Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Lentokone on siitä hassu kulkine että läheskaikissa osissa on "ns. parasta ennen päivämäärä". Eli kello käy isolle osalle konetta vaikka sillä ei lennettäisi yhtään. Heh ,, niin sama juttu pilotilla....ja sen luvilla. Tarkennan listaa....
 
Viimeksi muokattu:
Lisään tähän Lentokelpoisuuden seurantalomakkeen, josta voi näppärästi seurata koneen aikavalvottavien kohteiden tilaa.
Lisäksi koneen teknisessä kirjassa on laitekortit seurattavista laitteista.

Esim. moottorin,potkurin ja pelastusvarjon sekä raketin kalenterijakson määrittää niiden valmistaja.



IMG_2361.webp
 
Viimeksi muokattu:
Tuopa on tosi hyvä, kaikki löytyy samalta paperilta.

Lisäksi on huoltomääräykset sekä moottoria että runkoa koskevat.
Alla Rotax 912:n uusin moottorin M-määräys.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1451476446/e9b596b84534bc91f05e3f73fe13c7cc/19389-M3170_15.pdf

Huoltomääräyksessä määräaikaan tehtäväksi merkitty tarkastus tai korjaus on tehtävä ja kuitattava tehdyksi koneen lentopäiväkirjaan.
Jos määräyksen jättää huolehtimatta, kone ei juridisesti ole lentokelpoinen. Eli jos jotain sattuu, vaikka nokkapyörä sortuu alta, niin vakuutusyhtiötä kiinnostaa tavattomasti ensinnäkin pilotin lupakirjan sekä medikaalin voimassaolo sekä koneen kunto, oliko kaikki tehtynä määräaikoihin ja kone lentokelpoinen. Jos jotain puutteita havaitaan, voi vakuutusyhtiö pestä kätensä korvausasiassa.

Kelluke ultrien kaskovakuutukset vakuutusyhtiöt hinnoitteli vuosi-pari sitten siten, ettei niitä varmasti tarvitse myydä yhtäkään kappaletta.
30t€:n koneen kasko vesilentovarustuksessa voi olla 10t€. Liike oli tietoinen, yhtiöt ei halua myydä kaskoa vesilentotoimintaan, ilmeisesti joutuivat korvamaan mielestään liian isoja summia.

Vesilentotoiminta onkin vaativaa, pilotin täytyy olla kokenut sekä vesilentokelpuutuksen omaava.
Siitä huolimatta ympärimenoja sattuu. Laskussa vesikoneet yleensä kaadetaan ei niinkään lentoonlähdössä.

Minullakin on vesilentotoiminnasta kokemusta. Olen tehnyt yhden laskun veteen. Ilman kellukeita..:confused:
 
Viimeksi muokattu:
Tuli noista vakuutuksista mieleen, kokemus "alentaa" vakuutusmaksua. Yli 200h lentäneet saavat koneensa vakuutusmaksuista "alennusta" sekä jos on lentänyt ilman vahinkoja.
Mutta jos koneen vakuutuksiin on nimetty (pilotit tulee vakuutus sopimukseen nimetä) ainakin vak.yht.-Howden:lla (ex. Colemont), esim. kolme pilottia nimetty niin vakuutuksista ei saa "alennusta" jos vähiten tunteja omaavalla lentäjällä on alle 200h. Asiaa ei auta vaikka kaksi muuta pilottia on ns. liikennelentäjiä tuhansilla tunneillaan.

Jokainen lentokoneella lentävän on suoritettava ko. koneeseen yksilöity tyyppikoulutus, jotta hän saa lentää ko. koneella.

Vakuutuksen hinta määräytyy pitkälle koneen arvon mukaan, vaikka vakuutuksen laajuus on sama 30.000€ tai 100.000 € koneilla ja onko siinä "kasko", jota pidetään päällä yleensä vain ja ainoastaan lentokaudella, muulloin on voimassa ns. maakäsittely vakuutus..(heikko Suomennos,sorry)

Muistaakseni pelastusvarjosta ei saa mitään huojennusta vakuutusmaksuista.
 
http://www.ta.no/nyheter/geiteryggen/flyulykker/her-havnet-flyet-etter-nodlandingen/s/5-50-180326

Norjassa ultra tehnyt pakkolaskun metsätielle. Geiteryggenin kentän lähistöllä lähestyttäessä kenttää pilotti huomasi, että ollaan liian matalalla.
Moottori ei vastannut syystä tai toisesta tehonlisäys käskyyn. Pakkolaskussa pilotit jäi ehyeksi, koneessa näyttää olevan pientä laittelua..
Toivottavasti oli vakuutus asiat kunnossa.

dsc_1239.jpg

Kuvassa Ikarus C42:n nokka. Talvella nokkapyörän yläpuolella olevasta jäähdyttimen ilmanotosta on peitettävä noin puolet, jotta moottori ei käy llian kylmänä. Pahvin pala jäähdytintä vasten ajaa asian. Tuulilasin etupuolella yläilmanotto teipataan umpeen, siis konekopan päällä. Kaasuttimien etulämmöt pidetään päällä eikä koskaan kaasuttimien jäätymisongelmaa ole ollut.

Kaasuttimien jäätyminen saattaa olla norskeilla varsin varteenotettava vaihtoehto pakkolaskun syyksi. Kaikissa ultrissa ei ole kaasuttimen (paremminkin ilman) esilämmitys mahdollisuutta. Jos etulämpö puuttuu ja vedetään raakaa pakkasilmaa sisään, lisäksi vielä ilmankosteus sattuu olemaan korkea.. Etulämmön puuttuessa kaasuttimien ilma on otettava konekopan sisältä, moottorin lämmössä esilämminnyt ilma estää jäätymisen.
 
Viimeksi muokattu:
Miten osaakin olla Ikaruksessa kaunis potkuri......kuin lentäjän luusta veistetty kaunokainen.
Tuohon moottorin lämmönkurissa pitoon löytyy Aero technosta lämmönvaihdin, joka tulee öljyn lauhduttimen tilalle. Tämä pieni laite tasaa hienosti moottorin lämpötilan ääripäitä + moottori lämpenee nopeammin.
 
Miten osaakin olla Ikaruksessa kaunis potkuri......kuin lentäjän luusta veistetty kaunokainen.
Tuohon moottorin lämmönkurissa pitoon löytyy Aero technosta lämmönvaihdin, joka tulee öljyn lauhduttimen tilalle. Tämä pieni laite tasaa hienosti moottorin lämpötilan ääripäitä + moottori lämpenee nopeammin.

Taitaa olla tuossa kuvassa Neuformin potkuri. Tuo tai Warp Drive niissä yleensä on. Warp Drivessa on metallivahvike lavan johtoreunassa, vesikone käytössä se on kestävämpi. Nämähän ovat molemmat lapakulmiltaan maassa säädettävissä, ei lennon aikana. Yleensä omaan käyttöön sopiva lapakulma löytyy nopeasti, ei niitä tarvitse jatkuvasti olla säätelemässä. Ja oma hommansa on se lapakulman säätö, melkeinpä jättäisin asiaan kunnolla perehtyneen ammattilaisen huoleksi.

Talvella pakkasella / kesällä helteellä tuo lämmönvaihdin eittämättä olisi hyvä.
 
Tuo kabiinista säädettävä Neuform-potkuri olikin itselläni tapetilla, mutta haitta puolena oli sen tuoma lisäpaino ja jokseenkin suolainen hinta, etenkin sähköisenä. Itse olen suosinut matkanopeudelle säädettyjä lapakulmia ja ollut niihin tyytyväinen.
 
Tuo kabiinista säädettävä Neuform-potkuri olikin itselläni tapetilla, mutta haitta puolena oli sen tuoma lisäpaino ja jokseenkin suolainen hinta, etenkin sähköisenä. Itse olen suosinut matkanopeudelle säädettyjä lapakulmia ja ollut niihin tyytyväinen.

Matkakulmat toimii, jos on kiitotietä käytettävissä reilusti. Hyvin niillä matka taittuu ja moottoria ei tarvitse kierrättää. Kääntöpuolena huono kiihtyvyys ja jos kiitotietä ei paljoa ole käytössä, on se ongelma. Lisäksi matkakulmat, etenkin reilusti säädettynä, aiheuttavat moottori tyhjäkäynnilläkin sen, että potkuri vetää jatkuvasti. Tämä on ongelma on myös laskua tehdessä sille lyhyelle baanalle.
 
Tuo ultrien painoraja voisi kyllä nousta MTOW 450/472,5 =>> 600kg:n, jos kone on muualla hyväksytty tuohon arvoon, oli kellukeet,pelastusvarjot yms. niin ei tarvitsisi raapia päätä paljonko tankataan ja mitä otetaan kyytiin.

Monella lentolaitteella tulee painot vastaan jos laitetaan tankit täyteen ja kyytiin kiipeää "aikuisia" ukkoja joka penkille...

Btw. lentäminen on mukavaa ja turvallista, kunhan nuodatetaan opetettuja oppeja eikä esim. yksinäisenä vesilentäjänä totutella omille tavoille, jotka hiipii yksinään operoivan tapoihin helposti pikku hiljaa.
Oma kone, oma laituri tai kenttä erkaannuttaa helposti pikkuhiljaa omille tavoille ja näin ollen saattaa olla ennemmin tai myöhemmin kohtalokasta. Pilottien on hyvä viettää aikaa toisten pilottien keskuudessa, jotta punainen lanka pysyy käsissä.
 
Monella lentolaitteella tulee painot vastaan jos laitetaan tankit täyteen ja kyytiin kiipeää "aikuisia" ukkoja joka penkille...

Totta. Ultrilla on tämä kuormattavuus ongelma, mutta ei se tuntematon ole muillekaan lentolaitteille.
172 Cessna. Kuormattavuus 344 kg. Neljä paikkaa, jokaiselle vyötetään 100 kg:n ukko. Tankki täyteen 212 l.
Ollaanpa reilusti ylipainossa, tuskin enää lentää.. En tiedä, itse en ainakaan lähtisi kokeilemaan.

Murhenäytelmän ainekset siinä hyvin kasassa.
 

Tästä on nähtävissä raakan ylikuormauksen seuraukset.
Lisäharmina vielä lämmin ilmanala tuolla päin maailmaa, pakkasella olisi saattanut olla pieniä mahdollisuuksia tuollakin ylikuormalla.
 
Btw. lentäminen on mukavaa ja turvallista, kunhan nuodatetaan opetettuja oppeja eikä esim. yksinäisenä vesilentäjänä totutella omille tavoille, jotka hiipii yksinään operoivan tapoihin helposti pikku hiljaa.
Oma kone, oma laituri tai kenttä erkaannuttaa helposti pikkuhiljaa omille tavoille ja näin ollen saattaa olla ennemmin tai myöhemmin kohtalokasta. Pilottien on hyvä viettää aikaa toisten pilottien keskuudessa, jotta punainen lanka pysyy käsissä.

http://www.turvallisuustutkinta.fi/...lentokoneenonnettomuusutsjoella23.9.2012.html

Utsjoen FK-9 tuli kellukevarustuksessa ja ylikuormassa mäkeen. Lupakirja vanha, muistaakseni koneenkin papereissa oli tutkimuksissa havaittu olleen sanomista. Nykyinen kertauskoululento vaatimus kahden vuoden välein on tervetullut uudistus. Sen tunnin aikana lennonopettaja ehtii nähdä, mikä on kaverin tatsi siihen hommaan, onko vaarallisia tottumuksia tai tapoja päässyt muodostumaan. Jos on, lennetään jokunen koululentotunti, homma taas pakettiin ja turvallista.

Toisaalta kukaan ei sinua kertauskoululennollekaan ole kädestä taluttamassa.
Lentäjän täytyy itse huolehtia kelpuutuksistaan, samoin koneensa kunnosta ja sen kelpuutuksista.

Toinen uudistus mikä tuli on 12h tiimaa ohjaajana viimeisen 12 kk:n aikana. Jos vähemmän, tarkastuslennolle lennonopettajan kanssa ennen kuin lupakirja on taas voimassa. Aikaisemmin piti lentää vuodessa minimissään muistaakseni 2 h pitääkseen lupakirjansa voimassa.
Nämä 2 tunnin/vuosi pilotit olivat vaarallisia, valitettavasti lentotuntuma ei pysy yllä noilla tuntimäärillä.
 
Eikös taannoin Suomessakin oiken ammattilentäjä kukistanut Ikaruksen "tonttiin" kun aikuinen matkustaja oli noudettu kyytiin.

Ikäviä opetusvideoitohan nuo on, tässä haparoivaa toimintaa tuhoisin seurauksin;

 
Löytyiskö Ikaruksen arkistosta sitä Venäläistä videota jossa Eurostar menee puihin, niin ja ope on oppilaan vieressä. Oliko vielä niin että ope oli armeijan ex. lentäjä.........

Itse en löytänyt kuin tämän tietolähteen;

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=170959

Juuri sama linkki on onnettomuusvideoita ketjussa. Ja toimii yhtä hyvin. Video ilmeisesti poistettu youtubesta.
Ne teki siinä läpilaskun. Ylösvedossa tehoja pienennettiin liian aikaisin, opettaja ei reagoinut mitenkään. Lopulta kaartosakkaus matalalta alinopeudelta puiden latvoihin. Muistaakseni ainakin toinen kuoli.
 
Eikös taannoin Suomessakin oiken ammattilentäjä kukistanut Ikaruksen "tonttiin" kun aikuinen matkustaja oli noudettu kyytiin.

Saattoipa olla Finskin kapteeni, joka pellolla myötätuulistartissa sakkautti C42:n, ei niille siinä tullut mitään pahempaan. Koneeseen tietysti noissa aina tulee, ns. "pientä laittoa".
 
Back
Top