Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Siinä se Vija rähisee, Suzuki GSX:n moottorista muokattu. Huippukierrokset rajoitettu 6800 rpm:ään, vakiona menisi lapa yli äänen nopeuden.
No, saisi sillä herätettyä pahennusta asutuksen päällä.. äänen nopeuden yli rääkyvä potkuri ja 12.000 rpm moottorista huonolla äänenvaimennuksella.:D
Brewster oli tunnettu siitä, että pienillä kulmilla konetta kierrättämällä lavat sai yli äänennopeuden ja meteli oli sen mukainen.
http://www.moto-station.com/article9151-moto-volante-un-gsx-r-pour-s_envoyer-en-l_air-.html
 
Joensuun lentokentällä varauduttiin sunnuntaina lento-onnettomuuteen, kun Helsingistä saapunut matkustajakone joutui laskeutumaan kentälle yhdellä moottorilla. Norran operoima Finnairin lento laskeutui lopulta turvallisesti Joensuuhun.
http://yle.fi/uutiset/3-9346154

ATR-72. Jotain häikkää tai varoitusvaloja toisesta moottorista, sammutettiin. Konehan lentää yhdelläkin. Lentoonlähtö voi olla hankalampi, mutta alas aina tullaan. Vaikka ilman moottoreita, se on varmaa. Mutta mihin ja missä kunnossa (kokonaan ilman moottoreita) se onkin sitten toinen juttu.
 
Joensuun lentokentällä varauduttiin sunnuntaina lento-onnettomuuteen, kun Helsingistä saapunut matkustajakone joutui laskeutumaan kentälle yhdellä moottorilla. Norran operoima Finnairin lento laskeutui lopulta turvallisesti Joensuuhun.
http://yle.fi/uutiset/3-9346154

ATR-72. Jotain häikkää tai varoitusvaloja toisesta moottorista, sammutettiin. Konehan lentää yhdelläkin. Lentoonlähtö voi olla hankalampi, mutta alas aina tullaan. Vaikka ilman moottoreita, se on varmaa. Mutta mihin ja missä kunnossa (kokonaan ilman moottoreita) se onkin sitten toinen juttu.

Eiköhän tuossa kippari ja miehistö toimineet juuri kuten pitääkin, eli lentomenetelmien vaatimalla tavalla. Mitään vaaratilannetta matkustajille ei syntynyt. On meillä Suomessa ja voisi varmaan sanoa laajemminkin läntisessä Euroopassa lentoturvallisuus asiallisella tasolla. Jos siis vaikka verrataan tähän äskettäiseen jäätävään perseilyyn siellä Kolumbiassa. Oli jumaliste säästetty polttoainekuluissa ja venytetty koneen toiminta-aika äärimmilleen. Uskomatonta ! :confused:
 
Ruotsin lentoturman loppuraportti julki: Vain 23 sekuntia, ja kone lähti käsistä
Norjan raja-alueella noin kello 00:20 paikallista aikaa, kun sen toiseen IRU-yksikköön tuli vika. IRU (inertial reference unit) on laite, joka tuottaa nopeus- ja asentotietoa koneen mittaristolle.

Vian vuoksi koneen kapteenin keinohorisontti alkoi virheellisesti näyttää, että koneen nokka olisi noussut voimakkaasti ylös. Vikatilanteessa myös autopilotti kytkeytyi automaattisesti pois päältä.

xlarge-16860066.jpg


Kapteenin keinohorisontti (vasemmalla) näytti koneen olevan voimakkaassa nokka ylös -asennossa, kun taas perämiehen keinohorisontti kertoi todellisen tilanteen.
Turmakoneen lentäjät eivät tajunneet, mistä oli kyse.
Kuvakaappaus tutkintaraportista.

Air_Sweden_Absturzstelle_Foto_SHK.jpg

2s0n1j4.jpg

2016-01-08_SE-DUX_CRJ2_Westair@Akkajaure_SHK1.png


http://www.kaleva.fi/uutiset/ulkoma...ain-23-sekuntia-ja-kone-lahti-kasista/746201/

www.havkom.se/assets/reports/RL-2016_11e.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Kapteenin keinohorisontti (vasemmalla) näytti koneen olevan voimakkaassa nokka ylös -asennossa, kun taas perämiehen keinohorisontti kertoi todellisen tilanteen.

Yksi kolmesta keinohorisontista petti ja sen hajonneen mukaan ohjattiin. Yllättävä nopea tilanne, joku toinen miehistö olisi saattanut tajuta tilanteen ja selvitä, mutta ohjaajat tekivät parhaansa. Ja se ei sillä kertaa riittänyt. Eikä toista yritystä tuolle miehistölle suotu.:(
''Lisäksi koneessa oli varajärjestelmällä toimiva kolmas mittari, eli ohjaamon kolmesta keinohorisontista kaksi tarjosi koko ajan oikeaa tietoa.''
 
Yksi kolmesta keinohorisontista petti ja sen hajonneen mukaan ohjattiin. Yllättävä nopea tilanne, joku toinen miehistö olisi saattanut tajuta tilanteen ja selvitä, mutta ohjaajat tekivät parhaansa. Ja se ei sillä kertaa riittänyt. Eikä toista yritystä tuolle miehistölle suotu.:(
''Lisäksi koneessa oli varajärjestelmällä toimiva kolmas mittari, eli ohjaamon kolmesta keinohorisontista kaksi tarjosi koko ajan oikeaa tietoa.''

Ja vielä yöaikaan. Ulos katsomisesta ei olisi ollut mitään apua kun visuaaliset referenssit puuttuivat kokonaan. Tuon lehtijutun mukaan konetyypin ohjaamosuunnittelussa (puhuvat järjestelmälogiikasta) on nyt jälkikäteen todettu olevan parantamisen varaa.

Yöllä kun lensivät, niin on voinut tulla aistiharhojakin lentotilan suhteen. Perstuntuma on voinut antaa sekavia tuntemuksia kipparille ja tämä on sitten keskittynyt tuijottamaan sitä omaa keinohorisonttiaan. Mikä tietysti sinällään on ihan koulutuksen mukaista.
 
Yöllä kun lensivät, niin on voinut tulla aistiharhojakin lentotilan suhteen. Perstuntuma on voinut antaa sekavia tuntemuksia kipparille ja tämä on sitten keskittynyt tuijottamaan sitä omaa keinohorisonttiaan. Mikä tietysti sinällään on ihan koulutuksen mukaista.

Jos horisonttia (pimeys, pilvi tms.) ei näe, eikä keinohorisonttia ole, niin alta minuutissa kone lähtee lapasesta. Aistiharha iskee takuulla.
Ohjaajan olisi pitänyt tsekata kaikki kolme keinohorisonttia ja ohjata niiden kahden kunnossa olevan mukaan. Sinällään tuossa nopeassa tilanteessa ei onnettomuutta voi ohjaneen pilotin niskaankaan kasata, ohjaamo menetelmissä ja koulutuksessa oli puutteita. Lentäjä tosiaan toimi by to book.
Se ei vaan riittänyt tässä tapauksessa.:oops: Shit happends.

Jos perämies olisi ollut ohjausvuorossa, (perämiehen keinohorisontti toimi) voidaan jossitella, olisiko koko onnettomuudelta vältytty.
 
Jos horisonttia (pimeys, pilvi tms.) ei näe, eikä keinohorisonttia ole, niin alta minuutissa kone lähtee lapasesta. Aistiharha iskee takuulla.
Ohjaajan olisi pitänyt tsekata kaikki kolme keinohorisonttia ja ohjata niiden kahden kunnossa olevan mukaan. Sinällään tuossa nopeassa tilanteessa ei onnettomuutta voi ohjaneen pilotin niskaankaan kasata, ohjaamo menetelmissä ja koulutuksessa oli puutteita. Lentäjä tosiaan toimi by to book.
Se ei vaan riittänyt tässä tapauksessa.:oops: Shit happends.

Jos perämies olisi ollut ohjausvuorossa, (perämiehen keinohorisontti toimi) voidaan jossitella, olisiko koko onnettomuudelta vältytty.


Olen kuullut että jos ei ole mittarilento kokemusta ja niitä tarvittavia "hyrriä" niin noutaja ilman visuaalinäkymää tulee 45 sek.
 
Ja vielä yöaikaan. Ulos katsomisesta ei olisi ollut mitään apua kun visuaaliset referenssit puuttuivat kokonaan. Tuon lehtijutun mukaan konetyypin ohjaamosuunnittelussa (puhuvat järjestelmälogiikasta) on nyt jälkikäteen todettu olevan parantamisen varaa.

Yöllä kun lensivät, niin on voinut tulla aistiharhojakin lentotilan suhteen. Perstuntuma on voinut antaa sekavia tuntemuksia kipparille ja tämä on sitten keskittynyt tuijottamaan sitä omaa keinohorisonttiaan. Mikä tietysti sinällään on ihan koulutuksen mukaista.



Ei ole ensimmäinen kerta kun toimiva kone vedetään ”tahallaan ketoon” mittari virheen takia.



Jossain ohjelmassa oli ettei ensimmäisenä kun hälytys tulee tehdä mitään.

Koska saattaa olla mittarivirhe ja konehan on lentänyt normaalisti sitä enne.

(Miksi se sitten yhtäkkiä muuttuisi jos ei ole muita havaintoja kuin yksinäinen varoitus)

Vaan katsotaan näyttävätkö kaikki mittarit samoja lukemia.



Jos tuo johonkin viitaa niin huonon/puutteelliseen koulutukseen.



Ps, Nopeusmittari olisi kertonut mihin suuntaa nokka oli ja tietenkin nuo pari vanhan aikaista ”laitetta” tuossa lentäjien näyttöjen välissä.

75ba640d4220926d7bf2f7862a34e8646b0db06a.jpg
 
Olen kuullut että jos ei ole mittarilento kokemusta ja niitä tarvittavia "hyrriä" niin noutaja ilman visuaalinäkymää tulee 45 sek.

Pilveen lentäminen ilman mittarilentokelpuutusta ja varustusta osoittaa suunnatonta arvostelukyvyn puutetta.
Tavan VFR-pilotti on tuohon 45 sekuntiin täysin matkustajana.. asentoharha on niin voimakas, että ilman koulutusta sitä tuskin pystyy vastustamaan,
vaikka koneesta keinohorisontti löytyisikin. Kone lentää suoraan ja vaaka-asennossa, mutta horisontti katoaa, lennetään pilveen. Harha-aistimuksen iskiessä saatkin tunteen, että kone on vaikkapa 90 astetta kallistunut tai syöksyssä. Ohjausliikkeet vääriä ja lopputulos on murheellinen.

PPL:ään voi tuon IR:n päivittää, UPL:ään ei. Ilmeisesti LAPL:ään sen halutessa voi myöskin hommata.
Mittarilentokelpuutus (Instrument Rating - IR) antaa haltijalleen mahdollisuuden lentää mittarilentosääntöjen (IFR) mukaisesti ja näkölento-olosuhteita huonommassa säässä. Vaatimuksena kurssin aloittamiseksi on vähintään yksityislentäjän lupakirja ja yölentokelpuutus. Koulutuksen kesto on noin viisi kuukautta.
Koulutus käsittää 200 tuntia teoriaa ja 50 tuntia lentoja.

Ei ole ensimmäinen kerta kun toimiva kone vedetään ”tahallaan ketoon” mittari virheen takia.
Onhan niitä tapahtunut, ei nyt tahallaan, mutta taimattomuuttaan. Se ei suremaan jääneitä omaisia lohduta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Air_Francen_lento_447
 
Jep, hankkiutuminen huonoon keliin on kyllä pilotin virhe, osoittaa halveksivaa suhtautumista vallitseviin olosuhteisiin. Toki ylhäältä näkee paremmin mitä keliä ympärillä on, mutta se ei tunnu aina riittävän järkevien päätösten tekoon.

Itse olen joskus joutunut kiertämään kohtuullisen lenkin , kun edessä on ollut huonoa keliä ja joskus on jopa ollut vaihtoehtona jäädä yöksi matkan varrelle, jos keli ei anna myöten jatkaa.
 
Oletteko kuulleet tästä Aeroflotin konekaappauksesta ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Aeroflot_Flight_3739_(1988)

Maaliskuussa 1988 ilmeisen epätoivoinen Ovetskinin perhe kaappasi Tupolev Tu-154:n ja vaativat kapteenia lentämään Lontooseen. Miehistö selitti polttoainetilanteen vaativan välilaskua Suomeen. Laskeutuivat sitten Karjalan kannakselle Heinjoen sotilaskentälle, jonne oli varattu tulinen vastaanotto. Sisäministeriön erikoisjoukot tekivät rynnäkön koneeseen. Neljä panttivankia kuoli ja viisi kaapparia teki itsemurhan.

Kaappareita haluttiin hämätä viimeiseen asti ennen rynnäkköä ja mm. tukikohdan lentokonehangaariin maalattiin tämän takia hätäisesti englanninkielinen teksti "AIR FORCE." Tarkoitus oli ilmeisesti antaa kaappareille mielikuva, että oli laskeuduttu johonkin NATOn lentotukikohtaan.

09_big.webp
 
Mikäköhän konetyyppi mahtaa olla kuvassa? Taisin tämän joskus aiemmin jo sivustolle lätkäistä, mutta edelleenkään en ole löytänyt sille järkevää lähdettä. Tällainen on kuitenkin ollut neukkulassa ilmeisesti kehitteillä joskus aikoinaan;

AvproRussianConvertiplane.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mikäköhän konetyyppi mahtaa olla kuvassa? Taisin tämän joskus aiemmin jo sivustolle lätkäistä, mutta edelleenkään en ole löytänyt sille järkevää lähdettä. Tällainen on kuitenkin ollut neukkulassa ilmeisesti kehitteillä joskus aikoinaan;

AvproRussianConvertiplane.jpg

Vaikuttaisi vähän Sikorsky X-Wingin tapaiselta viritelmältä. Tässä yhdistettiin suihkukoneen ja helikopterin ominaisuuksia.

x.webp

Sikorsky S-72

 
Ei ole ensimmäinen kerta kun toimiva kone vedetään ”tahallaan ketoon” mittari virheen takia.



Jossain ohjelmassa oli ettei ensimmäisenä kun hälytys tulee tehdä mitään.

Koska saattaa olla mittarivirhe ja konehan on lentänyt normaalisti sitä enne.

(Miksi se sitten yhtäkkiä muuttuisi jos ei ole muita havaintoja kuin yksinäinen varoitus)

Vaan katsotaan näyttävätkö kaikki mittarit samoja lukemia.



Jos tuo johonkin viitaa niin huonon/puutteelliseen koulutukseen.



Ps, Nopeusmittari olisi kertonut mihin suuntaa nokka oli ja tietenkin nuo pari vanhan aikaista ”laitetta” tuossa lentäjien näyttöjen välissä.

75ba640d4220926d7bf2f7862a34e8646b0db06a.jpg

Pitäsköhän noihin lisätä kylmästi timpurin vatupassi eteen ja sivulle jotta oireileva electroniikka ei sumentaisi päättelykykyä, kun pukkaa tilannetta päälle....
 
Back
Top