Joo, eikös nyrkkisääntönä pidetä ettei takaisin yritetä, vaan ruvetaan etusektorista katselemaan vähiten tuhoisinta vaihtoehtoa.
Hieman tuossa videossa koneenvoimalla pyörivä potkuri avittaa liitoa mutta silti.
Ps. mistä lienee opetuksen eroavaisuus, kun nuo oikein harjoittelee tuota.
Peruslennon opetuksessa tuota ei välttämättä harjoitella kertaakaan. Mielestäni tyynessä kelissä ja kokeneen lennonopettajan näyttäessä mallisuorituksen,
(sekä opettajan ollessa oppilaan ohjatessa hereillä valmiina tarttumaan ohjaimiin) paluu kaarron harjoittelu tyhjäkäynnillä on riskitön, kun tuosta korkeusminimistä (min. 500 jalkaa kentän pinnasta) pidetään kiinni. Jos ei pidetä, äkkiä ruetaankin kuolleita laskemaan. Suoritus on varsin vaativa ja jos sitä kokeillaan oppilaan kanssa, niin oppilaan omatessa jo varsin lähelle lupakirjan vaatiman taitotason.
Kentän taso merenpinnasta + 500 jalkaa. Jos kiitotie on 100 jalkaa merenpinnasta eli mittarissa jo 100 pohjalla, korkeusmittari näytöllä 600 jalkaa takaisin kaarto ja paluu kentälle onnistuu ilman moottoria.
Jos ollaan alempana, etusektoriin tosiaan siihen vähiten tuhoisaan paikaan, enintään 90:n asteen suunnanmuutoksella.
Kahdella eri ultralla olen tuota harjoittelut. Toinen vaatii 500 jalkaa, (CTSW) ja C 42 B 400 jalkaa. C42 B:llä 500 jalasta joutuu jo polkemaan sivuluisua lopussa, (jotta korkeutta saadaan nopeammin hukatuksi), jos on aikomus tulla samaan kohti missä kone irtosi.
Kuolemaan johtanut Kauhavan takaisin kaarto alkoi 350 jalkaa kentän pinnasta ja Eurostar liitää suunnilleen kuten CTSW. Kun kaarto aloitetaan liian alhaalta, on pakko kaartaa jyrkästi, muuten paluu ei onnistu. Tämä kasvattaa riskin todella suureksi, kun moottori on tyhjäkäynillä. Eli jyrkkä kaarto ilman moottoria, sakkaus nopeus kasvaa ja jotta kone pysyy hanskassa, on sauvasta nokkaakin työnnettävä alas jyrkästi riittävän lentonopeuden ylläpitämiseksi.
Pahin mahdollinen paikka moottorihäiriöön on lentoonlähtö. Kone on valmiiksi nokka ylöspäin suurella kohtauskulmalla. Tehot meni, oikeat reaktiot eli nokkaa alas nopeasti ja päättäväisesti pitää lähteä selkäytimestä. Jos jähmetyt, kuolit. Kuten
@Leaderdog tiedät, sen takia noita on säännöllisin väliajoin harjoiteltava. Moottorihäiriön sattuessa toimit kuin robotti, refleksillä ja automaatilla, nopeasti mitään miettimättä, niinkuin olet aina harjoitellut.
Keskityt pitämään koneen riittävällä lentonopeudella, lasket hallitusti etusektoriin (jos alle 500 feet) vaikka puiden latvoihin, niin pois romuista omin jaloin kävelet.