Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jep, hyvin huomattu. Ei varvasjarruja, erittäin tehokas käsikäyttöinen jarru löytyy, sekä navigointi onnisttuu Garminin Aera 500 / 2 x Dynon Skywiew / i Pad / manuaali kartat. Koneena Eurosstar ja Skylark ovat selkeästi nopeampia kuin Ikarus ja näin ollen hieman vaativampia lentää. Esim. Mäntsälän kentälle Skylark vaatii jo hyvin suurta kokemusta ko. koneesta, ettei mene laskussa pitkäksi, muuten Skylark on hieno ja erittäin rauhallinen lentää. Sen sijaan pidän itse Eurostaria ketterämäpänä ja jopa helpompana, jos näitä kahta vertaillaan.
Skylarkin pienet ohjanpinnat vaativat ohjaaltaan erityistä kokemusta ja tarkkaavaisuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Kone (Skylark) on USA:ssa LSA luokassa, joten euroopassa max. lentoolähtöpaino 472,5 kg on tarkalla, vaikka konessa on rakettikäyttöinen pelastusvarjo.USA:ssa LSA:luokan max. lentoon lähtöpaino on ollut 600kg. , mihin kaikki euroopan ultrat eivät mahdu.
 
Skylark on rauhallisempi ja näin ollen laskussa tarkempi, ettei ilmanopeus laske liikaa, jolloin ohjainpintojen teho vähenee.

Et taitaisi meidän 300 metrin kiitotielle sillä päästä.
C42:lla onnistuu heittämällä, CTSW:llä ja FK-9:llä on hyvissä olosuhteissa siinä käyty.
CTSW:ssä on 35 asteen maksimi laippakulma, täysillä laipoilla se tulee samaan reikään kuin C42. Vaikka on selvästi liukkaampi, Ikarus C 42 B matkanopeus 150 km/h vs. CTSW 200 km/h.
Kun ne CT:n 35:set nakkaa päälle, vaikutus on välitön, nokka painuu ja liukukulma jyrkkenee, samalla se tappaa tehokkaasti vauhdit.
Jopa niin että vauhdin riittämiseen pitää kiinnittää erityistä huomiota. Mahdollisesti tehoilla tai nokan asennolla, nokkaa alas lisää.


Monellakin liukkaalla koneella on laskussa taipumus lipua pinnassa pitkiä matkoja, kanto ei siivestä tahdo laskusiivekkeistä huolimatta loppua. Etenkin jos ei käytetä maksimi laskusiivekkeitä. FK-9 on erityisen "hyvä" tuossa pintoja pitkin liitelyssä.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, 300 metrin kentälle en kyllä ihan heti laskua vääntäisi, vaatisi varmaan kunnon vastatuulen ja nappisuoritusta ettei päätyesteet pöllyäisi.
Laskusiiveke asetukset (4 pos.) on Skylark:ssa luultavasti melko harvinaiset,koska siinä on -10° laskusiivekkeet matkalentoa varten laskusiivekkeiden +10°,+20° ja +40° lisäksi ja T-korkeusperäsimen trimmilaippa toimii sähköisesti, jonka käyttö vaatii totuttelua koska se on melkoisen tunnoton ja hidas, verrattuna Eurostarin käsikäyttöiseen.

Eurostar tuntuu jotenkin lyhyelle ja sitä kautta näppärämmälle. Molemmissa on Rotaxin ULS 912 100hp. moottori ja Eurostar kevyempänä ja ehkä loivemmilla potkurin potkurin setupeilla lähtee kentältä kuin nappihousuista. Skylark sen sijaan on hiljasempi ja mukavampi lentää pitkiä matkoja.

Mäntsälässä on kyllä käyty laskussa, niin ja sehän on ollut Skylarkin kotikenttäkin joskus kun se oli tuliterä. Mäntsälän kentän erikoisuutena on se että se on nurmikenttä ja kostena melko liukas ja bonuksena kentän toisessa päässä on oja johon on kuulemma muutama nokkapyörä + potkuri kukistunut, kun lasku on mennyt pitkäksi.

Mäntsälän kentän tiedot;


http://lentopaikat.fi/wp-content/uploads/2014/03/EFMN_LDG2.pdf
 
Perhana että pitikin mennä P-51 Mustang, niitä ei helposti lisää saa. Olis olla vaikka joku tavis " sesnapiiperö".
 
Mahalasku Ranskalaisittain;


Joo pientä laittoa.. Unohtuiko telineet vai eikö niitä saatu laskettua? Summeri ainakin rääkyi ohjaamossa, olisi nyt voinut kuvitella, että kyllä pilotti hoksaa viimeistään siitä telineiden olevan ylhäällä.

Vaurioita olisi tullut vähemmän, jos kone olisi laskettu kiitotien viereen nurmelle ja moottori sammuksiin juuri ennen istumista. Tämä kyllä vähän viittaa siihen, että ne unohtui;) Merde!:p
 
Minulla on Junkers Magnum, ja en toivottavasti tarvitse sitä koskaan...kop,kop pirtinpöytä....

Pelastusvarjohan pitää testata määrä välein, muistelen että viiden vuoden välein. Käytännössä varjopaketti irti ja tehtaalle.
Muitakin määräajoin toistuvia kaluston kuntoon liittyviä tarkastuksia ilmailussa on huolehdittava. Korkeusmittarin aneroidi koe, testausväli muistaakseni 3 vuotta. Koneen katsastus taisi olla joka toinen vuosi. Koneen punnitus muistaakseni kolmen vuoden välein, en nyt ihan satavarmaksi ulkomuistista muista.

Koneelle on tehtävä vuosihuolto.
Käytön mukaan 50 h ja 100 h huollot. Tuo 50 h on enemmänkin laajennettu päivätarkistus, missä yhtyeydessä rasvataan rasvattavat nivelet.
100 h huollossa moottorille vaihdetaan öljyt + öljynsuodatin, joka toinen vuosi sytytys tulpat, lisäksi kone käydään konekohtaisen huoltolistauksen mukaisesti muutenkin läpi.

Rotax 912 moottorissa tulppia on 8 kpl, koska sytysvirtapiirejä on kaksi. Kaksi sytystulppaa/ sylinteri. Toisen sytytysvirtapiirin rikkontumista ei käytännössä moottorin käynnistä ilmassa huomaa. Sytytysvirtapiirit testataan maassa ennen lentöönlähtöä käyttämättä tietyllä kierrosluvulla magnetto kytkimet 1 ja 2 vuorotellen poissa päältä. Moottorin käynti saa laskea testauksessa enintään -100 RPM, toisen magneeton ollessa poissa päältä. Vaikka laturi hajoaisi ilmassa ja akku tyhjenisi, tämä ei johda moottorin käyntiongelmiin, koska sytytysvirtapiirit toimii aina moottorin käydessä.
 
Back
Top