En todellakaan ole lentäjä, mutta sen verran tiedän lentämisestä (mitä esim. simulaattoreita harrastan ja radio-ohjattavia lennätän) että vauhti on melko kriittinen lenkki lentämisessä ja varsinkin turvallisessa lentämisessä matalalla. Oletetaan että koneen sakkausnopeus on 50solmua (en ole varma luvuista) ja vedetään tuollainen läpilasku niin eikö se ole sanomattakin selvää että siellä puiden latvojen yläpuolella ei mennä 51solmun vauhdilla, se on yksi tiukka kaarto ja tontissa? Onko näiden ultrien lisääntyessä käymässä niin että lentämisestä on tullut liian halpaa ja helppoa joten kenellä vain on mahdollisuus hankkia lentolupa ja sitten alkaa tapahtumaan kun kaiken maailman toopet siellä sählää sillä näitä onnettomuuksia tapahtuu koko ajan enemmän ja enemmän ja siis ihan perus virheitä mennään matalalla ja liian hiljaa!?
Oikeassa olet, vauhti on kriittinen tekijä, jos vauhti putoaa alle sakkausnopeuden matalalla tapahtuu kamalia.
Sakkausnopeus ultrilla täysillä siivekkeillä normipainolla on 65 km/h, suoraan lennettäessä. Kaartaminen sekä raskas kone lisää sakkausnopeutta.
Ultra-pilottien koulutus Suomessa on ihan hyvällä tasolla. Sakkauksen tunnistamista sekä sen oikaisua harjoitellaan paljon.
Ei koneiden kanssa kaiken maailman toopet sählää, lentolupakirjaa ei myönnetä ennen riittävän taitotason saavuttamista.
Ennen kaikkea sakkaustilan välttämistä harjoitellaan kaikissa lentotiloissa sekä nopeuksissa ja tässä on kriittinen tekijä riittävä lentonopeus.
Tuossa videossa virheitä teki lennonopettaja. Se on aina ilma-aluksen päällikkö ja vastuussa koneesta sekä oppilaasta. Aloittelijat (lento-oppilaat) lentää juuri noin, tekevät fataaleja virheitä. Lennonopettajan tehtävä on pitää pulkka pystyssä ,kone ja siinä olevat ehjänä.
Tuo onnettomuus menee täysin lennonopettajan piikkiin, hän ei ollut tehtäviensä tasalla.
Jos otetaan kuka tahansa opettelemaan lentokoneen ohjaamista, on meno ensimmäisillä koululennoilla vielä paljonkin huimempaa kuin tuossa videossa.
Olin itsekin tietokone peleillä simuja ohjastanut, tuntui alussa, että se lähinnä vaikeutti lentämään oppimista.
Hävittäjä simussa olin tottunut murjaisemaan sauvan kerralla laitaan, oikeaa lentokonetta ei siten ohjata.
Mutta kuka tahansa normaalilla motoriikalla varustettu oppii lentämään. Ei aivan kaikki, mutta lajista kiinnostuneista noin 90 %.
Ja kun olet oppinut, sinulla on lentolupakirja, taitotaso pysyy yllä sekä kehittyy ainoastaan riittävästi lentämällä. Ensimmäisenä vuotena 50 h, sen jälkeen 25-30 h/vuosi on mielestäni minimi. Jos lentomäärät jää tuon alle, kannattaa keskittyä vaikkapa pitsin nypläykseen, se on turvallisempaa sekä itselle että muille.
Tuo 12h nykyinen lentämisen vuosiminimi saattaa riittää kokeneelle lentäjälle siihen, että taitotaso ei taannu. Kehittymiseen se ei varmasti riitä. Mutta parannus entiseen 2 h /v minimiin on kuitenkin iso.
Noita 2 h vuosi lentäjiä oli SAR-pilotteinakin isompien koneiden puolella.. Pelastuspalvelun etsintäkonetta saattoi lennellä todella vähän vuodessa lentänyt pilotti. Hakeutuivat SAR-pilotiksi siksi, että saivat ilmaiseksi lentää tuon miniminsä täyteen.
Kaikeksi onneksi he joutuivat lentämään tarkastuslennon lennonopettajan kanssa ennen pelastuslentäjäksi hyväksimistä ja siinä huomattiin että kaveri onkin täysin ruosteessa. Ei asiaa SAR-pilotiksi.