Amerikkalaista ilmailupioneeri Jimmy Doolittlea voitaneen pitää jonkinlaisena mittarilennon uranuurtajana. Toki Doolittle on sitten kaikkein tunnetui WW2 saavutuksistaan.
Katso liite: 7309
https://en.wikipedia.org/wiki/Jimmy_Doolittle#Instrument_flight
In 1929, he became the first pilot to take off, fly and land an airplane using instruments alone, without a view outside the cockpit. Having returned to Mitchel Field that September, he assisted in the development of fog flying equipment. He helped develop, and was then the first to test, the now universally used artificial horizon and directional gyroscope. He attracted wide newspaper attention with this feat of "blind" flying and later received the Harmon Trophy for conducting the experiments. These accomplishments made all-weather airline operations practical.
Liittyi siihen kun Amerikassa alettiin 20-luvun mittaan lentää mm. postinkuskauslentoja ja pidempiä matkustajalentoja halki mantereen. Tuolloin oli kysyntää sellaiselle mittaristolle jonka avulla saattoi lentää turvallisesti pilven sisälläkin, huonossa kelissä ja pimeällä. Alkoivat yleistyä maailmalla 30-luvun alkupuolella. Samoihin aikoihin tuli muuten markkinoille yksi ensimmäisistä mittarilentosimulaattoreista, eli Link Trainer.
Katso liite: 7310
Sitä en osaa tarkalleen sanoa, että milloin keinohorisontti päätyi Suomeen asti. Joku kirja jonka luin aikoja sitten tiesi kertoa, että ainakin vielä sota-aikaankin jotkut Aero Oy:n wanhat parrat lensivät mieluummin ihan pelkällä perstuntumalla.