Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Joensuun lentokentällä varauduttiin sunnuntaina lento-onnettomuuteen, kun Helsingistä saapunut matkustajakone joutui laskeutumaan kentälle yhdellä moottorilla. Norran operoima Finnairin lento laskeutui lopulta turvallisesti Joensuuhun.
http://yle.fi/uutiset/3-9346154
ATR-72. Jotain häikkää tai varoitusvaloja toisesta moottorista, sammutettiin. Konehan lentää yhdelläkin. Lentoonlähtö voi olla hankalampi, mutta alas aina tullaan. Vaikka ilman moottoreita, se on varmaa. Mutta mihin ja missä kunnossa (kokonaan ilman moottoreita) se onkin sitten toinen juttu.
Kapteenin keinohorisontti (vasemmalla) näytti koneen olevan voimakkaassa nokka ylös -asennossa, kun taas perämiehen keinohorisontti kertoi todellisen tilanteen.
Yksi kolmesta keinohorisontista petti ja sen hajonneen mukaan ohjattiin. Yllättävä nopea tilanne, joku toinen miehistö olisi saattanut tajuta tilanteen ja selvitä, mutta ohjaajat tekivät parhaansa. Ja se ei sillä kertaa riittänyt. Eikä toista yritystä tuolle miehistölle suotu.
''Lisäksi koneessa oli varajärjestelmällä toimiva kolmas mittari, eli ohjaamon kolmesta keinohorisontista kaksi tarjosi koko ajan oikeaa tietoa.''
Yöllä kun lensivät, niin on voinut tulla aistiharhojakin lentotilan suhteen. Perstuntuma on voinut antaa sekavia tuntemuksia kipparille ja tämä on sitten keskittynyt tuijottamaan sitä omaa keinohorisonttiaan. Mikä tietysti sinällään on ihan koulutuksen mukaista.
Jos horisonttia (pimeys, pilvi tms.) ei näe, eikä keinohorisonttia ole, niin alta minuutissa kone lähtee lapasesta. Aistiharha iskee takuulla.
Ohjaajan olisi pitänyt tsekata kaikki kolme keinohorisonttia ja ohjata niiden kahden kunnossa olevan mukaan. Sinällään tuossa nopeassa tilanteessa ei onnettomuutta voi ohjaneen pilotin niskaankaan kasata, ohjaamo menetelmissä ja koulutuksessa oli puutteita. Lentäjä tosiaan toimi by to book.
Se ei vaan riittänyt tässä tapauksessa. Shit happends.
Jos perämies olisi ollut ohjausvuorossa, (perämiehen keinohorisontti toimi) voidaan jossitella, olisiko koko onnettomuudelta vältytty.
Ja vielä yöaikaan. Ulos katsomisesta ei olisi ollut mitään apua kun visuaaliset referenssit puuttuivat kokonaan. Tuon lehtijutun mukaan konetyypin ohjaamosuunnittelussa (puhuvat järjestelmälogiikasta) on nyt jälkikäteen todettu olevan parantamisen varaa.
Yöllä kun lensivät, niin on voinut tulla aistiharhojakin lentotilan suhteen. Perstuntuma on voinut antaa sekavia tuntemuksia kipparille ja tämä on sitten keskittynyt tuijottamaan sitä omaa keinohorisonttiaan. Mikä tietysti sinällään on ihan koulutuksen mukaista.
Olen kuullut että jos ei ole mittarilento kokemusta ja niitä tarvittavia "hyrriä" niin noutaja ilman visuaalinäkymää tulee 45 sek.
Onhan niitä tapahtunut, ei nyt tahallaan, mutta taimattomuuttaan. Se ei suremaan jääneitä omaisia lohduta.Ei ole ensimmäinen kerta kun toimiva kone vedetään ”tahallaan ketoon” mittari virheen takia.
Mikäköhän konetyyppi mahtaa olla kuvassa? Taisin tämän joskus aiemmin jo sivustolle lätkäistä, mutta edelleenkään en ole löytänyt sille järkevää lähdettä. Tällainen on kuitenkin ollut neukkulassa ilmeisesti kehitteillä joskus aikoinaan;
Ei ole ensimmäinen kerta kun toimiva kone vedetään ”tahallaan ketoon” mittari virheen takia.
Jossain ohjelmassa oli ettei ensimmäisenä kun hälytys tulee tehdä mitään.
Koska saattaa olla mittarivirhe ja konehan on lentänyt normaalisti sitä enne.
(Miksi se sitten yhtäkkiä muuttuisi jos ei ole muita havaintoja kuin yksinäinen varoitus)
Vaan katsotaan näyttävätkö kaikki mittarit samoja lukemia.
Jos tuo johonkin viitaa niin huonon/puutteelliseen koulutukseen.
Ps, Nopeusmittari olisi kertonut mihin suuntaa nokka oli ja tietenkin nuo pari vanhan aikaista ”laitetta” tuossa lentäjien näyttöjen välissä.