tulikomento
Supreme Leader
Tuli tiedote sähköpostiin:
Taitolentoryhmä Silver Jets osallistuu Kaivopuiston lentonäytökseen 9.6.2917 kahden historiallisen Fouga Magister -suihkukoneen voimin. Koneella on tärkeä merkitys Ilmavoimien historiassa - sen siivillä Ilmavoimat siirtyi lopullisesti suihkukoneiden aikakaudelle.
Ranskalainen Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskone valittiin Suomen Ilmavoimien koulukoneeksi vuonna 1958. Koneen myötä Ilmavoimat siirtyi lopullisesti suihkukoneaikaan - kolmenkymmenen vuoden palvelusaikansa aikana Fouga Magisterilla koulutettiin laajasti niin varusmiehiä kuin kantahenkilökuntaakin, lentäjiä ja teknistä henkilökuntaa. Konehankinta merkitsi myös tärkeää piristystä suomalaiselle lentokoneteollisuudelle - valtaosa 80 Fouga Magisterista rakennettiin lisenssillä Valmetin tehtaalla Kuorevedellä.
Ilmavoimien luovuttua konetyypistä vuonna 1988, joitakin Fouga Magistereita päätyi siviiliostajille Suomessa ja ulkomailla. Nykyään Suomessa on kaksi lentokelpoista Fougaa, joilla lentää vuonna 2014 perustettu Silver Jets -taitolentoryhmä, joka ylläpitää vapaaehtoisvoimin Ilmavoimien lentävää perinnettä.
”Osastolentomme Kaivopuistossa on kunnianosoitus 100 vuotiaalle Suomelle ja suomalaisille”, kertovat FM-37 (OH-FMA) miehistö Ari Tolonen ja Risto Viljanen sekä FM-51 (OH-FMM) miehistö Ari Saarinen ja Pentti Kopiloff.
Taitolentoryhmä Silver Jets osallistuu Kaivopuiston lentonäytökseen 9.6.2917 kahden historiallisen Fouga Magister -suihkukoneen voimin. Koneella on tärkeä merkitys Ilmavoimien historiassa - sen siivillä Ilmavoimat siirtyi lopullisesti suihkukoneiden aikakaudelle.
Ranskalainen Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskone valittiin Suomen Ilmavoimien koulukoneeksi vuonna 1958. Koneen myötä Ilmavoimat siirtyi lopullisesti suihkukoneaikaan - kolmenkymmenen vuoden palvelusaikansa aikana Fouga Magisterilla koulutettiin laajasti niin varusmiehiä kuin kantahenkilökuntaakin, lentäjiä ja teknistä henkilökuntaa. Konehankinta merkitsi myös tärkeää piristystä suomalaiselle lentokoneteollisuudelle - valtaosa 80 Fouga Magisterista rakennettiin lisenssillä Valmetin tehtaalla Kuorevedellä.
Ilmavoimien luovuttua konetyypistä vuonna 1988, joitakin Fouga Magistereita päätyi siviiliostajille Suomessa ja ulkomailla. Nykyään Suomessa on kaksi lentokelpoista Fougaa, joilla lentää vuonna 2014 perustettu Silver Jets -taitolentoryhmä, joka ylläpitää vapaaehtoisvoimin Ilmavoimien lentävää perinnettä.
”Osastolentomme Kaivopuistossa on kunnianosoitus 100 vuotiaalle Suomelle ja suomalaisille”, kertovat FM-37 (OH-FMA) miehistö Ari Tolonen ja Risto Viljanen sekä FM-51 (OH-FMM) miehistö Ari Saarinen ja Pentti Kopiloff.