Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Matalalla lennetäessä noilla tutkillahan on vaikea tietää mikä siellä menee (kone vai lintuparvi), etenkin jos transponderi on kiinni. Muistaakseni jos lennän ultralla Vesivehmaan huudeilla laskukierros korkeudella noin 900ft. niin ei kuulemma taida tutkassa näkyä.

Täsmennän sen verran , että siviilitutkilla ilman päällä olevaa transponderia oleva kone ei näy lainkaan. Vilkkaille kentille ei lennonjohto halua ainakaan ruuhka aikaan koneita pyörimään ilman transponderia. Transpondereissa on nelinumeroinen muutettava numerosarja, jonka lennonjohto pyytää muuttamaan radiolla haluamakseen, vaikkapa - OH-XXX, koodaa 2460. Lentokoneesta toistetaan radioon :- Koodaan 2460, OH-XXX . Nyt jokaisella lentosuunnitelmaa käyttävällä kenttää lähestyvällä koneella on lennonjohdon näytöllä oma yksilöity numero.

Lennonjohto saattaa käännyttää pahimmassa tapauksessa takaisin ilman transponderia olevan koneen, vaikka lentosuunnitelma, radioyhteydet ja muut turvallisuuteen vaikuttavat seikat olisivat kunnossa.

Sotilaspuolen vehkeillä näkyy kaikki, koneet, lintuparvet jne. Jos kone on kovin matalalla voi olla, ettei näy edes niillä.
 
Viime kesänä näytti PV:n kone suorittaen tehtäviään ns. matalalentona . Oli kiva katsella korkeammalta heidän matalaa lentoaan ja kuunnella heidän todella rauhallista radioliikennettä.
 
Viime kesänä näytti PV:n kone suorittaen tehtäviään ns. matalalentona . Oli kiva katsella korkeammalta heidän matalaa lentoaan ja kuunnella heidän todella rauhallista radioliikennettä.

He ovat ammattimiehiä. Erottaa radiostakin. Rauhallista, sujuvaa ja ammattimaista radioliikennettä. Silti kohteliasta, ilmoittelevat yleensä jos ovat matalalla tulossa jonkun korpikentän yli. Ilmatilarajoitukset eivät koske Ilmavoimia, he lentää siinä korkeudessa kun tilanne vaatii. Myös siinä vapaassa ilmatilassa matalalla.
Eivätkä sokella radiossa mitä sattuu:)
 
http://lentopaikat.fi/

Operointi yleisilmailukoneella lentopaikalla, jossa ei ole lennonjohtoa:

Suomen lentopaikoista pääosa on ns. korpikenttiä eli ilman lennonjohtoa toimivia.
Jokaiselle lentopaikalle on annettu radiotaajuus, jota kyseisen lentopaikan läheisyydessä lentävät koneet käyttävät radionsa taajuutena.

Lähestyttäessä korpikentää lähestyvä kone antaa radiolla lähestymisilmoituksen esim. Iin liikenne, ultra 678 lähestyy koillisesta, arvio laskukierrokseen 5 minuttia. Jos joku on kentän läheisyydessä kuulolla se antaa paikkansa radiolla lähestyvälle koneelle tiedoksi. Laskukierrokseen liityttäessä taas radiolla ilmoitus, että kierroksessa ollaan ja mitä on aikomus tehdä: - Iin liikenne, ultra 678 myötätuulessa kiitotie 12, läpilasku. Muu ilmassa oleva liikenne on tietoinen mitä on tapahtumassa ja osaa tähystää liikennettä ja toimia oikein vaaratilanteiden välttämiseksi.

Jokaiselle kentälle on laskukierros kartta, (liittenä) jossa on ilmoitettu laskukierroksen suunta ja kiitoteiden suunnat sekä käytetävä laskukierroskorkeus. Yleensä laskukierrokset ovat vasenkätisiä eli kierroksessa myötätuuliosalta käännytään vasemalle perusosalla taas vasemmalle loppuosalla eli kierretään kentään vasemmanpuolisin kaarroin.

Laskukierroksessa saattaa olla monta konetta, jonon 1. ilmoittaa laskun vuorolla yksi, seuraava riittävällä välimatkalla vuorolla kaksi jne.
Toimittaessa lentotoimintamenetelmillä ja pelisäännöillä, jotka jokaisella on ennen lentoa tiedossa, on liikenne sujuvaa eikä vaaratilanteita aiheudu.

http://lentopaikat.fi/wp-content/uploads/2014/03/EFML-ii-LC-24.7.2013.pdf
 
Viimeksi muokattu:
http://fi.allmetsat.com/metar-taf/norja-ruotsi-suomi.php?icao=EFKS

Turvalliseen ilmailuun vaikuttaa ratkaisevasti vallitsevan säätilan tunnistaminen sekä sään muutosten ennakointi.
Alla Kuusamon sää, aika 12.20, ilmailussa ennusteissa ja lentosuunitelmissa käytetään UTC aikaa, se on - 2 h Suomen talviaika.
Metar on vallitseva sää ja tässä ylhäällä se on selkokielelle tulkattuna.
Tuosta nähdään heti, että pilvet on matalalla, 1100 ft merenpinnasta eli Kuusamon tasalla noin arviolta 314 jalkaa maanpinnasta.
Kenttä on 262 metriä merenpinnasta eli jalkoina n. 786.
Ilman mittarilento varustusta ja kelpuutusta keli on lentokelvoton, noin 300 jalkaa eli 100 metriä maanpinnasta pilvet ovat vastassa. Maasto on korkeaa eikä 100 metrin tila pilvirajaan riitä turvalliseen lentämiseen.

Muita huomioitavia asioita on tuuli ja sen suunta. 7 solmua vaihtevan suuntaista tuulta ei vielä estä lentämistä edes kevyellä kalustolla, jos pilotilla on kohtuullinen lentokokemus. Ilmanpaine lukema 979 Hpa asetetaan korkeusmittariin, jolloin käytössä on QNH-asetus, yleisilmailukoneet lentävät matalalla tuolla asetuksella. Korkeusmittarissa tuo ilmanpainelukema maassa, niin mittarista nähdään kentän korkeus jaloissa merenpinnasta eli Kuusamossa n. 786.
Lentoonlähdössä kiitotiellä korkeusmittari ei siis näytä nollaa vaan kentän korkeuslukeman jaloissa (feet).

Vaakanäkyvyys yli 10 km pilvirajan alla, se ei ilmailua estäisi, mutta tuo matala pilviraja estää.

Lisäharmina vielä heikkoa jäätävää sadetta, mikä on riski ilman jäänestoa toimiville pienkoneille. Alijäähtynyt vesi sumentaa tuulilasin, pitot-putki jäätyy, siivet jäätyvät ja jos jääkuorma on riittävä, kone lakkaa lentämästä..

Kiteytettynä tuo Kuusamon tämänhetkinen sää, ultralla tai jollain muulla kevyellä kalustolla pysyisin tiukasti maanpinnalla.

TAF alempana on ennuste, siitä voi arvioda sään muuttumista.

Kuusamon lentoasema

Leveyspiiri: 65-58N, Pituuspiiri: 029-11E, korkeus merenpinnasta: 262 m

Tämänhetkinen sää
Tämä raportti tehtiin 11 minuuttia sitten, kello10.20 UTC
Tuuli 7 kn lännestä/lounaasta, vaihdellenlounaan ja lännen/luoteen välillä
Lämpötila -4°C
Kosteus 93%
Ilmanpaine 979 hPa
Näkyvyys 10 km tai enemmän
Pilvistä 1100 ft:n korkeudessa
(heikkoa) jäätävää, sadetta

METAR: EFKS 011020Z AUTO 25007KT 230V300 9999 -FZRA OVC011 M04/M05 Q0979

Aika: 12:31 (10:31 UTC)
Sääennuste
Tämä raportti tehtiin 2 tuntia ja 11 minuuttia sitten, kello 08.20 UTC
Ennuste voimassa 01. päivästä klo 09 UTC - 01. päivään klo 14 UTC
Tuuli 6 kn lännestä
Näkyvyys 10 km tai enemmän
Muutamia pilviä 1200 ft:n korkeudessa
Pilvistä 2400 ft:n korkeudessa
heikkoa lumisadetta
Ajoittain
01. päivästä klo 09 UTC - 01. päivään klo 12 UTC

Näkyvyys: 4000 m
Hajonneita pilviä 1200 ft:n korkeudessa
heikkoa lumisadetta
Todennäköisyys 40% :
Ajoittain
01. päivästä klo 09 UTC - 01. päivään klo 12 UTC

Hajonneita pilviä 900 ft:n korkeudessa
Tulossa
01. päivästä klo 12 UTC - 01. päivään klo 14 UTC

Muutamia pilviä 1000 ft:n korkeudessa

TAF:
EFKS 010820Z 0109/0114 26006KT 9999 -SN FEW012 OVC024 TEMPO 0109/0112 4000 -SN BKN012 PROB40 TEMPO 0109/0112 BKN009 BECMG 0112/0114 FEW010

https://www.ilmailusaa.fi/index.html#id=viscloud#map=southern-finland#level=1000ft
 
Viimeksi muokattu:
Mogadishusta Somaliasta Djiboutiin lennolle D3159 lähtenyt Daallo Airlinesin Airbus A321 (SX-BHS) palasi takaisin kentälle rosoreunainen reikä kyljessään, kertoo Aviation Herald.
CaNeOGrWYAAM7dP.jpg


http://lentoposti.fi/uutiset/mogadi...kentalle_reika_kyljessaan_video_matkustamosta


d17a670be3203e62603668b52fb530e03be9ea5f.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa näissä ilmailuvahinko- yms. tapauksissa seurata AVHERALDia, on asiallinen, asiantunteva ja puolueeton foorumi. Analyysit ja kommentit aivan toista luokkaa kuin esim. meidän iltapäivälehdissä.
 
http://lentopaikat.fi/

Operointi yleisilmailukoneella lentopaikalla, jossa ei ole lennonjohtoa:

Suomen lentopaikoista pääosa on ns. korpikenttiä eli ilman lennonjohtoa toimivia.
Jokaiselle lentopaikalle on annettu radiotaajuus, jota kyseisen lentopaikan läheisyydessä lentävät koneet käyttävät radionsa taajuutena.

Lähestyttäessä korpikentää lähestyvä kone antaa radiolla lähestymisilmoituksen esim. Iin liikenne, ultra 678 lähestyy koillisesta, arvio laskukierrokseen 5 minuttia. Jos joku on kentän läheisyydessä kuulolla se antaa paikkansa radiolla lähestyvälle koneelle tiedoksi. Laskukierrokseen liityttäessä taas radiolla ilmoitus, että kierroksessa ollaan ja mitä on aikomus tehdä: - Iin liikenne, ultra 678 myötätuulessa kiitotie 12, läpilasku. Muu ilmassa oleva liikenne on tietoinen mitä on tapahtumassa ja osaa tähystää liikennettä ja toimia oikein vaaratilanteiden välttämiseksi.

Jokaiselle kentälle on laskukierros kartta, (liittenä) jossa on ilmoitettu laskukierroksen suunta ja kiitoteiden suunnat sekä käytetävä laskukierroskorkeus. Yleensä laskukierrokset ovat vasenkätisiä eli kierroksessa myötätuuliosalta käännytään vasemalle perusosalla taas vasemmalle loppuosalla eli kierretään kentään vasemmanpuolisin kaarroin.

Laskukierroksessa saattaa olla monta konetta, jonon 1. ilmoittaa laskun vuorolla yksi, seuraava riittävällä välimatkalla vuorolla kaksi jne.
Toimittaessa lentotoimintamenetelmillä ja pelisäännöillä, jotka jokaisella on ennen lentoa tiedossa, on liikenne sujuvaa eikä vaaratilanteita aiheudu.

http://lentopaikat.fi/wp-content/uploads/2014/03/EFML-ii-LC-24.7.2013.pdf


Ja ruuhkaa / hitaampia on edessä, niin tarvittaessa tehdään ympyrää oikealle..
 
Viime kesänä Utissa. Torni määräsi eteläisen odotukseen pyörimään oikealle..... aikani pyörittyäni, pyysin lupaa poistua tulosuuntaani samalla korkeudella (1700 ft.) ja linjasta ulos... no proplem , se onnistui ja kohti Lahtea. Hyvä, saivat jäädä tekemään laskuvarjo harjoituksiaan. Lopulta laskeuduin kaffelle Eflaan ja rullasin hallille.
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä lentokentillä laskukierros on vasen kätinen ja oikean puoleiset(kin) on merkattu kenttien tietoihin ja niihin pitää tutustua lennon valmistelun yhteydessä aina ja joka kerta ennen lentoa. Vanhasta muistista ei sovi tunkea millekkään kentälle. Kentän ilmoituspaikalla saattaa olla X, jolloin ko. kentälle ei saa laskeutua. Syy selviää ko. kentän Notam:sta.....
 

Hienosti varusteltu kone. Keskellä Garmin Aera navigaattori, mutta mitä tietoja noihin kahteen muuhun lasinäyttöön saa?
Laipat sähköllä vai mekaanisesti vivulla? Ilmeisesti pyöräjarru keskikonsolissa, ei varvasjarruja.

Tuon tyylistä alatasoa olen päässyt kokeilemaan, Eurostaria. Siinä oli varvasjarrut. Kone oli paras ultra lentää niistä koneista joita olen kokeillut.
Ohjaus herkkä olematta kuitenkaan yliherkkä, jalka ja sauvaohjaus hienosti sopusoinnussa. Alatasossa kaartaessa siipi häviää pois näkökentästä kaarronpuolella, ylätasolla se laskeutuu näkökenttään.

Toisaalta ylätasoissakin on etunsa. Ne eivät ole lähellekään niin herkkiä sivutuulelle, Eurostarin sivutuuli maksimi ei ole kovin kummoinen, ohjaimet eivät riitä kovassa sivutuulessa. C42 B :n toteen näytetty sivutuulimaksimi 16 solmua eli 30 km/h, ennen loppuu kuskilta taidot kuin tuon koneen maksimi on.
Perinteinen siipi alas tuulen puolelle ja suunnan säilyttäminen sivuperäsimellä pätee silläkin.

Lähellä noita maksimeita olleessa puuskaisessa sivutuulessa on joskus tullut se laskettua. Jäi ehyeksi. Pyyhkäisin maassa hikikarpaloita ohimolta;)
 
0902766.jpg


Evektor-Aerotechnik EV-97 Eurostar. Tässä kuva vastaavasta koneesta, mitä tuossa ylempänä kehuin. Eurostar on peltikone, vastaavia kuiturakenteisia myös löytyy.
 
Back
Top