Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Toki tuollakin koneella takaisinkaarto onnistuu, kun riittävästi korkeutta on kerätty? Lienee myös merkitystä kaarrron turvallisuuteen, kaarretaanko sammuneen tai käyvän mosan puolelle?
Jokaisen lentämistä harrastavan on pidettävä kirkkaana mielessä takaisinkaarron ratkaisukorkeus moottorihäiriö tilanteessa.
Ultralla se on 500 jalkaa maan pinnasta. Jos korkeusmittarissa QNH asetus vaikka 300 jalkaa kiitotiellä, korkeusmittarin lukemalla (300+500) 800 jalkaa on turvallista kaartaa takaisin. Jos ollaan tuota alempana, lasketaan etusektoriin.
Kahdella eri koneella olen takaisinkaartoa harjoitellut ja kyllä toimii. (Lisäksi yksi ''kova'' tilanne, ei harjoitus.) Moottorin piiputtaessa tuossa väh. 500 ft kiitotien pinnasta nokkaa alas välittömästi, josta samalla 35 asteen keskikaarto nopeus säilyttäen kohti kiitotietä. Jo noin kahden sekunnin ''jäätyminen'' tuossa nokan alas laskussa vauhdin säilyttämiseksi tehot menetettäessä aiheuttaa suurella kohtauskulmalla (kone nousussa) sakkauksen.
Pahin tilanne ilmailussa on moottorin piiputtaminen lentoonlähdössä. Toimenpiteiden täytyy olla välittömiä ja oikeita sekä selkäytimessä. Ellei ole, kuolo korjaa.
Aivan, huomasimme varmaan trimmipyörien vinhan pyörinnän molempiin suuntiin heti, kun konfiguraatiota piti muuttaa. Tuo on tuollaista jokaisella kaksimoottorisella, kun mopot ovat siivissä ja kuinka paljon joutuu sauvaa kääntämään vastaan, kun nopeus muuttuu...Tämä on mielenkiintoinen pätkä, saa tosiaan töitä tehdä...
Englannissa elokuussa 2015 sattuneen Hawker Hunter -lentonäytösonnettomuuden loppuraportti julkistettiin. Onhan tuo karua luettavaa.
Englannissa elokuussa 2015 sattuneen Hawker Hunter -lentonäytösonnettomuuden loppuraportti julkistettiin. Onhan tuo karua luettavaa.
https://www.gov.uk/aaib-reports/aircraft-accident-report-aar-1-2017-g-bxfi-22-august-2015
The aircraft was carrying out a manoeuvre involving both a pitching and rolling component, which commenced from a height lower than the pilot’s authorised minimum for aerobatics, at an airspeed below his stated minimum, and proceeded with less than maximum thrust. This resulted in the aircraft achieving a height at the top of the manoeuvre less than the minimum required to complete it safely, at a speed that was slower than normal.
Although it was possible to abort the manoeuvre safely at this point, it appeared the pilot did not recognise that the aircraft was too low to complete the downward half of the manoeuvre. An analysis of human performance identified several credible explanations for this, including: not reading the altimeter due to workload, distraction or visual limitations such as contrast or glare; misreading the altimeter due to its presentation of height information; or incorrectly recalling the minimum height required at the apex.
Valitettavasti maininta esiintyjän sivuilla ei ole vielä varmistus. On puhtaasti esiintyjän käytännöistä kiinni mitä se tarkoittaa ja jotkut ilmoittavat myös käytännössä varauksen tasolla olevat esiintymiset. Niinkin on käynyt, että vierailu ei ole syystä tai toisesta toteutunut vaikka se on vastaavalla tavalla ilmoitettu. Varsinaiset varmistukset tulevat yleensä järjestäjän suunnalta siinä vaiheessa kun kaikki on heidän puolestaan lyöty lukkoon. Ihan hyvällä todennäköisyydellä tuo varmasti toteutuu, mutta varmistettuna en sitä pitäisi ennen kuin järjestäjä niin ilmoittaa.
YLE:1981 Suomi-Neuvostoliitto-seura lobbasi Suomea osallistumaan Neuvostoliiton avaruusohjelmaan. Ilmeisenä ideana oli lähettää suomalainen kosmonauttikoulutukseen. Ehdotus esitettiin valtioneuvostolle ja tuolloinen pääministeri Kalevi Sorsa ehti jo lupailla Suomen suostumusta hankkeeseen.
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/kosmonautti-56330
Kyseessä oli ilmeisesti ns. Interkosmos -ohjelman puitteissa tehty tarjous. Se oli NL:n itäblokin alusmaille virittelemä lähinnä propaganda-arvoon perustuva kosmonauttiohjelma.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Interkosmos
Neuvostoblokin ulkopuolisista maista mukaan lähtivät näemmä vain Intia ja Ranska (tämä Ranskan avaruuslento olikin tieteelliseltä arvoltaan tiettävästi ylivoimainen muihin verrattuna). Kuten tunnettua, Suomi ei tarttunut tarjoukseen. Se katsottiin tieteelliseltä kannalta liian köykäiseksi, eikä haluttu Suomen leimautuvan Varsovan liiton maiden kaltaiseksi. Samoihin aikoihin asiaa kyseltiin myös ilmavoimien koelentäjiltä. Ketään ei kiinnostanut lähteä kosmonauttikoulutukseen Neuvostoliittoon.
Puolalainen pienkone laskeutui vahingossa Vaalaan – umpihankeen
Kone laskeutui umpihankeen vähän käytetylle lentokentälle.20-vuotias puolalaismies luuli laskeutuvansa Ylivieskaan.
Kainuu Julkaistu 15.3.2017 klo 22:26
http://www.kainuunsanomat.fi/kainuu...lainen-pienkone-laskeutui-vahingossa-vaalaan/
Vaala (EFVL) ja Ylivieska (EFYL), kirjaimen ero kentän tunnuksessa. Vaala auraamatta ja kone katolleen laskussa.
Umpihankeen laskussa nokkapyörä taittuu alle ja siitä sähäkästi nokan kautta ympäri. Täräyttäähän se vähän, mutta ei tässäkään tullut pilotille mitään ihmeempiä vammoja.