Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kyllä tämä syksy tuppaa perinteisesti olemaan hankalaa lentämisen suhteen, lyhyitä lentoja kyllä pääsis lentämään, mutta en viitsi vartin takia lähteä konetta valmistelemaan. Ja toisaalta varmuus kotikentälle pääsyyn tulee olla kunnossa. Joskus olen meinannut jäädä Uttiin jumiin, mutta onneksi kesällä on paremmin valoa odotella.
 
1981 Suomi-Neuvostoliitto-seura lobbasi Suomea osallistumaan Neuvostoliiton avaruusohjelmaan. Ilmeisenä ideana oli lähettää suomalainen kosmonauttikoulutukseen. Ehdotus esitettiin valtioneuvostolle ja tuolloinen pääministeri Kalevi Sorsa ehti jo lupailla Suomen suostumusta hankkeeseen.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/kosmonautti-56330

Kyseessä oli ilmeisesti ns. Interkosmos -ohjelman puitteissa tehty tarjous. Se oli NL:n itäblokin alusmaille virittelemä lähinnä propaganda-arvoon perustuva kosmonauttiohjelma.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Interkosmos

Neuvostoblokin ulkopuolisista maista mukaan lähtivät näemmä vain Intia ja Ranska (tämä Ranskan avaruuslento olikin tieteelliseltä arvoltaan tiettävästi ylivoimainen muihin verrattuna). Kuten tunnettua, Suomi ei tarttunut tarjoukseen. Se katsottiin tieteelliseltä kannalta liian köykäiseksi, eikä haluttu Suomen leimautuvan Varsovan liiton maiden kaltaiseksi. Samoihin aikoihin asiaa kyseltiin myös ilmavoimien koelentäjiltä. Ketään ei kiinnostanut lähteä kosmonauttikoulutukseen Neuvostoliittoon.

Vastaan tähän omaan viestiini.

Tässä Suomen Kuvalehden artikkeli tuosta neukkujen 1980-luvun kosmonauttitarjouksesta.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kot...monauttiohjelmaan/?shared=939484-7d04c836-500
 
Ihan vaan syysillan iloksi pureskeltavaa, jos yhtään lentäminen kiinnostaa;


Myydään korjattavaksi kelluke Ikarus, pyörähtänyt nokan kautta ympäri laskussa järvellä.
Vuosimallia 2000, kla noin 960h, 100hv rotax 912, moottori toimii.
Myydään pyörävarustuksella.
Myydään tarjoustenperusteella, myyjä pidättää oikeuden hyväksyä tai hylätä tarjouksen.
Yhteydenotot puhelimitse:

nolla400-281 283 Jouko Tuomela
nolla400-175 186 Olavi Tuomela

20160712_201619.jpg (268.11 kilotavua, 980x551 - tarkasteltu 103 kertaa.)

20160713_224845.jpg (199.26 kilotavua, 980x551 - tarkasteltu 103 kertaa.)

20160713_224854.jpg (129.1 kilotavua, 980x551 - tarkasteltu 102 kertaa.)


Lähde:
http://www.ilmailu.org/forum/index.php/topic,5992.msg27167.html#msg27167
 
Ihan vaan syysillan iloksi pureskeltavaa, jos yhtään lentäminen kiinnostaa;


Myydään korjattavaksi kelluke Ikarus, pyörähtänyt nokan kautta ympäri laskussa järvellä.
Vuosimallia 2000, kla noin 960h, 100hv rotax 912, moottori toimii.
Myydään pyörävarustuksella.
Myydään tarjoustenperusteella, myyjä pidättää oikeuden hyväksyä tai hylätä tarjouksen.
Yhteydenotot puhelimitse:

nolla400-281 283 Jouko Tuomela
nolla400-175 186 Olavi Tuomela

20160712_201619.jpg (268.11 kilotavua, 980x551 - tarkasteltu 103 kertaa.)

20160713_224845.jpg (199.26 kilotavua, 980x551 - tarkasteltu 103 kertaa.)

20160713_224854.jpg (129.1 kilotavua, 980x551 - tarkasteltu 102 kertaa.)


Lähde:
http://www.ilmailu.org/forum/index.php/topic,5992.msg27167.html#msg27167

Siinä on isot hommat (kalliit) edessä, ennen tuo lentää. Moottorin peruskorjausjaksokin mahdollisesti (12 vuotta Rotax 912:lla) täynnä.
Jokatapauksessa moottori on purettava palasiksi ja tarkastettava kun otti vettä sisään. Kojetaulu veden alla, kaikki mittarit uusiin puihin. Ikävä sanoa, mutta monta tonnia en tuosta maksaisi. Vastaava lentokunnossa lähtee noin 30k€. Jos remontti maksaa parikymppiä, (hyvä jos sillä onnistuu) eipä siitä kovin paljoa voi millään.
 
Vastaan tähän omaan viestiini.

Tässä Suomen Kuvalehden artikkeli tuosta neukkujen 1980-luvun kosmonauttitarjouksesta.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kot...monauttiohjelmaan/?shared=939484-7d04c836-500

Turun Sanomien jutun mukaan kosmonauttivastustuksen taustalla on vahvasti ollut Suomen avaruustutkimusnäpertelijöiden pelko oman rahoituksensa menettämisestä. Onko tuo kapteeni Kauppinen oikea henkilö? Jossain Suomi24-keskustelussa oli uskottavantuntuinen lista kosmonauttiehdokkaista eli "usual suspects": Paavo Janhunen, Jyrki Laukkanen, Ari Piippo. Hämärästi muistelen lukeneeni, että vahvin ehdokas olisi ollut Ari Piippo, joka olisi vastustellut sillä perusteella, ettei kolmen vuoden marxismi-leninismin opiskelu kiinnosta. Varmaan neukutkin olisivat halunneet koelentäjätasoisen pilotin, eivätkä ketään avaruusturistia. Ensimmäinen länsikosmonautti Jean-Loup Chretien on Mirage F1:n kehitykseen osallistunut koelentäjä ja vietti koulutuksessa 1,5 vuotta, ei kolmea.

"Virallista kutsua ei koskaan tullut, vaan Suomen tiedepiireihin mahdollisuudesta vuosi tietoa eri lähteistä. Tutkijat pelkäsivät, että kosmonautin kouluttaminen söisi kaikki avaruustutkimuksen varat, eivätkä alkuvaiheissa olleet muut hankkeet pääsisi koskaan käyntiin. Asian tiimoilta koottiin epävirallinen työryhmä pohtimaan, miten hankkeelta vältyttäisiin.

- Osallistuin itse kokoukseen, joka pidettiin professori Martti Tiurin työhuoneessa Otaniemessä tämän asian tiimoilta. Paikalla oli myös VTT:n johtaja Pekka Jauho ja muutamia muita henkilöitä, Pellinen muistelee.

Hän kuvaa hanketta "ad hoc -työryhmäksi", jonka tärkein tavoite oli estää rahoituksen valuminen pelkäksi mediatapahtumaksi pelättyyn avaruuslentoon. Pellisen mukaan ryhmän kokous pidettiin maaliskuussa 1984."

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/10...esti+Suomea+lahettamasta+omaa+avaruuslentajaa
 
Turun Sanomien jutun mukaan kosmonauttivastustuksen taustalla on vahvasti ollut Suomen avaruustutkimusnäpertelijöiden pelko oman rahoituksensa menettämisestä. Onko tuo kapteeni Kauppinen oikea henkilö? Jossain Suomi24-keskustelussa oli uskottavantuntuinen lista kosmonauttiehdokkaista eli "usual suspects": Paavo Janhunen, Jyrki Laukkanen, Ari Piippo. Hämärästi muistelen lukeneeni, että vahvin ehdokas olisi ollut Ari Piippo, joka olisi vastustellut sillä perusteella, ettei kolmen vuoden marxismi-leninismin opiskelu kiinnosta. Varmaan neukutkin olisivat halunneet koelentäjätasoisen pilotin, eivätkä ketään avaruusturistia. Ensimmäinen länsikosmonautti Jean-Loup Chretien on Mirage F1:n kehitykseen osallistunut koelentäjä ja vietti koulutuksessa 1,5 vuotta, ei kolmea.

"Virallista kutsua ei koskaan tullut, vaan Suomen tiedepiireihin mahdollisuudesta vuosi tietoa eri lähteistä. Tutkijat pelkäsivät, että kosmonautin kouluttaminen söisi kaikki avaruustutkimuksen varat, eivätkä alkuvaiheissa olleet muut hankkeet pääsisi koskaan käyntiin. Asian tiimoilta koottiin epävirallinen työryhmä pohtimaan, miten hankkeelta vältyttäisiin.

- Osallistuin itse kokoukseen, joka pidettiin professori Martti Tiurin työhuoneessa Otaniemessä tämän asian tiimoilta. Paikalla oli myös VTT:n johtaja Pekka Jauho ja muutamia muita henkilöitä, Pellinen muistelee.

Hän kuvaa hanketta "ad hoc -työryhmäksi", jonka tärkein tavoite oli estää rahoituksen valuminen pelkäksi mediatapahtumaksi pelättyyn avaruuslentoon. Pellisen mukaan ryhmän kokous pidettiin maaliskuussa 1984."

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/10...esti+Suomea+lahettamasta+omaa+avaruuslentajaa

Täysin fiktiivinen hahmo tuo Kauppinen. Ilmavoimien Esikunta ilmeisesti samoihin aikoihin kyseli koelentäjiltä epävirallisesti halukkuutta lähteä Neuvostoliittoon. Laukkanen on itse muistellut, että yksikään ei ollut kiinnostunut. Ei ollut halukkuutta lähteä opiskelemaan kaiken muun ohella leninismin propagandistista ilosanomaa. Laukkasen mukaan tästä ei olisi ollut mitään hyötyä ilmavoimille.

Interkosmos -ohjelmaan valitut kosmonautit olivat kyllä sotilaslentäjätaustaisia. Itäblokin maat tarjosivat hävittäjälentäjiään, Chretien oli Ranskan ilmavoimien koelentäjä. Lensi sittemmin myös Nasan avaruussukkulalla.
 

Jabiru J-170 koneelta (ultra) jää lapa pystyyn. Normaalisti ilma-aluksessa päällikkö istuu vasemalla, tuossa oikealla istuimella oleva ottaa ohjaimet. Luullakseni koululento, lennonopettaja ottaa koneen haltuunsa ja tuo alas. Ei hermoile, tekee oikeat päätökset ja telineetkin taisi jäädä laskussa alle, kun jarrutti.

ca-plane-wide-20130820124309721249-620x349.jpg
 
ESS (Etelä-Suomen sanomat): tänään;

Lennokeille lätkäistiin kattava kuvauskielto Ruotsissa - poliitikot, yrittäjät ja sijoittajat ihmettelevät oikeuden päätöstä

1543836.jpg

Lennokeista tapahtuva kuvaaminen on perjantaista alkaen laitonta Ruotsissa. Kuva: Aalto Risto
Ruotsin korkein hallinto-oikeus kielsi perjantain tuomiossaan kaiken lennokeista tapahtuvan kuvaamisen Ruotsissa. Oikeusistuimen mukaan lennokeista tapahtuva kuvaaminen on kameravalvontaa, ja se rikkoo kansalaisten yksityisyyttä.

Oikeusjutun nosti Datainspektionen, Ruotsin tietoturvallisuudesta vastaava viranomainen, ja korkein hallinto-oikeus yhtyi kanteen argumentteihin. Poikkeuksena kuvauskiellosta on kaksi: lääninhallitukset voivat kuvata vapaasti, jos kyse on rikoksen estämisestä ja lisäksi jokainen kansalainen saa kuvata omaa, rajattua maa-aluettaan.

Korkeimman hallinto-oikeuden linjaus on hämmästyttänyt ja suututtanut monia. Yksittäisiä kansalaisia risoo se, että yli tuhat euroa maksanut laitteisto on nyt käyttökiellossa.

- Yleisillä paikoilla saa perustuslain mukaan kuvata - paitsi jos kuvaat lennokin kameralla, Aftonbladetiin yhteyttä ottanut kansalainen kummastelee oikeusratkaisun ja muun kuningaskunnan lainsäädännön ristiriitaa.

Toinen kansalainen ihmettelee, miten Ruotsi voi olla ainoa maa maailmassa, missä lennokkikuvaaminen on kiellettyä.

Valtiopäivien puolueista keskusta ja liberaalit pusasivat saman tien välikysymyksen oikeusministeri Morgan Johanssonille (sd). Välikysymyksessä patistellaan hallitusta muuttamaan 1970-luvun lainsäädäntöä, joka ei vastaa tämän ajan tarpeisiin.

Lennokit ovat synnyttäneet Ruotsiin melkoisesti yritystoimintaa, ja maanantaina uskotaan lennokkiliiketoimintaan keskittyneiden yritysten (Fastout, Intuitive Aerial, Cybaero) osakkeiden arvon sukeltavan arvopaperipörssissä.

- Osakkeiden kehitys riippuu siitä, onko yritysten lennokkivalmistus suunnattu yksityisille markkinoille vai puolustuslaitosten tarpeisiin, ennakoi osakeanalyytikko Johanna KullAvanzasta.

Lennokkivalmistajien järjestö UAS Sweden piti lauantaina kriisikokouksen. Järjestön mukaan oikeusratkaisu uhkaa Ruotsissa kaikkiaan 3 000 korkean teknologian työpaikkaa. Lennokkeja on käytetty apuvälineinä esimerkiksi maanmittauksessa. Tämä on perjantaista alkaen Ruotsissa laitonta.

Lähde: Aftonbladet

Timo Riistaniemi
 
Viimeksi muokattu:
ELT- tai PLB-hätäpaikannuslähetin on nyt pakollinen moottorikoneissa
Julkaistu 20.10.2016|Teksti: Nils Rostedt|Kuvat: Ranskan avaruusjärjestö CNES/piirros Active Design


Elokuussa astui voimaan EASAn asetusmuutos, joka määrää hätäpaikannuslähettimen pakolliseksi moottorikoneisiin. Trafin Veli-Matti Petramo ja Pertti Aaltio kertovat, mitä tämä tarkoittaa.
Mikä ELT/PLB-lähetin on?
ELT eli Emergency Locator Transmitter – suomeksi hätäpaikannuslähetin – on radiolähetin, joka onnettomuuden jälkeen lähettää hätäsignaalin kansainväliseen Cospas-Sarsat-satelliittijärjestelmään. Hätäsignaali sisältää ilma-aluksen tunnistekoodin sekä sijaintitiedon, jos laitteessa on GPS-vastaanotin. ELT aktivoituu versiosta riippuen joko automaattisesti onnettomuuden iskun voimasta, veden alle joutuessaan tai onnettomuudesta selvinneen henkilön toimesta manuaalisesti.
 
Back
Top