Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Harvoin ilmailuaiheisen lehtiuutisen ensimmäinen kappale tarjoaa näin konkreettisen tapahtumainkulun ja herättää samalla vielä enemmän kysymyksiä... hyvää työtä!

"Pientä potkurikonetta kuljettanut puolalaismies laskeutui keskiviikkoiltana Vaalan lentokentälle. Kentällä ei ole talvikunnossapitoa, joten kone päätyi umpihankeen."

Eli tulkitsen tämän siten että kenttä oli umpihankea? Eli kentälle 'päätyminen' oli sama kuin umpihankeen päätyminen, ikäänkuin deterministisessä mielessä?

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotima...a-selvitetaan-miksi-on-tullut-suomeen/754477/

Kaleva.fi on itse asiassa osoittautumassa ihan lukemisen arvoiseksi sivustoksi jopa meille sudeetti-suomalaisille...

Vaalan kentällä (useimilla korpikentillä samoin) ei ole talvella kunnossapitoa, eli kiitotiellä on lunta just sen verran, kun siihen on talven aikana satanut.
Tässä tapauksessa oli laskeutumista varten pyörävarusteisella koneella liikaa.
Tarkoituksella hän ei siihen laskeutunut, sotki EFVL:n ja EFYL:n keskenään. Tämäkin helposti ymmärrettävä moka, gps:n näyttö sopivalla zoomauksella ja kentän tunnuksissa vain tuon yhden kirjaimen ero.

Poliisi näköjään tutkii, miksi mies on Suomeen tullut.
Jos pilotti teki kirjallisen lentosuunnitelman (aina ulkomaille suuntautuvia lentoja varten), se tulee tehdä tuntia ennen valtakunnan rajan ylittävää lentoa, ei poliisilla pitäisi olla tapauksessa nokan koputtamista. Eri asia tietysti, jos koneeseen oli pakattuna jotain laitonta.
Schengen-sopimuksen piiriin kuuluu iso osa lähialueen valtioita, joten tämä onkin ainoa muodollisuus mitä rajan ylitystä varten usein tarvitaan.
 
Nyt kyllä Puolanmiehelle sattui harmillinen fiba. Varmaan polttoainekkin alkoi olla lopussa. Mikä kone on kyseessä?

Fremenin linkkaamassa Kalevan jutussa on kuva koneesta katollaan. Cessna 172 L, tunnus PH-LUU.

Koneen kuva löytyy mm. tarkkuuuslennon Puolan mestaruuskilpailuja koskevasta jutusta. Olisko joku sitten ollut pitemmällä harjoituslenkillä?

"59th Senior and 45th Junior Championship Polish aircraft Navigation, Kobylnica

During the competition hosted three disciplines of navigation, along with the attempt to observe the special and one of the landing accuracy which consisted of six landings - normal, normal from the gate, no gas, no gas and no possibility of the use of flaps."

http://rolny.nazwa.pl/lotnictwo24/i...towe-nawigacyjne-mistrzostwa-polski-kobylnica

image
 
Kai nyt kuitenkin pilotin pitää varmistaa onko kenttä laskeutumiseen soveltuva ..... ko. laitteelle, millä on liikkeellä. Kyllähän esim. kevät aamu tai iltapäivä järvenjäälle laskeutujalle voi aihettaa harmia. Aamulla pinta on kovaa ja iltapäivällä sohjoa tms. tuolta väliltä.

Pilotin vastuulla on mihin nokkansa työntää.
 
Muuten eikös Puumalassa ollut sotien aikoihin pyöreä lentokenttä.. pitää tutkia..tässä tarinaa ja käyttötarkoitus oli operoida kentän napaa kohden ja siitä pois päin.

Jouni Laukkasen kirjoitus Flight foorumilta:

Sijainti: 61°34'8.65"N, 28° 0'48.71"E
Kiitotiet: 03/21, noin 800 x 14 m
Kentän pinta: hiekka
Kentän korkeus: 85m, 279 ft
Laskukierros: 900 ft
Jakso:
Osoite: Honkajoentie 60, Puumala

Puumalan lentokenttä on alunperin rakennettu sotilaskäyttöön. Kenttä on puolustusvoimien tietokortin mukaan ollut käyttökelpoinen sotilaskoneille 6.7.1935 alkaen. Tuon ajan vaatimusten mukaan kenttä on ollut pyöreä mahdollistaen aina laskeutumisen vastatuuleen. Kentän halkaisija oli noin 700 metriä.

Kenttä on myöhemmin saanut nykyisen muotonsa. Toiminta on kuitenkin hiipunut, eikä kenttä ole enää virallisten lentopaikkojen joukossa. Puumalan kunta toteutti 2004 - 2006 hankesuunnitelman, jolla oli tarkoitus kehittää aluetta. Asiassa ei ilmeisestikään päästy suunnittelua pitemmälle. Alue olisikin ihanteellinen airpark tyyppiselle toiminnalle. Läheisyydessä oleva leirintäalue tarjoaisi jo sinällään kohtuulliset majoitusmahdollisuudet. Kentän maa alueet omistaa metsähallitus. Kentän on vuokrannut Ossi Järvinen (puh 0400-700789). Lentotoiminta on sopimuksella rajoitettu klo 07 - 22 välille. Lentäminen ei ole sallittua helmi - huhtikuun aikana norppien pesimisen takia.

Kentän kunto on paikalla käyneen ilmailijan mukaan ollut ainakin juhannusviikolla 2011 sopiva myös pienkoneiden käyttöön. Kunto voi tietenkin muuttua nopeastikin, joten laskeutumista harkittaessa kannatta hankkia ajantasaista tietoa.

Kotkat siipiveikot ovat harrastaneet paikalla myös varjoliitoa ainakin muutamia vuosia sitten. Siipiveikot ovat myös raivaneet kenttää ja saaneet Ilmailuliitolta myös pientä avustusta vuonna 2004 tähän tarkoitukseen.
Kotkan siipiveikkojen nettisivut: http://www.siipiveikot.net/

http://www.lansi-savo.fi/mielipide/lukijoilta/lukijalta-puumala-unohti-lentokentan-362797
 
Viimeksi muokattu:
Niin, eikös Artukaisten vanha kenttä ollut pyöreä??? Siis se jonka päällä on Artukaisten asuinaluetta nykyään??

Vaala+1943.jpg

Ennen sotia ja sotiemme aikana lentokentät pyrittiin tekemään ''pyöreiksi'' syystä, että kalusto oli kannuspyörillä varustettua ja herkkää sivutuulelle lentoonlähdössä ja laskeutumisen aikana. Näin pystyttiin starttamaan sekä laskeutumaan aina vastatuuleen. Ympyrän kaarelle näissä ei laskeuduttu, kuten tämä uusi kenttäluonnos esittää. ^^
http://kulttuuriperintoinventointi.blogspot.fi/2014/03/kiitoteita-ja-konekorsuja.html
l_puumala_1937.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nyt se on sitten virallista.

http://ilmailumuseo.fi/kaivari_04/

Tosin tuossa tiedotteessa on virhe kun väittävät, ettei Suomessa ole nähty lentävää Drakenia sitten vuoden 2000. Samainen ruotsalaiskone kyllä esiintyi muistaakseni juhannuksena 2015 Kauhavalla.

EDIT: Kohdasta 16.30 eteenpäin. Sitä ennen mm. Fouga-pari ilmassa.


Olenko ainoa, joka on sitä mieltä, että ruotsalaishävittäjä ja puisto ovat huono yhdistelmä? :rolleyes:
 
Olenko ainoa, joka on sitä mieltä, että ruotsalaishävittäjä ja puisto ovat huono yhdistelmä? :rolleyes:

Noh, siitä vuoden 93 Tukholman Gripen -kaputista on jo aikaa. :) Enemmän minä potentiaalisena katsojana pelkään sitä, että varoetäisyydet on sitä luokkaa, että esityslinjat on jossain puolivälissä Tallinnaa. No, ainakin Hornetin ja Drakenin äänet kuuluvat jos ei muuta.

Järjestäjän sivuilla lukee näin:

"Näytösalue kulkee Helsingin keskusta-alueen edustalta, Katajanokanselältä Pihlajasaaren edustalle. Näytöstä voi seurata pitkin Helsingin rantaviivaa, aina Kauppatorilta Hernesaareen."
 
Monesti lentoturvallisuutta vähätellään, etenkin ne ketkä ei tiedä lentämisestä vähääkään, mutta juuri he ovat valmiit lentämään etelään lomalle, halvimmalla mahdollisella kyydillä mitä netistä löytyy......
Tähän lentoturvallisuuteen liittyen, ennen kuin kone edes liikkuu, on tarkastettu asioita ja suoritettu koneen tarkastuksia niin paljon että matkustaja ei edes ymmärrä, mitä kaikkea ilmaan pääsy edellyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top