Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Pitäis kyllä päästä taitolentokoneen kyytiin. Kuka lähtee kuskiksi, katsotaan saadanko kiskottua nuppi pimeeksi tai laatat syliin.
- Nyt just Super tähdet lentää taitolentokoneella TV4:lla.
- Eva laatotti, Minea Blomqist meinasi jänistää, Matti on kuningaskotka!.
.
Pitäis kyllä päästä taitolentokoneen kyytiin. Kuka lähtee kuskiksi, katsotaan saadanko kiskottua nuppi pimeeksi tai laatat syliin.
Huonovointisuutta en ole koskaan kokenut lentokoneen kyydissä ollessa tai itse ohjaajana toimiessa.
10 g:tä voisi kyllä tätä tilastoa muuttaa.. varmaan viisikin riittäisi.
Sinänsä erikoista, että matkapahoinvoinnista kärsivät eivät saa yleensä oireita silloin kun he itse ohjaa, kaverin ohjatessa heillä on puuskakelillä nokanpää valkoisena.
Voi perustua siihen, että ohjaimista välittyy tieto koneen aikomuksista, esim. kone sivutuulipuuskan vaikutuksesta lähtee kallistumaan. Ohjatessa tämä tieto on pilotilla jo ennen koneen reagointia.
Perstuntuma yhdistettynä ohjaimista tulevaan palautteeseen.
Juu, totta tuliset. Ohjaimssa ei tule huono olo, mutta kun olen takatuutista temppua opettanut, niin kyllä joskus on ollut vaikeaa.
Olen "järkeillyt" asiaa niin, että kun lentäessä tietää mitä tekee ja tuntee koneen reagoinnin puuskiin ja pyörteisiin tällöin ei paha olo iske lainkaan... Mutta sitten on sattunut sellaisiakin pilotteja ja minulle "opetettavaksi" jotka ovat lentokäsialataan aivan loistavia ja ei tule minullakaan huono olla vaikken edes tiedä edeltäkäsin millaisia liikkeitä on tulossa, kun vapaan ohjelman antaa tehtäväksi... olenkin heti sanonut näille kavereille, että nyt kättesi taidot ovat parempia, kuin minulla...
Mutta on niitääkin kavereita, joiden käsiala on karkea ja kantikas.
Noista g määristä voin todeta, että lentäjänä olet tottunut jo gvoimiin ja alitajuisesti osaat hengittää oikein, jolloin voit kestää legendaarista vaakakaartoa "pultti pohjassa" pitkään, eli noin 6 g jatkuvaa, mutta näkökenttä menee pieneksi tunneliksi vaan.
Temppukoneilla ei tietysti aloittelijat lentele edes koulua. Niitä ohjauskäsialaltaan loistaviakin on varmaan vastaan tullut.
Lentokäsiala muotoutuu ajan kanssa itse kullekin varsin yksilölliseksi. Asiaan vaikuttaa lentäjän luonne ja motoriikka. Kahta ihan samanlaista sauvan heiluttajaa ei taida olla.
Kaverin kyydissä, joka käyttää (yli)suuria poikkeutuksia nopeasti, saa kyllä mahan sekasin.
Jos hän on aloittelija, ajoituksetkin voi olla myöhässä ja kyyti on puuskakelillä todella poukkoilevaa.
Puuskakorjaus tulee myöhässä ja on liian suuri. Kone hyppii ja kallistelee kuin vuoristoradalla.
Ohjauskäsiala on hieno tai vähemmän hieno, mutta aina ja kaikissa tilanteissa pilotin pitää viedä konetta, eikä koneen pilottia.
Edit: Aloitelijoilla ohjauskäsiala on yleensä karmea, mutta hirvittävä.
Lensin aikoinani lennonopettajan kanssa koulua, silloin kun lentämään opettelin.
Kova puuskakeli. Korjailin myöhässä ja liian paljon.
Lennonopettaja sanoi: -Anna minä ohjaan, multa menee maha sekasin..
No hän otti ohjaimet. Ihmettelin, että herkesikö tuulemasta kun koneen meno vakaantui.
Ei tuuli laantunut, kaveri korjaili juuri sopivasti ja oikea aikaisesti.
Oikeaoppisesti suoritettuna se on upea liike, rauhallinen ja hauska.Minä olen miettinyt, miltä tuntuu pyrstöluisu.... .
Upeaa katsottavaa....
Peter Besenyei, hienosti kieputtaa konetta.
Upeaa katsottavaa....
Taitolennossa on myös sellainen perussääntö pahoinvointiin, että: pahoinvointi on vääjäämätöntä, jollei muuten tule oksettava olo, niin tahtia kovennetaan ja joka heppu oksentaa.
Oksentamissa ei ole muuta ohjetta, kuin että kun olet ylenantanyt kaiken vatsastasi pussiin, oksenna ohutsuolen ja paksusuolen sisältö siihen pussiin ja kun vieläkin tekee huonoa ja "nousee suuhun" oksennusta, joka on sellaista paksun tuntuista , sitkeää kielesi päällä, pahan makuistakin ja ilmeisesti hiukan karvainenkin, NIIN ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ oksenna sitä, se on sun perssilmä...
Ilmavoimissa on ilmeisesti metodit hieman rankempia kuin harraste puolella.Eräs tuttavapiiriini kuuluva evp. ilmavoimalainen toimi uransa aikana myös lennonopettajana. Kertoi kerran, että hänellä oli tapana evästää ensilennolle lähteviä lentoreserviupseerikurssin oppilaita syömään ihan kunnon aamiaisen lentopäivän aamuna. Pelotteli poikia aina niin, että olisi kuulemma mukavampi oksentaa täyden mahan sisältöä ulos kuin katkeraa sappinestettä.
Mites muuten nuo kääntyväsiipiset idän ja lännen välillä ? Jotenkin kuvittelisin, että variable geometry wing -periaate ja toteutus toimi paremmin länsikoneissa (F-111, F-14, Tornado) kuin itäraudassa (MiG-23, Su-24). Menikö vielä jotenkin niin, että länsikoneissa säätö meni automaatilla ja neukkuraudassa siipien kulmaa piti säätää manuaalisesti aina nopeuden mukaan ? Ainakin yhden amerikkalaislentäjän kommentti MiG-23 Floggerista oli kuvaava: "I ain't flying that piece of shit !"
Flying VFR into IFR - a top KILLER of pilots -My close call
Suomessa tuohon olisi saanut eritys-VFR selvityksen. 1500 jalassa oli pilven pohja. Jos keli on lennettävä, mutta alle VFR minimien, lennonjohto antaa pyytämättä tuo erityis-VFR:n.
"4.2 VFR-lennot lähialueella ja lähiliikennevyöhykkeellä VFR-lentoja ei saa suorittaa lähialueella tai lähiliikennevyöhykkeellä päivällä:
a) kun pilvikorkeus on vähemmän kuin 450 m (1500 jalkaa); tai
b) kun näkyvyys maassa on vähemmän kuin 5 km,
ellei lennonjohtoelimeltä ole saatu sitä varten selvitystä (erityis-VFR-selvitys)
Flying VFR into IFR - a top KILLER of pilots -My close call
+1^
Totta, pieniä eroja löytyy kansallisissa säännöissä, etenkin pohjois-amerikassa jossa lennetään todella paljon.
Täällä Suomessa haluaisin treenata maantielle laskeutumista "autojen sekaan" , kuten Canada:ssa se onnistuu.