päällä on kohtuullinen kiikari ja ase on kohdistettu niin neljää patruunaa enempää ei mukana kokeessa tarvitse olla.
Aikaisemmin kolme laukausta seisovaan ja kolme liikkuvaan hirvitauluun oli huomattavasti haasteellisempi.

Tosiasia kuitenkin on, että nykyisten noin 70-v. hirvimiehien jätettyä pelikentän, hirvet jää metsästämättä. Hirviporukoissa pääosa äijistä alkaa olla tuota ikäluokkaa. Nuoria ei harrastukseen juuri uusia tule. Eikä maaseudulla ole enää väestöpohjaa, tyhjästä on paha nyhjästä.
 
Yleisilmailijoilla on edessään radion uusiminen:

Esitetyssä muodossa toteutuessaan kaikki valvottu ilmatila ja valvotut lentopaikat sulkeutuvat vanhoilla radioilla toimivilta koneilta 1.1.2018.

Ilma-alusten radiopuhelimien 8,33 kHz kanavajaon käyttöönotto EU:n komission asetus (EU) N:o 1079/2012 määrää 8,33 kHz:n kanavajaon käyttöönotosta ilmaliikenteen VHF -radioviestinnässä. Asetus koskee kaikkia ilma-aluksia (myös kansallisia ns. Liite II ilma-aluksia), lennonvarmistuspalvelujen tarjoajia jne. VFR -ilma-alusten omistajien kannalta asetuksen tärkeimmät määräykset ovat: - kaikissa 17.11.2013 alkaen käyttöön otetuissa radiolaitteissa on oltava 8,33 kHz:n kanavavälin käyttövalmius. - ilma-aluksiin, joiden ensimmäinen lentokelpoisuustodistus tai lupa ilmailuun unionissa myönnetään 17.11.2013 alkaen ja joita radiolaitevaatimus koskee, on oltava asennettu radiot, joissa on 8,33 kHz:n kanavavälin käyttövalmius. - 17.11.2013 alkaen radioihin on tultava 8,33 kHz:n kanavavälin käyttövalmius aina, kun radiolaitteita uusitaan. Unionissa ennen 17.11.2013 käyttöön otetussa ilma-aluksessa olevaa ennen 17.11.2013 asennettua radiolaitetta, jossa ei ole 8,33 kHz:n kanavajakoa, saa siis jatkossakin käyttää niissä ilmatilan osissa, joissa 8,33 kHz:n kanavajaon käyttövalmiutta ei vaadita, mutta sellaisia ei saa asentaa enää 17.11.2013 alkaen. Radiolaitteiden uusimiseksi ei katsota rikkoutuneen radiolaitteen vaihtamista toiseen samanlaiseen, samalla osanumerolla olevaan vaihtolaitteeseen. Asennettaessa ilma-alukseen 8,33 kHz:n kanavavälin käyttövalmiudella varustettu radiopuhelin, tulisi ohjaamoon sijoittaa käyttöohjeet 8,33 / 25 kHz moodien käytöstä. (Lennettäessä 25 kHz ilmatilassa tulee radiossa olla käytössä 25 kHz moodi ja 8,33 kHz ilmatilassa 8,33 kHz moodi. 8,33 kHz moodissa 25 kHz kanavat eivät ole valittavissa ja päinvastoin – kanava on eri, vaikka nimellistaajuus olisikin sama. Lentäjän tulee olla tietoinen tästä ja osata vaihtaa radion moodia lentäessään ilmatilasta toiseen voidakseen valita radioon ilmatilassa käytössä olevan kanavan.) Lisätietoja antavat: Pertti Aaltio, Jari Lyytinen tai Hannu Martikainen
 
Yleisilmailijoilla on edessään radion uusiminen:

Esitetyssä muodossa toteutuessaan kaikki valvottu ilmatila ja valvotut lentopaikat sulkeutuvat vanhoilla radioilla toimivilta koneilta 1.1.2018.

Ilma-alusten radiopuhelimien 8,33 kHz kanavajaon käyttöönotto EU:n komission asetus (EU) N:o 1079/2012 määrää 8,33 kHz:n kanavajaon käyttöönotosta ilmaliikenteen VHF -radioviestinnässä. Asetus koskee kaikkia ilma-aluksia (myös kansallisia ns. Liite II ilma-aluksia), lennonvarmistuspalvelujen tarjoajia jne. VFR -ilma-alusten omistajien kannalta asetuksen tärkeimmät määräykset ovat: - kaikissa 17.11.2013 alkaen käyttöön otetuissa radiolaitteissa on oltava 8,33 kHz:n kanavavälin käyttövalmius. - ilma-aluksiin, joiden ensimmäinen lentokelpoisuustodistus tai lupa ilmailuun unionissa myönnetään 17.11.2013 alkaen ja joita radiolaitevaatimus koskee, on oltava asennettu radiot, joissa on 8,33 kHz:n kanavavälin käyttövalmius. - 17.11.2013 alkaen radioihin on tultava 8,33 kHz:n kanavavälin käyttövalmius aina, kun radiolaitteita uusitaan. Unionissa ennen 17.11.2013 käyttöön otetussa ilma-aluksessa olevaa ennen 17.11.2013 asennettua radiolaitetta, jossa ei ole 8,33 kHz:n kanavajakoa, saa siis jatkossakin käyttää niissä ilmatilan osissa, joissa 8,33 kHz:n kanavajaon käyttövalmiutta ei vaadita, mutta sellaisia ei saa asentaa enää 17.11.2013 alkaen. Radiolaitteiden uusimiseksi ei katsota rikkoutuneen radiolaitteen vaihtamista toiseen samanlaiseen, samalla osanumerolla olevaan vaihtolaitteeseen. Asennettaessa ilma-alukseen 8,33 kHz:n kanavavälin käyttövalmiudella varustettu radiopuhelin, tulisi ohjaamoon sijoittaa käyttöohjeet 8,33 / 25 kHz moodien käytöstä. (Lennettäessä 25 kHz ilmatilassa tulee radiossa olla käytössä 25 kHz moodi ja 8,33 kHz ilmatilassa 8,33 kHz moodi. 8,33 kHz moodissa 25 kHz kanavat eivät ole valittavissa ja päinvastoin – kanava on eri, vaikka nimellistaajuus olisikin sama. Lentäjän tulee olla tietoinen tästä ja osata vaihtaa radion moodia lentäessään ilmatilasta toiseen voidakseen valita radioon ilmatilassa käytössä olevan kanavan.) Lisätietoja antavat: Pertti Aaltio, Jari Lyytinen tai Hannu Martikainen

Onneksi ultraan ei tarvitse hommata tyyppihyväksytyn tapaan kahta radioa . Näin olle ultralla operoiminen tuntuu halvalle...
Hyvä tuuri, kun itsellä on jo tuo uusien vaatimusten mukainen radio (ATR833-OLED).
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi ultraan ei tarvitse hommata tyyppihyväksytyn tapaan kahta radioa . Näin olle ultralla operoiminen tuntuu halvalle...
Hyvä tuuri, kun itsellä on jo tuo uusien vaatimusten mukainen radio (ATR833-OLED).

Eikös nämä uudet radiot ole kaksitaajuus radioita, VHF-radio 8.33kHz/25kHz , samassa laitteessa on tuo uusi 8,33 sekä vanha 25 khz.
Tyyppihyväksytyssä erilliset laitteet? Muutenkin tyyppihyväksytty on huoltoteknisesti hankala (kallis) , kun sille et itse saa tehdä käytännössä mitään.
 
Eikös nämä uudet radiot ole kaksitaajuus radioita, VHF-radio 8.33kHz/25kHz , samassa laitteessa on tuo uusi 8,33 sekä vanha 25 khz.
Tyyppihyväksytyssä erilliset laitteet? Muutenkin tyyppihyväksytty on huoltoteknisesti hankala (kallis) , kun sille et itse saa tehdä käytännössä mitään.

Kaksitaajuus radio on tuo omani, tyyppivehkeisiin pitää olla vielä tyyppyhyväksyttyihin tarkoitetut vehkeet,jotka vielä tuo hintaan oman pikantin säväyksen.
Jotenkin on sellainen muistikuva että ultraan voisi vaihtaa risan tilalle samanlaisen itse, mutta uusissa asennuksissa tarvitaan ammattiapua .
 
Back
Top