Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Olisko Polikarpov R-5 "Hermosaha"? Yllättävän iso, kärkiväli 15.5m, max. paino yli kolme tonnia, 680 hevosvoimaa.

1_5.jpg


https://fi.wikipedia.org/wiki/Polikarpov_R-5
 

Neuvostoliitolla / Venäjällä on tosiaan perinteitä matkustajakoneiden pudottamisista.

Tämän tapauksen mielenkiintoinen Suomi-yhteys on siinä, että korealaiskoneen radioliikenne kuultiin Rovaniemen aluelennonjohdossa.

Kuten tämänkin koneen, niin myös KAL 007:n kohtaloksi koitui NL:n ilmavoimien Suhoi 15 -torjuntahävittäjä.

su15.webp

Lisäksi neukuilla tuntui olevan tarve tunnistaa maan ilmatilaan tai sen liepeille ilmaantuneet siviilikoneet USAF:n RC-135 -tiedustelukoneiksi.

COBRA002.webp
 
Ulkomaat 17.7.2014 klo 21:56 | päivitetty 17.7.2014 klo 21:59
Historian tuhoisimmat matkustajakoneiden alasampumiset
Malesialaisen matkustajakoneen mahdollinen alasampuminen ei ole ainoa laatuaan. Vuosikymmenten saatossa on sattunut kaksi muutakin alasampumista, joissa on kuollut useita satoja ihmisiä.


Vakavia, satojen ihmisten hengen vaatineita matkustajakoneiden alasampumisia on historiassa sattunut aiemmin kaksi.

Heinäkuun 3. vuonna 1988 Iran Airin lento 655 ammuttiin alas Persianlahden yllä. Koneessa oli 290 matkustajaa, jotka kaikki kuolivat. Kone oli matkalla Teheranista Dubaihin. Lentokoneen tuhosi ilmatorjuntaohjus, jonka ampui Yhdysvaltain ohjusristeilijä USS Vincennes, jossa Airbus 300 -tyyppistä matkustajakonetta luultiin hävittäjälentokoneeksi. Yhdysvaltain hallitus maksoi korvauksia kuolleiden omaisille.

1. syyskuuta 1983 neuvostoliittolainen hävittäjäkone ampui alas Korean Air Lines -yhtiön matkustajakoneen Sahalinin saaren lähistöllä Tyynenmeren luoteisrannikolla. Kaikki lento 007:n 269 matkustajaa ja miehistön jäsentä kuolivat. Kone oli matkalla New Yorkista Souliin, kun se ajautui Neuvostoliiton ilmatilaan kohtalokkain seurauksin.

Neuvostoliiton viranomaiset ensin kielsivät koko tapauksen, ja väittivät myöhemmin, että kyseessä oli vakoilulentokone. Tapaus sattui kylmän sodan tilanteen ollessa hyvin jännittynyt. Se joudutti osaltaan Yhdysvaltain asevoimien kehittämän GPS-järjestelmän ottamista siviilikäyttöön.

Näiden kahden tapauksen lisäksi historian saatossa on sattunut useita siviilikoneiden alasampumisia, joissa on kuollut kymmeniä ja muutamissa jopa yli sata ihmistä.

Lähteet:

AP, Yle Uutiset
 
Ukraina ampui 2001 ilmatorjuntaohjuksella alas venäläisen Siberian Airlinesin lennon 1812. Kyseinen Tupolev Tu-154M oli matkalla Tel Avivista Novosibirskiin, kun se huonoksi onnekseen osui ukrainalaisten sotaharjoitusalueelle. Juuri tuona päivänä ampuivat kovilla ohjuksilla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Siberia_Airlines_Flight_1812

Ilmiselvä vahinko, jota Ukraina pahoitteli ja maksoi uhrien omaisille korvauksia. Arvatkaas vaan ovatko Venäjää myötäilevät nettiröllikät vedonneet tähän tapaukseen netin keskustelupalstoilla kun puheeksi tulee MH-17 ?
 
Se tärkein unohtui, eli DC3 käynnistys ja irtiotto Malmin kentältä. Vähän lentskaripornoa ennen nukkumaanmenoa;
Nyt puhut täyttä asiaa! Minunkin mielestäni tuo kouraisee sielun syvimpiä kieliä, jotka on saanut olla vähän vaikka ruosteessa. Kyllä lähtee!
Löytyykö jostain hyvällä ääniraidalla oleva video siitä kun sen energiajuomafirman DC-6 starttaa? Ainakin joku vuosi sitten Malmilla ko. kapteeni ymmärsi tehdä startin hyvin näkösällä, ja monta ylilentoa matalalla. Monta.
Tämähän on lähestulkoon "päivän potkurikone"-ketju ...
 
Nyt puhut täyttä asiaa! Minunkin mielestäni tuo kouraisee sielun syvimpiä kieliä, jotka on saanut olla vähän vaikka ruosteessa. Kyllä lähtee!
Löytyykö jostain hyvällä ääniraidalla oleva video siitä kun sen energiajuomafirman DC-6 starttaa? Ainakin joku vuosi sitten Malmilla ko. kapteeni ymmärsi tehdä startin hyvin näkösällä, ja monta ylilentoa matalalla. Monta.
Tämähän on lähestulkoon "päivän potkurikone"-ketju ...

Kieltämättä komea kone. En nyt kehuisi näiden äänenlaatua mutta ainakin fiilistä löytyy.


Tämä pätkä on kuvattu Malmin kentällä.

 
Olihan tuolla muutama. Red Bull DC6 moottorien startti läheltä kuvattuna. Harmi että toisen puolen moottorit ovat jo käynnissä;

Ketjussa aiemmin mainitut Martin Mars Water Bomber ja Super Constellation startti;
 
Viimeksi muokattu:
Boeing 2707:

002_Boeing.jpg


Boeing 2707:n oli määrä olla ensimmäinen yhdysvaltalainen ylisooninenmatkustajakone. 5. kesäkuuta 1963 Yhdysvaltain presidentti John F. Kennedymuotoili ohjelman, joka sitoi hallituksen kustantamaan 75 % sellaisen kaupallisen yliäänikoneen kehityskustannuksista, joka pystyisi kilpailemaanConcorden kanssa. Koneen oli tarkoitus kantaa 350 matkustajaa, lentää 2,7Machin eli 2 900 km/h nopeudella ja saavuttaa 6 400 kilometrin kantama. Voitettuaan kilpailun Yhdysvaltain hallituksen rahoittamasta urakasta rakentaa yliäänikone, Boeing aloitti kehitystyön laitoksissaan Seattlessa,Washingtonin osavaltiossa. Kasvavat kustannukset, markkinoiden puute ja kasvava huoli koneen (ja erityisesti äänivallin murtuessa syntyvänshokkiaallon) ympäristövaikutuksista johtivat projektin lakkauttamiseen vuonna 1971: Kaksi prototyyppiä päätettiin rakentaa, mutta ne eivät milloinkaan valmistuneet. Koneesta tehtiin 1:1 ei-lentävä malli (mock-up; suom. maketti) ja se on nykyisin täysin restaroitu ja on nähtävillä Hillerin lentomuseossa San Carlosissa, Kaliforniassa.

Lentonopeus: 2 900 km/h
Pituus: 93 m
Lentomatka: 6 400 km
Paino: 130 400 kg
Siipien kärkiväli: 55 m
Valmistaja: Boeing Commercial Airplanes
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Boeing_2707
 
Viimeksi muokattu:
Köyhän miehen lentonäytös;

Ota lento Miamiin, mene beach:lle ja ota mukava asento aurinkotuolissa. Ei hetkeäkääm kun Josè kantaa viereen kylmää juomaa. Nyt tähystys voi alkaa, päältä ja edestä lentää :
-kaiken maaliman matkustajakoneet
-neljää sorttia helikoptereita + rannikkovartiosto
-kolme lakananvetäjä cessnaa
+ muut lukuisat pikku koneet

Pitää lähteä itsekkin kokeilemaan miltä Miami näyttää 1000-1500 ft.

Ps Cheers.
 
Perskuta, ankaraa lenssua potiessa tuli käytyä helikopteri kyydillä pörräämässä ympäri Miamia, maisemat olivat "hiaman" Suomesta poikkeavat ja myös lentokäytännöt, ei lentosuunnitelmaa ja kaikki muukin tuntui olevan huomattavasti sujuvanpaa, voit lentää vaikka 50 ft. MSL , kunhan pidät huolta turvallisuudesta ja väistät esteet, etkä nouse yli 2300ft. sekä ilmoitukset tornille ilmoituspisteissä ja tranponderissa paikallinen VFR 1200 koodi. Vain 52 h PPL-pahviin lisää, niin voi saada helikopteripahvin (Robinson).;Miami Helicopters_388_wide.laptop_1040_529.webp

Kurvattiin useiden tähtien kämppien yli, kuten Tom Cruisen...mutta kun kysyin ajetaanko Paplo Escobarin kämpän yli, niin pilotti sanoi:thats really good questions...I dount know his place location, but next time i found it, when you came back in Miami...2017. I says thats are my 7th. time and we will come back to seeing Pablos house.
 

Liitteet

  • 629867147-scenic-helicopter-tours.webp
    629867147-scenic-helicopter-tours.webp
    86.1 KB · Luettu: 6
Viimeksi muokattu:
Ihmettelen suuresti miten tuon ikäiset konevanhukset yleensä edes pysyvät ilmassa, ilman että siivet repeäisivät irti. On kummallista että tuollainen kone, joka on suunniteltu kestämään vain joitakin kuukausia sotimista, lentää vielä 2010-luvulla. Runko lienee vaihdettu uuteen, koska voisin kuvitella että alkuperäinen on rasittunut piloille jo aikaa sitten, moottorista nyt puhumattakaan.

Taas yksi mersuvideo, jonka äänenlaatuun on selvästi panostettu;
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä ihmettelen suuresti miten tuon ikäiset konevanhukset yleensä edes pysyvät ilmassa, ilman että siivet repeäisivät irti. On kummallista että tuollainen kone, joka on suunniteltu kestämään vain joitakin kuukausia sotimista, lentää vielä 2010-luvulla. Runko lienee vaihdettu uuteen, koska voisin kuvitella että alkuperäinen on rasittunut piloille jo aikaa sitten, moottorista nyt puhumattakaan.

Taas yksi mersuvideo, jonka äänenlaatuun on selvästi panostettu;

Muistan kun kävin muutama vuosi sitten Tikkakoskella kuuntelemassa Mersu-esityslentäjä Walter Eichhornin yleisöluentoa Bf 109:llä lentämisestä.

https://www.facebook.com/airforcemu...0.1458501089./533156720056428/?type=3&theater

Jäi mieleen kun kysyin tältä paljonko esityslennoilla g:tä vedetään kun WW2 warbirdeistä on kyse. Vastasi että Mersulla hetkellisesti max. 5 g:tä. Toki pystyisi enemmänkin mutta rakenteellista kestävyyttä pitää jo miettiä.
 
Microjet (smart-1) ai että ku olis kiva:


http://www.aerospaceweb.org/question/planes/q0256.shtml

FLS Microjet Overview
Known for its outstanding handling qualities, the FLS Microjet shares a common heritage with the original BD-5J’s first developed in the 1970’s. Our 20 years of experience and improvements have produced a plane that is essentially a 4thgeneration version of those original 1970’s BD-5J airshow jets.

JP086S.jpg


The FLS Microjet is not for every pilot. It was developed for the serious pilot who wants a unique and proven high performance design, professional grade systems and features, aircraft industry quality construction, all without a long and drawn out build time. This complete kit is designed for assembly in a timely and efficient manner. It features predrilled primary components (fuselage, wings, landing gear, rudder, etc.), and comes with all the welded, machined and difficult to make parts supplied.

This aircraft is one of the very few kitplanes that is constructed using aircraft grade 2024T3 Alclad aluminum that is specially formed into the compound curved fuselage panels. Most kits are constructed from flat sheets of aluminum, and as such bends or contours will go in a single direction. The compound-curved panels give it a “composite” look that enhances its modern fighter plane appeal. The predrilled panels and bulkheads of the FLS kit make it as easy to rivet together as a traditional non-compound-curved airplane.




http://www.bd-micro.com/index.php/fls-microjet-top
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top