Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Microjet (smart-1) ai että ku olis kiva:


http://www.aerospaceweb.org/question/planes/q0256.shtml

FLS Microjet Overview
Known for its outstanding handling qualities, the FLS Microjet shares a common heritage with the original BD-5J’s first developed in the 1970’s. Our 20 years of experience and improvements have produced a plane that is essentially a 4thgeneration version of those original 1970’s BD-5J airshow jets.

JP086S.jpg


The FLS Microjet is not for every pilot. It was developed for the serious pilot who wants a unique and proven high performance design, professional grade systems and features, aircraft industry quality construction, all without a long and drawn out build time. This complete kit is designed for assembly in a timely and efficient manner. It features predrilled primary components (fuselage, wings, landing gear, rudder, etc.), and comes with all the welded, machined and difficult to make parts supplied.

This aircraft is one of the very few kitplanes that is constructed using aircraft grade 2024T3 Alclad aluminum that is specially formed into the compound curved fuselage panels. Most kits are constructed from flat sheets of aluminum, and as such bends or contours will go in a single direction. The compound-curved panels give it a “composite” look that enhances its modern fighter plane appeal. The predrilled panels and bulkheads of the FLS kit make it as easy to rivet together as a traditional non-compound-curved airplane.




http://www.bd-micro.com/index.php/fls-microjet-top

Samanlainen vekotin, jolla Roger Moore päästeli menemään Bondissa "Octopussy" ?

 
Flydubain onnettomuus, hienoa ohjaamotyöskentelyä loppuun asti:

Uuden laskeutumisyrityksen yhteydessä lentäjien tuli manuaalisesti syöttää koneen kaltevuuskulma. Kommersant kirjoittaa, että asiantuntijoiden mukaan miehistö ei tässä vaiheessa ollut ottanut huomioon Boeing-koneen erityispiirteitä siirryttäessä laskeutumisesta kiipeämiseen. Sen sijaan, että kone olisi alkanut kiivetä maltillisesti, se nousi rajusti ylös. Asiantuntijoiden mukaan lentäjät eivät väsymyksen tai kokemattomuuden vuoksi tunnistaneet tätä koneen ominaisuutta ja sen jälkeen, kun koneen nopeus alkoi laskea rajusti, ohjaamossa syntyi erimielisyyksiä.

Konetta ohjaava kapteeni jatkoi korkeuden kasvattamista ja yritti saavuttaa lisää nopeutta lisäämällä moottorien toimintaa. Toinen lentäjä oli sitä mieltä, että ensisijaisen tärkeää olisi laskea koneen nenä.

- Pysähdy! Minne lennät? Pysähdy, pysähdy! hän huusi kapteenille.

Lentäjät pääsivät yhteisymmärrykseen vasta, kun oli jo liian myöhäistä ja kone oli hallitsemattomasti matkalla 325 kilometrin tuntivauhdilla kohti maata 45 asteen kulmassa. Viimeisillä sekunneilla ennen törmäystä nauhalta kuuluu vain lentäjien kauhunsekaista huutoa.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016032821331952_ul.shtml
 
^Konessa ei ilmeisesti ollut kapteenia lainkaan.

Siltä se vaikuttaa.

Nokka jyrkästi ylhäällä, sakkausvaroitin luullakseni hälytti ja pelkkä tehon lisäys.. suihkumoottorit ei aivan hetkessä kiihdy.
Nokkaa reippaasti ja nopeasti alas lisätyillä tehoilla, konehan olisi lentänyt jälleen.

Olisi mielenkiintoista tietää, mikä oli sauvan asento sakkauksen jälkeen.
Yrittikö ne edes sakkauksen oikaisua työntämällä nokkaa alas vai vetivätkö kauhuissaan sauvaa taakse, loppuun asti.
 
Viritelläänpä hieman keskustelua tulevan kesän päälentonäytöksestä.

http://www.tourdesky.fi/

Mitäs veikkaatte, minkälainen esiintyjäkaarti Kuopiossa tullaan näkemään nyt kesäkuun puolivälissä ? Kotimaisten lisäksi veikkaan, että lähinaapureista paikalle saapuvat ruotsalainen Gripen ja Tanskasta tai Norjasta F-16. En oikein jaksa uskoa, että suihkuhävittäjiä tullaan näkemään tämän enempää. Oulussa nähty Puolan ilmavoimien MiG-29 oli hyvä lisä. Olisihan tuokin jo jotakin ja silkkaa jossitteluahan tämäkin on.

Jokin historic-osio voisi olla kova. Esim. viime vuonna Turussahan oli se MiG-15. Itse elättelisin vielä toiveita Swedish Air Force Historic Flightin Drakenista ja Viggenistä, mutta eipä taida olla Kuopiota merkattuna porukan kalenterissa.
 
Viritelläänpä hieman keskustelua tulevan kesän päälentonäytöksestä.

http://www.tourdesky.fi/

Mitäs veikkaatte, minkälainen esiintyjäkaarti Kuopiossa tullaan näkemään nyt kesäkuun puolivälissä ? Kotimaisten lisäksi veikkaan, että lähinaapureista paikalle saapuvat ruotsalainen Gripen ja Tanskasta tai Norjasta F-16. En oikein jaksa uskoa, että suihkuhävittäjiä tullaan näkemään tämän enempää. Oulussa nähty Puolan ilmavoimien MiG-29 oli hyvä lisä. Olisihan tuokin jo jotakin ja silkkaa jossitteluahan tämäkin on.

Jokin historic-osio voisi olla kova. Esim. viime vuonna Turussahan oli se MiG-15. Itse elättelisin vielä toiveita Swedish Air Force Historic Flightin Drakenista ja Viggenistä, mutta eipä taida olla Kuopiota merkattuna porukan kalenterissa.

http://www.tourdesky.fi/
DC-3 :nen tuossa ohjelmassa jo luvataan. Tarkentuu pikkuhiljaa.
Viggen ja Draken olisi tietysti hienoa nähdä.
Kubinkasta ne on monesti Rissalan näytöksissä käyneet, meinaatko että nyt ei?
Joku SU-27 olisi tietysti mahtavine ja erittäin meluisine moottoreineen hyvä lisä:) Jonakin vuonna Kuopiossa olen sen soolon nähnyt.
Tuo kun lähtee poltto päällä niin sisuskalut tutisee metelistä..
 
http://www.tourdesky.fi/
DC-3 :nen tuossa ohjelmassa jo luvataan. Tarkentuu pikkuhiljaa.
Viggen ja Draken olisi tietysti hienoa nähdä.
Kubinkasta ne on monesti Rissalan näytöksissä käyneet, meinaatko että nyt ei?
Joku SU-27 olisi tietysti mahtavine ja erittäin meluisine moottoreineen hyvä lisä:) Jonakin vuonna Kuopiossa olen sen soolon nähnyt.
Tuo kun lähtee poltto päällä niin sisuskalut tutisee metelistä..

Venäläisten viime kerrasta Suomessa on varmaan kohta vierähtänyt jo vajaa vuosikymmen. Olivat viimeksi Kauhavalla Su-27 osastolla ? Veikkaanpa, että nyt on poliittiset suhdanteet sillä tolalla ettei itänaapuria aiota kutsua. En sitä kiellä, etteikö olisi hienoa nähdä heidänkin kalustoaan. En edes muista milloin venäläiset olisivat viimeksi käyneet Kuopiossa.

Oma Su-27 Flanker kokemukseni rajoittuu Radomissa 2013 nähtyyn Ukrainan ilmavoimien Su-27 UB -sooloon. Räväkkyyttä jäin kaipaamaan kyllä lisää, paikalla kun oli vertailukohtina Eurofighter ja Rafale. Suhoissa ihmetytti koneen suuri koko. Lentäminen oli enemmänkin majesteetillista liikettä. Mieleen jäi mm. ihan näyttävä pyrstöluisu.

Mutta joo, ohjelma tarkentunee kevään mittaan.

Meikäläisen räpsy ko. koneesta

1236813_10152026067574206_1851084871_n.webp
 
Viimeksi muokattu:
Viritelläänpä hieman keskustelua tulevan kesän päälentonäytöksestä.

http://www.tourdesky.fi/

Mitäs veikkaatte, minkälainen esiintyjäkaarti Kuopiossa tullaan näkemään nyt kesäkuun puolivälissä ? Kotimaisten lisäksi veikkaan, että lähinaapureista paikalle saapuvat ruotsalainen Gripen ja Tanskasta tai Norjasta F-16. En oikein jaksa uskoa, että suihkuhävittäjiä tullaan näkemään tämän enempää. Oulussa nähty Puolan ilmavoimien MiG-29 oli hyvä lisä. Olisihan tuokin jo jotakin ja silkkaa jossitteluahan tämäkin on.

Jokin historic-osio voisi olla kova. Esim. viime vuonna Turussahan oli se MiG-15. Itse elättelisin vielä toiveita Swedish Air Force Historic Flightin Drakenista ja Viggenistä, mutta eipä taida olla Kuopiota merkattuna porukan kalenterissa.


Prkle, pitääköhän ruveta varaamaan yösijaa Puijonsarvesta...jos vaikka raahautuisin katsomaan näytöstä.
 
Eri vuosikymmen. Karivalon näkemys on tuntunut olevan, että venäläisiä ei tulla hänen näytöksissään näkemään koska eivät osaa toimia turvamääräysten puitteissa.


Varmaankin näin. Olikos muuten Karivalo jo silloin 1997 Oulun näytöstä järjestelemässä kun venäläisten MiG-29 -ryhmä onnistui rikkomaan määräyksiä ihan urakalla ? Muistaakseni laukoivat soihtuja liian matalalta ja saivat aikaan metsäpalon kun soihdut eivät ehtineet sammua.
 
Varmaankin näin. Olikos muuten Karivalo jo silloin 1997 Oulun näytöstä järjestelemässä kun venäläisten MiG-29 -ryhmä onnistui rikkomaan määräyksiä ihan urakalla ? Muistaakseni laukoivat soihtuja liian matalalta ja saivat aikaan metsäpalon kun soihdut eivät ehtineet sammua.

Jep, kyllä hän sitäkin oli järkkäämässä.
 
Back
Top