Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Fokker DR 1 on tunnettu siitä, että se on hankala laskussa. Siiven päissä on jalakset estämässä siiven rikkoontumista.
DR 1 ja muutkin sen ajan hävittäjät olivat aikakautensa ultrakevevyitä. Fokker DR1 110 hp, 586 kg lentoonlähtö paino.
Teho kyllä riittää ultrissa, 100 hp 450 kg:n lentoonlähtöpainolle. Parempi tehopainosuhde niissä on kuin esim. jossain Cessna 152 tai 172.
Mutta rakenteet ovat painorajojen takia kevyitä. Kova lasku jollain Cessna 172:lla ei aiheuta mitään hämminkiä, ultrakuski kerää kappaleita kiitotieltä..
Painorajat pitäisi nostaa ultrissa 600 kiloon, tällöin rakenteita voisi hieman vahvistaa ja myös laillisesti pari normikaveria sillä ilmailla, bensaa tarvittava määrä tankissa.
Useat ultrat onkin rakennettu tuohon 600 kg;n painorajaan, meillä niillä ei vaan lennetä kuin 450 kg;n (pelastusvarjolla varaustetulla hieman enemmän) painoilla.
Syy miksi ultrilla lennetään on kustannukset. Ultra 10-14 l /h 98 mittaribensaa vs jonkun Piper PA 28:n 35 l/h 100 oktaaninen avgas a 3 €/l tai iso Cessna kellukkeilla vie 50 l/h. Niitä voi asiaan perehtynyt huoltaa itse, toisin kuin tyyppihyväksyttyjen huolto. Ultrilla voi operoida hyvin lyhyiltä kiitoteiltä. Kääntöpuolena on rakenteiden, etenkin telineiden heikkous. Ei niitä normaalisti lentämällä saa ilmassa kappaleiksi revityksi. Lupakirjan hinta UPL on noin puolet PPL lupakirjaan verrattuna.
Jos vaihtoehtona on lentää joko ultrakevyellä tai toinen lentää ei millään, niin lennetään sitten ultralla.
http://thevintageaviator.co.nz/projects/oberursel-engine/oberursel-ur-ii-rotary-engine-build-history
Meneekö tuo Fokkeri 10-14 l/h, jotenkin tuo moottori epäilyttää?
Jos vaihtoehtona on lentää joko ultrakevyellä tai toinen lentää ei millään, niin lennetään sitten ultralla.
Näin myös Trafi ilmeisesti ajattelee, että kevyisiin vain. Ul-koneiden marginaalit eivät kuitenkaan salli paljon virheitä. Raja-arvot löytyvät periaatteessa tietysti kirjasta, mutta käsitykseni mukaan se ei riitä. Pitää tuntea sakkaus tyhjänä, täynnä ja periaatteessa pienellä ylikuormalla. Cessnassa on sakkauspillin lisäksi selvä aerodynaaminen varoitus ja virtaus irtoaa rauhallisesti siiven tyvestä. Keskusteluissa toistuu väite, että koululennoilla tuntuu usein siltä, ettei kone edes suostu sakkaamaan, vaikka sauva on täysin vedettynä ja nopeudet vaappuu nelissäkympissä (vaikka sen pitäisi olla kuusikymppiä).
Piper PA-28 Cherokee vei muistaakseni 35 litraa tunnissa. Siitä sai 180 kaakkia ja tyhjäpaino oli 730 kiloa.
Moniko PPL-kone neljän aikuisen + tavarat Malmilta lentää Kittilään sallituissa painoissa??. Tarkoitan nyt noita yleisesti käsiteltyjä 70-luvun Chessna/Piiperöitä..
Moniko PPL-kone neljän aikuisen + tavarat Malmilta lentää Kittilään sallituissa painoissa??. Tarkoitan nyt noita yleisesti käsiteltyjä 70-luvun Chessna/Piiperöitä..
Lentoposti kirjoittaa:
http://www.lentoposti.fi/uutiset/vu...ussa_seinajoen_lentokentalla_joensuu_vetaytyi
Seinäjoen näytökseen odotetaan jälleen paljon nähtävää mm. Suomen Ilmavoimien HX-hävittäjähankkeen takia. Mukana on valmistajista ainakin Saab.
Jos olisi rahaa, miksi ei yhtä hyvin CPL ja kimppakone muutaman kaverin kanssa, jolla voisi tehdä keikkaa, että saisi jotain takaisinkin.
Valmiina lähtöön. Ei mitään hätää.
Laitoit vahingossa väärän kuvan, tässä oikea.
edit: Mistä tunnistaa lentäjän baaritiskillä notkumassa, oli yö tai päivä?
Ray-Ban Aviatorista nokalla.
Tämän kyytiin ei taitaisi kukaan uskaltaa tulla? Varsinkin kun näkisi meidän köörin.