Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kyselin tässä joku aika sitten Västeråsin Vampire-porukalta mahdollisuutta päästä heidän Vampire Trainerin kyytiin. Tänään tuli sähköpostitse seuraavanlainen vastaus:

THE VAMPIRE FIGHTER JET FLIGHT:

30 Min Flight in the de Havilland DH115 Vampire Fighter Jet.
Your Donation to the Fighter Jet Team will help in keeping the Vampires Airborne until the 2016 Swedish Airforce 100 Year Jubilee. As a token of thanks you will experience the thrill and delight of flying in the de Havilland Vampire Fighter Jet!

What the Vampire Flying Museum Membership of USD 2042 (TSIISUS !) (SEK 18,000) will include:

- Collection from Hotel in Stockholm
- Transfer to Västerås Airport (ESOW)
- Flight and Safety briefing, including Ejection Seat training. Fitting of helmet, flight suit and anti-G suit.
- 30 Min Flight over the Swedish Archipelago, including basic aerobatics.
- After flight de-brief
- Data disk with Go-Pro footage of your flight.
- Still Pictures from our dedicated Team photographer (Peter Eliasson)
- Transfer back to hotel in Stockholm.

Huh, aika kallista lystiä on. :eek: Vaatisi ainakin edes pienehkön lottovoiton, että uskaltaisin buukata kyydin itselleni.

Ei tuo nyt mielestäni niin mahdottomalta kuullosta. Kartoitin mahdollisuutta Mig29 ja/tai Mig31 lentokokemukseen aikanaan ja hinta oli silloin dollareissa 12000. Mielelläni kuulisin Euroopassa tarjolla olevista lentokokemuksista, tonneja voin maksaa, kymppitonneja Venäläisen yksityisyrityksen Mig-lennosta en. 5tonnilla pääsee myös kokemaan painottomuutta syöksyvässä airbussissa.
 
Ei tuo nyt mielestäni niin mahdottomalta kuullosta. Kartoitin mahdollisuutta Mig29 ja/tai Mig31 lentokokemukseen aikanaan ja hinta oli silloin dollareissa 12000. Mielelläni kuulisin Euroopassa tarjolla olevista lentokokemuksista, tonneja voin maksaa, kymppitonneja Venäläisen yksityisyrityksen Mig-lennosta en. 5tonnilla pääsee myös kokemaan painottomuutta syöksyvässä airbussissa.

Kannattaa vilkaista MiGFlug -yhtiön tarjontaa.

http://www.migflug.com/en/jet-fighter-flights.html

Esim. MiG-15 -kyyti Tsekissä olisi n. 2700. Hawker Hunter -reissu Sveitsissä 7500 euroa. Sitten on noita L-39 Albatross -suihkuharjoituskoneita eri puolilla Eurooppaa. Kotimaassa pääsee tällä hetkellä Fougaan viidelläsadalla. Ei tuo Vampire nyt täysin poissuljettu ole, vaikkakin tekisi ison loven kesän budjettiin.
 
^^ Vamppi kyyti reilu pari tonnia 30 min. FM sama setti 1000 euroa, 500 euroa 15 min. Kyyti ei ole merkittävästi parempaa/kovempaa Vampilla, traineri sekin on. Satsaisin kyllä sen tonnin kotimaan ilmailuhistoria tukemiseen. Jää tonni tähteeksi esim. lomavirvokkeisiin tai muuhun tarpeelliseen.:)

edit: USD oli se Vampin hinta.
 
^^ Vamppi kyyti reilu pari tonnia 30 min. FM sama setti 1000 euroa, 500 euroa 15 min. Kyyti ei ole merkittävästi parempaa/kovempaa Vampilla, traineri sekin on. Satsaisin kyllä sen tonnin kotimaan ilmailuhistoria tukemiseen. Jää tonni tähteeksi esim. lomavirvokkeisiin tai muuhun tarpeelliseen.:)

edit: USD oli se Vampin hinta.

Njoo, voi sen tietty noinkin nähdä. Tuossa ruotsalaisten tarjouksessahan oli mukana mm. heidän järkkäämät siirtymiset Tukholmasta Västeråsiin. Toki nämä on helppo tehdä itsekin. Esim. junalla liikkuminen Ruotsissa on pirun helppoa ja kätevää.

Sitten jos katsoo Vampin ja Vuukan potentiaalista suorituskykyeroa, niin moottoritehojen suhteen asia menee näin:

- de Havilland Goblin 2, 1 420 paunan (6,3 kN) työntövoima
- 2 x Turbomeca Marbore II F 3 , joiden työntövoima on 2 x 3,92 kN

Varmasti käytännössä kyyti on melko samanlaista. Noista kahdesta siirtyminen vaikkapa Hunteriin onkin jo aika radikaali hyppäys.
 
Pieni tietoiskun poikanen.

http://ilmailumuseo.fi/junkers/

Suomen Ilmailumuseo on tehnyt alustavan varauksen sveitsiläisen JU-AIRin 1930-luvun Junkers Ju 52/3m -matkustajalentokoneen tuomiseksi Kaivopuiston lentonäytökseen. Siirtolennoille Zürichistä Berliinin ja Tukholman kautta Helsinkiin ja takaisin myydään lippuja. Junkersilla lennetään myös maisemalentoja Helsingissä. Suomalaiseenkin ilmailuhistoriaan keskeisesti vaikuttaneen saksalaisvalmisteisen matkustajakoneen historiallinen vierailu toteutuu, mikäli alustavia varauksia lennoille saadaan riittävästi.

Malmin paikallislentojen hinnaksi ilmoittavat n. 250 euroa.
 
Kaivopuiston lentonäytös houkuttelee katsojia Helsingin rannoille kesäkuussa

Suomen Ilmailumuseo yhteiskumppaneineen järjestää perjantaina 9.6.2017 Kaivopuiston lentonäytöksen.
Lentonäytös kokoaa näyttävän kavalkadin lentokoneita Helsingin taivaalle.

Kaivopuistolla on perinteensä ilmailunäytösten tapahtumapaikkana, tosin vuonna 1955 oli viimeisin kerta,
kun Kaivopuistossa nähtiin laajamittainen ja useiden esiintyjätahojen lentonäytös.

Kaivopuiston lentonäytöksellä juhlistetaan satavuotiasta Suomea. Tapahtuma on osa virallista Suomi 100 -ohjelmaa.

Lentonäytöksen esiintyjistä ja muusta ohjelmasta tiedotetaan Ilmailumuseon verkkosivuilla: www.suomilentaa.fi
sekä tapahtuman Facebook-sivulla: https://www.facebook.com/kaivariairshow/
 
Luetaanko nämä ilmailuun?

Dubai testasi leijuvaa taksia – itsenäisesti lentävät kulkuvälineet halutaan käyttöön jo kesällä

Arabiemiraattien tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä vähintään neljännes liikenteestä kulkee ilman kuljettajia. Sähköllä kulkevat robottikopterit vähentäisivät ruuhkia ja päästöjä.

http://www.hs.fi/teknologia/art-2000005086899.html


 
Viimeksi muokattu:
Keskiviikko 15.2.2017 klo 01.44

- Onko tuo matkustajakone tarkoituksella tuossa minun alapuolellani?
  • Ford ohjasi pienkoneensa vahingossa laskeutumistien sijaan rullaustielle maanantaina.
  • Samalla hän ylitti kentällä olleen matkustajakoneen vaarallisen läheltä.
  • Näyttelijälegenda on kokenut lentäjä, mutta hän on joutunut myös pieniin onnettomuuksiin harrastuksensa parissa.
  • http://www.iltalehti.fi/viihde/201702152200070936_vi.shtml
Harrison Fordilla taas ohjelmaa ilmailun parissa.
Aikaisemminkin on sattunut ja tapahtunut:
2015 pakkolasku golf kentälle. Syykin selvisi, huoltamattomat kaasuttimet..
Lisäksi helikopterin autorotaatio harjoitus meni kerran ''vähän'' puihin ja kopteri romuksi.
 
Lentoonlähtö 360 videolla.

Airman Magazine
22 December 2016 ·


Take off with Lt. Col. (Ret) Jim "WAM" Harkins, for the final flight of the last F-4 Phantom II aircraft in the active duty inventory. After nearly 60 years of service the F-4 Phantom II has officially been retired.

The United States Air Force held a final flight retirement ceremony at Holloman Air Force Base, New Mexico earlier today. The F-4 was adaptable workhorse. Operating in versatile fighter-bomber, air defense suppression, reconnaissance, close air support and QF-4 targeting drone roles.


 

Loviisasta vielä itään?, 107 km Helsinkiin.
Sillä ne on pääkaupunkiseudun yleisilmailu ongelmat ratkaistu.:confused:

http://www.lentoposti.fi/uutiset/keskustan_eduskuntaryhma_malmin_lentokentta_pitaisi_sailyttaa
Keskustan eduskuntaryhmä haluaisi Malmin lentokentän toiminnan jatkuvan, vaikka Helsingin kaupunki on ilmoittanut, että alueelle tulee asuntorakentamista. Malmia koskeva Lex Malmi -kansalaisaloite on tulossa eduskunnan käsittelyyn.

Katellaanpa, löytyykö minkalaista happea muista eduskunta puolueista.
 
Viimeksi muokattu:
Hesarissa Malmin vatulointi jatkuu:

Kaisu Moilanen HS
Julkaistu: 23.2. 18:55 , Päivitetty: 23.2. 19:27

SIPILÄN ulostulo Malmin lentokenttää puolustavien puheiden kanssa ihmetyttää Helsingin johtoa. Sipilä ilmoitti eduskunnassa torstaina, että hallitus on valmis pelastamaan Malmin lentokentän asuntorakentamiselta. Keinona Sipilä esitti maanvaihtoa.

”Teoreettisesti olisi mahdollista keskustella valtion kanssa maanvaihdosta, mikäli valtiolla olisi sellaisia maita, jotka olisivat vastaavanlaiseen asuntotuotantoon käytettävissä. Ainoa tällainen oli Santahamina”, Helsingin kaupunkisuunnittelun apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki (vihr) sanoo.

”Olen sellaisessa ymmärryksessä, että Santahaminan luovuttamiselle asuntorakentamiseen ei ole valtiolla haluja.”

MALMIN lentokentän säilyttäminen uhkaisi Helsingin kasvutavoitteita ja valtion kanssa yhdessä sovittuja asemakaavatavoitteita, Sinnemäki huomauttaa.

”Toivoisin, että hallitus puhuisi tästä selkeästi yhdellä suulla. Mikä se hallituksen linja oikein on?”

Sinnemäki viittaa kysymyksellään tuoreeseen maankäytön, liikenteen ja asumisen sopimukseen (mal), missä Helsinki sitoutuu toteuttamaan valtion asettamat tavoitteet asuntorakentamisen lisäämiseksi.

”Vielä viime kesänä tässä sopimuksessa valtion tahtotila oli, että lisäämme asuntotuotantoamme, olemme tähän sitoutuneet. Jos hallitus haluaa tällaisella vaikeuttaa näiden tavoitteiden saavuttamista, niin pöydällä pitäisi olla jotain vaihtoehtoisia keinoja, jotka puolestaan helpottaisivat sitä.”

SIPILÄN linjaus hämmentää myös Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtajaa Tatu Rauhamäkeä (kok).

”Kaupungin tehtävä ei myöskään ole pyörittää Malmin lentokentän toimintaa, kuka siitä vastaisi? Valtioko?”

Rauhamäkeä ei myöskään innosta ajatus Santahaminan asuntorakentamisesta. ”Haluan säilyttää sen varuskuntakäytössä suojaamassa Helsinkiä.”

Sipilä sanoi eduskunnassa, että jos maanvaihto ei onnistu, toinen vaihtoehto on purkaa tehty luovutussopimus. Sipilän mukaan Helsinki on ollut haluton pääsemään asiassa ratkaisuun.

Rauhamäki huomauttaa, että Malmin lentokenttää koskevat päätökset on jo Helsingin osalta tehty.

”Meillä on asiasta päätös, joka on Helsingin kaupunginvaltuuston äänestyksen tulos, se on ylin päättävä elin. On mahdollista, että Helsinki on hieman haluton neuvottelemaan tästä.”

”Toivoisin valtiolta jonkinlaista pitkäjänteisyyttä maapolitiikassa. Asuntokaavoittamisesta tulee kunnissa todella hankalaa, jos maapolitiikka muuttuu aina kun valta vaihtuu”, Rauhamäki sanoo.

”Pidän todella epätodennäköisenä, että tästä lähdetään tässä vaiheessa peruuttamaan takaisin lähtöruutuun.”

VALTIOLLA on kaksi erilaista mahdollisuutta Malmia koskevasta sopimuksesta perääntymiseen, sanoo Helsingin kaupungin kansliapäällikkö Sami Sarvilinna.

”Yksi vaihtoehto olisi tehdä uusi sopimus, mutta se tarkoittaisi, että myös toisen osapuolen eli Helsingin pitäisi olla siihen halukas.”

Toinen vaihtoehto olisi Sarvilinnan mukaan lainsäädäntö. ”Silloin se ei enää olisi hallituksen asia vaan kansanedustajien enemmistön pitäisi päättää siitä.”

”Kynnys siihen, että sopimuksesta peräännyttäisiin lainsäädäntöön nojaamalla, on varmaankin aika korkea.”
 
Back
Top