Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Entä miten oleellisena varusteena sitä pidät? Varmaan olennainen, kun siihen on tottunut.

Näkölentosäännöillä, VFR, keinohorisonttia ei tarvita. Ultrissa keinohorisonttia ei yleensä ole, eikä siihen ultra-kurssilla kouluteta. Ultran lentäminen pimeällä, pilvessä tai muussa sellaisessa olosuhteessa, missä horisontti ei ole näkyvissä, on kielletty.
Lentämällä pilveen ilman mittarilentovarustusta sekä pilotin kelpuutusta mittarilentoon (IFR) asentotaju lentäjältä häviää alta minuutissa.

Lisäksi pilotin tulee olla harjaantunut mittarilentoon, (mittarilentokelpuutus) mittareita on uskottava ja ohjattava mittareiden mukaan. Jos harha-aistimukselle antaa pilvessä vallan, ei mittarilentovarustuskaan konetta eikä miehistöä pelasta.
 
Lisäksi pilotin tulee olla harjaantunut mittarilentoon, (mittarilentokelpuutus) mittareita on uskottava ja ohjattava mittareiden mukaan.
Tämä tulee kirjassakin esille. Sokkolentokoulutuksen jälkeen seurasi itseopiskeluvaihe. Jos siinä ei ollut aktiivinen tai sattui täpäriä tilanteita, ei loppujen lopuksi ollut mittarilentokelpoinen kuin paperilla.
 
Voin hyvin olla väärässäkin, mutta justiinsa tarkistelin asiaa Jukka Raunion kirjasta "Lentäjän näkökulma II" ja olisikohan niin, että ensimmäinen ilmavoimien hävittäjä, jossa oli keinohorisontti, oli talvisodan hankintoina maahan saatu Gloster Gladiator. Opuksessa todetaan, että tyypissä oli RAF-standardin mukainen sokkolentovarustus (ml. Sperryn valmistama keinohorisontti).

Kuvassa GL:n ohjaamo.

Katso liite: 7311
No hittolainen, siinähän se on se kirjan kuva käytännössä. Eli tuossa keskellä tuo musta paneeli kuusine mittareineen. Vas. ylhäältä nopeusmittari, keinohorisontti, pystynopeuden mittari eli variometri, korkeusmittari ja gyrokompanssi ja kaarto- ja kallistusmittari. Näin siis kuvateksti, ettei mene minun "tietämyksen" piikkiin :D.
Hyvin löydetty.

Eli Gladiatorin ensilento vuonna 1934. Jäin miettimään, josko jo Gauntletissa ollut sama taulu?
"Gloster kehitti Gladiatorin Gauntlet-hävittäjän pohjalta jo ennen ensimmäisen sarjatuotanto-Gauntletin valmistumista. Prototyyppi S.S.37 lensi ensilentonsa syyskuussa 1934. Malli oli Glosterin vastaus RAF:n spesifikaatioon F.7/30. Kustannusten säästämiseksi prototyyppi tehtiin Gauntletista vaihtamalla siivet ja laskuteline ja tekemällä joitakin muita pienehköjä muutoksia."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Gloster_Gladiator
 
Gloster_Gauntlet_OH-XGT_Cockpit_from_left_Kymi_Finnland_20060627.jpg

Gloster Gauntlet OH-XGT Cockpit from left Kymi Finland
Ei siinä keinohorisonttia taida olla.
 
Se on muuten jälleen jännä huomata, että vaikka siitä lentäjän urasta joskus haaveili, niin johan on haasteellisen näköinen mittaristo hanikoineen. Vaikka on noin ikivanha kone.

Ei siinä kuitenkaan lennolla tarvita monia hanikoita säädellä. Bensahana auki. Starttaus. Lämmityskäyttö. Magneetot kokeillaan maassa ennen lentoa.
Laskusiiveiden vipua tarvitaan, jos koneessa sellaiset on, tuossa 2-taso Kotletissa ei välttämättä ole. Sisään vedettävien telineiden käyttövipu, tuossa ei sitäkään. Kaasukahva sekä ohjaimet, mahdollisesti moottorin seosäätöä tarvitaan, jos se koneessa on. Sekä jäähdytysilmanoton kidusten säätövipu, jos se koneesta löytyy. Imuilman esilämmityksen säätövipua jäätävissä olosuhteissa tarvitaan. Sivupaneelissa näyttäisi olevan lämpölaukaisimia eli sulakkeita.

Ylärivi vasemmalta, nopeusmittari, kompassi, korkeusmittari, kierroslukumittari.
Alempi vasemmalta moottorin valvontaan liityttyvä jälkiasennus "Fuel Cat", kaarto- (kuula) ja kallistusmittari samassa, variometri, seuraavasta en saa selvää, oikea reuna luultavasti moottorin lämpömittari.

Ohjaussauvan takana olevista pikkumittareista en saa tuosta kuvasta selvää.
 
The-Maxim-Gorky-Aviations-Titanic.jpg

ANT-20 ”Maxim Gorki” ja kaksi Po-2 -konetta

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tupolev_ANT-20

1930-luvun suurin lentokone tuhoutui onnettomuudessa. 18. toukokuuta 1935 I.V. Mikhejev ja I.S. Zhurov nousivat Moskovasta yhdessä Tupolev ANT-14-, Polikarpov R-5- ja Polikarpov I-5 -koneiden kanssa näytöslennolle. I-5-koneen ohjaaja N. Blagin teki epäonnistuneen silmukan ja törmäsi ANT-20:een, joka tuhoutui maahansyöksyssä Moskovaan. Onnettomuudessa kuoli 45 ihmistä. Tämän jälkeen onnettomuuden kuolleisiin lukeutunut Blagin eli Neuvostoliitossa hetken blaginisni-sanassa, joka tarkoitti ”ylimielistä auktoriteettien halveksuntaa”.
 
The-Maxim-Gorky-Aviations-Titanic.jpg

ANT-20 ”Maxim Gorki” ja kaksi Po-2 -konetta

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tupolev_ANT-20

1930-luvun suurin lentokone tuhoutui onnettomuudessa. 18. toukokuuta 1935 I.V. Mikhejev ja I.S. Zhurov nousivat Moskovasta yhdessä Tupolev ANT-14-, Polikarpov R-5- ja Polikarpov I-5 -koneiden kanssa näytöslennolle. I-5-koneen ohjaaja N. Blagin teki epäonnistuneen silmukan ja törmäsi ANT-20:een, joka tuhoutui maahansyöksyssä Moskovaan. Onnettomuudessa kuoli 45 ihmistä. Tämän jälkeen onnettomuuden kuolleisiin lukeutunut Blagin eli Neuvostoliitossa hetken blaginisni-sanassa, joka tarkoitti ”ylimielistä auktoriteettien halveksuntaa”.

Kunnon stalinistista suuruudenhulluutta. Yksi käyttösovellus oli koneen käyttäminen lentävänä agitprop-propagandalähettimenä. Varustukseen kuului radioasema, painokone, kirjasto ja elokuvaprojektori.
 
Ulkomaat 8.1.2016 klo 6:05 | päivitetty 8.1.2016 klo 7:21
Pohjois-Ruotsissa kadonneen postilentokoneen hylky löytyi läheltä Norjan rajaa

http://yle.fi/uutiset/pohjois-ruots...een_hylky_loytyi_lahelta_norjan_rajaa/8578463

CanadairCRJ-200_800.jpg

Maahan syöksynyt kone oli samanlainen kuin kuvassa, Canadair CRJ 200.

Tulee jotenkin mieleen se muutaman vuoden takainen onnettomuus, jossa Norjan ilmavoimien C-130 Hercules lensi taktista lentoa ja ajoi huonossa säässä Kebnekaisen kupeeseen. Tosin tässä tapauksessa sanotaan, että sää oli hyvä alueella.
 
http://www.havkom.se/utredningar/ci...d-flygplanet-se-dux-av-typen-canadair-crj-200

Toinen laatikoista ,-FDR-, on löydetty pahasti vaurioituneena, ja tutkijat koettavat selvittää, onko muistiyksikkö kunnossa. Tutkimuksen jälkeen FDR lähetetään laboratorioon, jossa tiedot pyritään lukemaan. Tähän saattaa mennä muutama viikko. Osia CVR:stä on löydetty, mutta sen muistiyksikköä ei ole vielä löydetty.

Laatikot kestävät kovia kiihtyvyyksiä, mutta eivät kuitenkaan aivan mitä tahansa. Nähtäväksi jää, mitä tietoja niistä irti saadaan. Ja löytyykö CRV:n muistiyksikkö ja missä kunnossa.

Muutenkin onnettomuus on mysteeri. Hyvä sää, kokeneet lentäjät, kone yllättäen pystysyöksyyn ja samalla vauhdilla loppuun asti.
Peräsimet / pyrstö hajosi ja ohjattavuus menetettiin?

Flightradarin korkeusdataa turmalennolta.
Kone tuli alas 21000 jalkaa (n. 7000 metriä) minuutissa, siis melkoisen reippaasti.
 

Sivuluisu purtsikalla. Ilmasota ketjussa oli epäonnistuneen sivuluisun seurauksia.
Jos sivuluisusta sakkauttaa koneen, se yleensä muljahtaa siitä syöksykierteeseen.

Kuski antoi vasenta jalkaa, sauvaa oikealle. Kone kallistuu oikealle ja lähtee menemään oikea kylki edellä.
Oikaisu hieman ennen koneen loppuvetoa ja maakosketusta.
 

Sivuluisu purtsikalla. Ilmasota ketjussa oli epäonnistuneen sivuluisun seurauksia.
Jos sivuluisusta sakkauttaa koneen, se yleensä muljahtaa siitä syöksykierteeseen.

Kuski antoi vasenta jalkaa, sauvaa oikealle. Kone kallistuu oikealle ja lähtee menemään oikea kylki edellä.
Oikaisu hieman ennen koneen loppuvetoa ja maakosketusta.
olikos se Gimli Glider joka suoritti saman toimenpiteen 767:lla
edit: taitaa jostakin Aircrash Investigation:n jaksossa olla tuo...
juu katson liikaa sitä sarjaa :D
 
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotima...lla-lentanyt-turvallisinta-on-ilmassa/674723/

Päätalon lentoseikkailuja vuodelta -14. Ihmettelen tuota Oulun lentokentän tutkahavaintoa. Vain sotilaskentillä on ensiötutkat ja niiden tutkakuvat eivät ole siviililennonjohdon näytössä. Toisiotutka tarvitsee koneessa olevan transponderin ja epäilen ettei Päätalo sellaista ole katsonut viisaaksi koneeseensa laitella. Muutenkin ilmatilan alin osa on yleisesti ottaen vapaa ja enempää sotilas- kuin siviviililennonjohtoa ei liikenne siinä kiinnosta niin pitkään, kun pysytään poissa valvotusta ilmatilasta. Epäilen, että ystävällinen naapuri soitti poliisille:(

Oulun lentokentän lennonjohto huomasi viikonloppuna Päätalon ohjaaman pienkoneen tutkassa noin 60 kilometrin etäísyydellä lentokentästä. Lennonjohto ilmoitti tapahtumasta poliisille, joka pian tavoittikin lentäjän.
 
En ole varma nykytilanteesta, mutta ainakin aiemmin siviililennonjohdolla oli mahdollisuus saada ensiötutkan kuvaa käyttöönsä. Tosin mitä viimeksi kuulin, niin tämä oli poistumassa. Silti puolustusvoimat voi edelleen välittää tarvittaessa havaintojaan siviililennonjohdolle tarpeen tullen, kuten transponderitta lentelevien venäläiskoneiden tapauksessa on tiettävästi joskus tehty.
Että en minä pidä ihan mahdottomana etteikö tuosta kaverista olisi tehty tutkahavaintoa. Etenkin kun kyseessä on tunnettu pellepeloton, jonka tekemisiin saatetaan kiinnittää tavallista enemmän huomiota.
 
http://www.urheiluilmailuopisto.fi/...Ilmatilauudistus esittely VANTAA 20150310.pdf

Ilmatilan rakenne ja korkeusporrastukset löytyvät tästä pdf-esityksestä.

Että en minä pidä ihan mahdottomana etteikö tuosta kaverista olisi tehty tutkahavaintoa. Etenkin kun kyseessä on tunnettu pellepeloton, jonka tekemisiin saatetaan kiinnittää tavallista enemmän huomiota.

Mahdollista se tietysti on. Ilmavoimat näkee kyllä ensiötutkillaan, missä on liikennettä ja jos paikkaa on sovittu seurattavaksi, kyllähän siitä tieto saadaan välitettyä.
 
Matalalla lennetäessä noilla tutkillahan on vaikea tietää mikä siellä menee (kone vai lintuparvi), etenkin jos transponderi on kiinni. Muistaakseni jos lennän ultralla Vesivehmaan huudeilla laskukierros korkeudella noin 900ft. niin ei kuulemma taida tutkassa näkyä.
 
Back
Top