Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mmmm, pitäähän se meisseli mukana olla.... "meisseli" on mekatsun korvike, lähtee aina kiilariksi keikalle ja kun kippari "parkkeeraa" pelin vinssaukseen, niin meisseli yleensä pannaan kiinni vissiin ja lasketaan maahan auttamaan porukkaa koneeseen ja viimeisenä sitten meisssli kiinni vaijeriin ja kun kundilla jalat irtoaa maasta, niin yleensä "bussi lähtee pysäkiltä" eli meisseli pitää kestää korkeita paikkoja ja kovaa ilmavirtaa .... venäläisillähän on MI8 ja muissa isoissa kopukoissa aina meisseli mukana ja parhaimmista jutuissa kuulemma meisseli käy lennon aikana jopa fiksaamassa konetta ulkoapäinkin jottei tartte turvautua autorotaatioon... Tosin en kyllä antaisi meisseli mennä korin ulkopintaan touhuamaan lentäessä, joten luulen juttujen olevan hevosmiesten juttuja.Voisin tarjoutua mukaan 'kiekonpyörittäjänä' soittamaan musaa... olisi ihanteellista jos kone pysyis ilmassa ainakin ton 0:41 minuutin kohdalle että päästään Crescendoon? Huh?
Kiekon pyörittämisestä puheenollen Aerospatiale SA 315B Lamalle on laskukiekko, jolla saadaan ilmanpaine- ja lämpötilatiedon perusteella maksimi leijuntamassa tietyllä korkeudella.
Like in the Alouette 3 the pilot can use a "computer" (nothing to do with computers that we know today!) that allows to calculate the maximum permissible mass hovering. Inserting the temperature at a given pressure altitude, we obtain the density altitude, and hence the figure for the maximum pitch (pas general) valid for the atmospheric conditions of the moment. Then with this value is obtained the maximum permissible mass hovering. With a little practice the calculation can be determined in a precise way. On the practical side, however, the computer is not much used especially by civilian pilots who rely rather on their experience.
SA 315B Lama:
Sama kopteri kevenneltynä vuonna 1972 tehdylle korkeusennätyslennolle 12442 metriä:
Pelastuskopterivarustelu vuodelta 2010:
http://www.heli-archive.ch/en/helicopters/in-depth-articles/aerospatiale-sa-315b-lama/
Lentonäytösohjelma:
Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Aérospatiale_SA_315B_Lama
Kun poikkeutustarve merenpinnan tasolla on ihan hitusen verran, niin oikein korkealla leijunnassa pitää kollektiivin sauva olla "kainalossa" ja kahva pohjassa, että "buppa pannussa" riittää leijuntaan.
Pelkään, että laitteesta tulee labiilikopteri.
Ylen parisenkymmentä minuuttia kestävä dokumentti Concorden kehityksestä.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/06/20/ilmailun-unohdettu-pioneeri
Tuo edustaa tyypillistä länsimaiden historiankirjoitusta. Muistelin että Neuvostoliitossa kehitettiin vastaavanlainen SST pari vuotta ennen Concordea.Ensimmäistä kertaa lentäessään vuonna 1969 Concorde oli maailman edistyksellisin matkustajakone, jolle ei löytynyt vertaista.
Tuo edustaa tyypillistä länsimaiden historiankirjoitusta. Muistelin että Neuvostoliitossa kehitettiin vastaavanlainen SST pari vuotta ennen Concordea.
Aihetta sivuten myös Yhdysvalloissa kehitettiin omaa SST:tä, Boeingillä oli mielenkiintoinen visio aiheesta;
F16 XL:ssä oli tuollainen vastaavantyyppinen siipi. Suorituskyvyssä se näkyi seuraavasti:Asiasta kolmanteen...millainenhan tuollainen MiG-21 tuolla siivellä olisi taistelutoiminnassa? Aerodynamiikasta enemmän tietävät voisivat ehken valaista?
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics_F-16XLThese changes resulted in a 25% improvement in maximum lift-to-drag ratio in supersonic flight and 11% in subsonic flight, and a plane that reportedly handled much more smoothly at high speeds and low altitudes. The enlargements increased fuel capacity by 82%. The F-16XL could carry twice the ordnance of the F-16 and deliver it 40% farther. The enlarged wing allowed a total of 27 hardpoints.
Asiasta kolmanteen...millainenhan tuollainen MiG-21 tuolla siivellä olisi taistelutoiminnassa? Aerodynamiikasta enemmän tietävät voisivat ehken valaista?
Aeromystisesti deltasiipi on erittäin edullinen ylisoonisilla nopeuksilla, mutta kun ollaan alisoonisessa alueessa ja etenkin, kun ollaan sakkausnopeuksissa, tulee sitten hiki pintaan piloteille eri syistä.Asiasta kolmanteen...millainenhan tuollainen MiG-21 tuolla siivellä olisi taistelutoiminnassa? Aerodynamiikasta enemmän tietävät voisivat ehken valaista?
Tuo edustaa tyypillistä länsimaiden historiankirjoitusta. Muistelin että Neuvostoliitossa kehitettiin vastaavanlainen SST pari vuotta ennen Concordea.
Aihetta sivuten myös Yhdysvalloissa kehitettiin omaa SST:tä, Boeingillä oli mielenkiintoinen visio aiheesta;
Upea video.
Tämä bojon tutkielma olisi ollut takuulla nopeimpia matkustajakoneita pallukallamme, pois lukien ionosfääripomppaamiseen kehitellyt rakettikoneet.
Huomiota tässä herättää siiven kääntyminen hitaassa nopeuksissa (alle 350 kn. ) asentoon, joka takaa hyvät ja varmat lähestymisen ja sakkaamisen hallinnan.
Huomasimme varmaan, että koneen rungon vastuksen "painepussin" etupään kohdalla oli eräässä hetkessä pienet canard siivet? Tämä etenkin on erittäin fiksu juttu sakkauksen kannalta ajatellen, kun runko on konseptissa erityisen pitkä. Sitten kun kone on päässyt ilmaan ja kippari nojailee tehovipuihin keulilla, niin canardit ovat puhdasta vastusta, joten ne sisään runkoon, jotta saadaan vauhtia.
Tuo runkojen "venyttäminen" koneissa on myös fiksu veto, nimittäin patopaineen ja indusoidun vastuksen kannalta pitkä, symmetrinen putkimainen "coca-cola" pullomainen profiili rungon mallina on loisto keksintö. Siis 10 riviä lisää penkkejä ei aiheuta ongelmaa aerodynaamisesti, vaan painopisteen laskennassa, mutta sehän onkin vasemmanpuoleisen istuimen kuluttajan ongelma ratkaista, eikä kippari tee sille muuta, kuin kaivaa nenäänsä...
Myös propulsion sijoittaminen kantavaan pinta-alaan on loistava, tehon pitäisi tulla mahdollisimman takaa, supercruisessa ja jälkipolton käytön myötä ympäröivästä ilmalla pitää olla esteetön pääsy yltä ja alta suihkumoottorin purkausaukon tiimolle. Ei olisi tuossa ratkaisussa ongelmaa mopojen kääntymisestä siipien kääntyessä, tai että runko "varjostaa" suihkuvirtausta omalla vastuspussillaan....
Villi veikkaus on että mikäli bojo olisi vääntänyt tuon konseptin siivilleen, niin Mach 3 olisi ollut saavutettavissa tuollai...