Niin, tai Nikkaroin toisen kotiin, niin aina kun äiskällä käy, voi lentää siellä ja toinen rättikotka kotona tehtävälle räpsäystouhulle... On muuten pirun kallis lentorahdilla kuljettaa, kun se on niin pitkä paketti.. venäläisillähän olisi sellainen liidinsiipimalli, joka on puolivälistä katkaistavissa. Mutten kyllä uskalla sellaisella kokeilla... väittävät olevan täysin luotettavan, mutta pelottaa, että jos nitkahtaa vaikka taitolennossa... :/Ilmailu lehdestä:
''Vaikka trikeja löytyy joka lähtöön, jaotellaan ne ilmailumääräyksen OPS m2–9 mukaan kahteen ryhmään:
A- sekä B-luokan mukaisiin liitimiin. B-luokan mukaisia trikeja ovat sellaiset pyöräalustaiset liitimet, joilla lentoonlähtö voidaan suorittaa myös jaloilta. Käytönnössä tällaisia voivat olla ainoastaan jotkut keveät paramoottorit tai moottoroidut riippuliitimet. A-ryhmän liitimen ylläpito on byrokratian kannalta raskaampaa. Siihen tarvitaan asiaankuuluva vakuutus sekä luettelointi Trafiin.
A-luokan liitimet (kuivapainoltaan yli 70 kiloa, joten jaloilta starttaaminen mahdotonta) tarvitsevat yleiseurooppalaisen vakuutusmääräysten mukaan luetteloinnin, lentovastuuvakuutuksen sekä kaksipaikkaisena lentokuljetusvastuuvakuutuksen.''
Eli tuon yli 70 kg koneen kanssa Suomessa on hieman byrokratian kanssa askartelua. Lupakirjaa eikä medicalia lentäjältä ei tarvita.
Voin kysyä kerhosta tarkempia tietoja, jos olet kiinnostunut koneesi Suomeen tuomaan.
Kysy ihmeessä, että miten tuollaisen laillisuus olisi kotona, jos vain ehdit ja jaksat... hattua jo kohottelen!