Yleisilmailu

Toki tuollakin koneella takaisinkaarto onnistuu, kun riittävästi korkeutta on kerätty? Lienee myös merkitystä kaarrron turvallisuuteen, kaarretaanko sammuneen tai käyvän mosan puolelle?

Jokaisen lentämistä harrastavan on pidettävä kirkkaana mielessä takaisinkaarron ratkaisukorkeus moottorihäiriö tilanteessa.
Ultralla se on 500 jalkaa maan pinnasta. Jos korkeusmittarissa QNH asetus vaikka 300 jalkaa kiitotiellä, korkeusmittarin lukemalla (300+500) 800 jalkaa on turvallista kaartaa takaisin. Jos ollaan tuota alempana, lasketaan etusektoriin.

Kahdella eri koneella olen takaisinkaartoa harjoitellut ja kyllä toimii. (Lisäksi yksi ''kova'' tilanne, ei harjoitus.) Moottorin piiputtaessa tuossa väh. 500 ft kiitotien pinnasta nokkaa alas välittömästi, josta samalla 35 asteen keskikaarto nopeus säilyttäen kohti kiitotietä. Jo noin kahden sekunnin ''jäätyminen'' tuossa nokan alas laskussa vauhdin säilyttämiseksi tehot menetettäessä aiheuttaa suurella kohtauskulmalla (kone nousussa) sakkauksen.

Pahin tilanne ilmailussa on moottorin piiputtaminen lentoonlähdössä. Toimenpiteiden täytyy olla välittömiä ja oikeita sekä selkäytimessä. Ellei ole, kuolo korjaa.

Tämä on mielenkiintoinen pätkä, saa tosiaan töitä tehdä...

 
Tämä on mielenkiintoinen pätkä, saa tosiaan töitä tehdä...

Aivan, huomasimme varmaan trimmipyörien vinhan pyörinnän molempiin suuntiin heti, kun konfiguraatiota piti muuttaa. Tuo on tuollaista jokaisella kaksimoottorisella, kun mopot ovat siivissä ja kuinka paljon joutuu sauvaa kääntämään vastaan, kun nopeus muuttuu...
335 Cessna on yksimoottoritilanteessa kiva, kun thrust line on just tarkalleen sama, mutta sivuperäsin trimmiä joutuu siinäkin käyttäämään...
Kundi totesi lopuksi, että paita on märkä ja todella helppo uskoa tuo. Ajatelkaas, että olisi poka paxeja täys, sivutuuli 8 mutteria ja puuskissa 12 mutteria, hieman lyhyt rata, räntäsateessa ja jäätävä keli... Vaikka olisi peräsmies mukana, niin olisi takuulla kaksi paitaa märkänä ja 140 housua paskassa kabiinin puolella.. :)
Kovaa hommaa.
 
Englannissa elokuussa 2015 sattuneen Hawker Hunter -lentonäytösonnettomuuden loppuraportti julkistettiin. Onhan tuo karua luettavaa. :(


https://www.gov.uk/aaib-reports/aircraft-accident-report-aar-1-2017-g-bxfi-22-august-2015

The aircraft was carrying out a manoeuvre involving both a pitching and rolling component, which commenced from a height lower than the pilot’s authorised minimum for aerobatics, at an airspeed below his stated minimum, and proceeded with less than maximum thrust. This resulted in the aircraft achieving a height at the top of the manoeuvre less than the minimum required to complete it safely, at a speed that was slower than normal.

Although it was possible to abort the manoeuvre safely at this point, it appeared the pilot did not recognise that the aircraft was too low to complete the downward half of the manoeuvre. An analysis of human performance identified several credible explanations for this, including: not reading the altimeter due to workload, distraction or visual limitations such as contrast or glare; misreading the altimeter due to its presentation of height information; or incorrectly recalling the minimum height required at the apex.
 
Englannissa elokuussa 2015 sattuneen Hawker Hunter -lentonäytösonnettomuuden loppuraportti julkistettiin. Onhan tuo karua luettavaa. :(

Kieltämättä karua. Pilotti aloitti manooverin liian matalta.
Liikkeen aloitukseen olisi tarvittu 350 solmua nopeutta, oli 310. Sekä maksimi työntövoima, eipä ollut sitäkään.

Mäkeen meni. Tämäkin onnettomuus oli kolmen pilotin tekemän virheen kertymä. Jos yksikin näistä töppäyksistä olisi jäänyt tekemättä, niin luultavasti alle minimien olisi käyty, mutta onnettomuutta ei olisi tapahtunut.
 
Englannissa elokuussa 2015 sattuneen Hawker Hunter -lentonäytösonnettomuuden loppuraportti julkistettiin. Onhan tuo karua luettavaa. :(


https://www.gov.uk/aaib-reports/aircraft-accident-report-aar-1-2017-g-bxfi-22-august-2015

The aircraft was carrying out a manoeuvre involving both a pitching and rolling component, which commenced from a height lower than the pilot’s authorised minimum for aerobatics, at an airspeed below his stated minimum, and proceeded with less than maximum thrust. This resulted in the aircraft achieving a height at the top of the manoeuvre less than the minimum required to complete it safely, at a speed that was slower than normal.

Although it was possible to abort the manoeuvre safely at this point, it appeared the pilot did not recognise that the aircraft was too low to complete the downward half of the manoeuvre. An analysis of human performance identified several credible explanations for this, including: not reading the altimeter due to workload, distraction or visual limitations such as contrast or glare; misreading the altimeter due to its presentation of height information; or incorrectly recalling the minimum height required at the apex.

Mahdollisesti pilotti ei ole seurannut suunniteltua ohjelmaansa, vaan on päätynyt improvisoimaan, josta sitten lopputulemana tätä.
Vaikka minäkin olen ohjelmatemppua vääntänyt ja improvisoinutkin (jos mun juttuja nyt voi improvisoinneksi edes sanoa) niin pidän kiinni aina alt limit käsitteestä, eli aloituskorkeus pitää olla oikea, vaikka olisi kuinka "into piukeena" vetämään jatkoa, mutta korkeudet oikein, niin ei ole lehtivihreää rusetissa ja siipien johtoreunoissa ;)
Ja jos ei ole lehtivihreää koneessa, ei ole niitä haisevia ruskeita raitoja kalsareissa... :D
 

Hunter oli aikanaan varsin kova kone, joista IAF:n Mirage III pilotit pääsi ottamaan mittaa. Kaartotaistelussa matalalla se oli parempi kuin Mirage III.
Jordanian RAF:n kouluttamat Hunter lentäjät olivatkin erinomaisia taistelijoita, parhaita mitä arabeilla oli noissa kähinöissä vastaan laittaa.
 
Valitettavasti maininta esiintyjän sivuilla ei ole vielä varmistus. On puhtaasti esiintyjän käytännöistä kiinni mitä se tarkoittaa ja jotkut ilmoittavat myös käytännössä varauksen tasolla olevat esiintymiset. Niinkin on käynyt, että vierailu ei ole syystä tai toisesta toteutunut vaikka se on vastaavalla tavalla ilmoitettu. Varsinaiset varmistukset tulevat yleensä järjestäjän suunnalta siinä vaiheessa kun kaikki on heidän puolestaan lyöty lukkoon. Ihan hyvällä todennäköisyydellä tuo varmasti toteutuu, mutta varmistettuna en sitä pitäisi ennen kuin järjestäjä niin ilmoittaa.

Nyt se on sitten virallista.

http://ilmailumuseo.fi/kaivari_04/

Tosin tuossa tiedotteessa on virhe kun väittävät, ettei Suomessa ole nähty lentävää Drakenia sitten vuoden 2000. Samainen ruotsalaiskone kyllä esiintyi muistaakseni juhannuksena 2015 Kauhavalla.

EDIT: Kohdasta 16.30 eteenpäin. Sitä ennen mm. Fouga-pari ilmassa.

 
Viimeksi muokattu:
Noniin, museossa tuli käytyä, kooltaan ei mikään iso mutta laidasta laitaan löyty ihmeteltävää;

Amelia EarhartD94C6DA4-1CAF-43E4-B763-43AAD36040F2.JPG

P-51 Mustang pilots association muistolaatta:

39468F8E-BC63-4E99-9327-7E1A8C71B638.JPG

Entisöinti puuhat käynnissä:

A93DE152-16C4-4EFF-8777-746B6672A7A2.JPG

Tomcat F-14 :
8326E12E-C761-48B7-B23A-95AAE287B4B8.JPG

Edit.
Ps.
Tomcat liittyy vahvasti erääseen elokuvaan:

Plus hieman dataa:


http://www.wingsovermiami.com
 

Liitteet

  • upload_2017-3-10_18-25-12.png
    upload_2017-3-10_18-25-12.png
    421 bytes · Luettu: 1
  • upload_2017-3-10_18-25-12.png
    upload_2017-3-10_18-25-12.png
    148 bytes · Luettu: 1
  • upload_2017-3-10_18-27-36.png
    upload_2017-3-10_18-27-36.png
    148 bytes · Luettu: 1
  • upload_2017-3-10_18-27-36.png
    upload_2017-3-10_18-27-36.png
    421 bytes · Luettu: 1
Viimeksi muokattu:
Lentoturvallisuuteen liittyvä uutinen etelänaapurista.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/viron_siviililennonjohdolle_tulossa_primaaritutkatieto

Viron siviililennonjohto alkaa saada kuluvan vuoden aikana käyttöönsä primääritutkadataa. Sen avulla lennonjohto voi nykyistä paremmin pitää siviililentoliikenteen erossa Itämeren kansainvälisessä ilmatilassa operoivista ns. pimeistä lennoista ( = venäläiset sotilaskoneet ).

Suomessa Finavialla on käytössää primääritutka Helsinki-Vantaalla ja lisäksi yhteistyö ilmavoimien kanssa toimii hyvin. Eli saavat myös näiden ilmavalvontatutkien tiedot käyttöönsä.
 
Czech Flying Legends -niminen porukka operoi MiG-15 UTI -harjoitushävittäjää. Heput näemmä ylläpitävät videoblogia. Huoltohommat menossa tulevan kesän lentoja varten. Videoissa on tekstitys englanniksi.


 
1981 Suomi-Neuvostoliitto-seura lobbasi Suomea osallistumaan Neuvostoliiton avaruusohjelmaan. Ilmeisenä ideana oli lähettää suomalainen kosmonauttikoulutukseen. Ehdotus esitettiin valtioneuvostolle ja tuolloinen pääministeri Kalevi Sorsa ehti jo lupailla Suomen suostumusta hankkeeseen.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/kosmonautti-56330

Kyseessä oli ilmeisesti ns. Interkosmos -ohjelman puitteissa tehty tarjous. Se oli NL:n itäblokin alusmaille virittelemä lähinnä propaganda-arvoon perustuva kosmonauttiohjelma.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Interkosmos

Neuvostoblokin ulkopuolisista maista mukaan lähtivät näemmä vain Intia ja Ranska (tämä Ranskan avaruuslento olikin tieteelliseltä arvoltaan tiettävästi ylivoimainen muihin verrattuna). Kuten tunnettua, Suomi ei tarttunut tarjoukseen. Se katsottiin tieteelliseltä kannalta liian köykäiseksi, eikä haluttu Suomen leimautuvan Varsovan liiton maiden kaltaiseksi. Samoihin aikoihin asiaa kyseltiin myös ilmavoimien koelentäjiltä. Ketään ei kiinnostanut lähteä kosmonauttikoulutukseen Neuvostoliittoon.
YLE:
Suomi ja teknologia kylmässä sodassa
Kun Suomi melkein sai kosmonautin
Osa 1/3. Neuvostoliitto laukaisi 4. päivä lokakuuta 1957 avaruuteen ensimmäisen tekokuun, Sputnikin. Risto Pellinen oli tuolloin 13-vuotias koululainen. Syksyllä 1957 Risto oli monta kertaa katsomassa Sputnikin lentoa, sillä tekokuun pystyi näkemään paljain silmin.

Myöhemmin Risto Pellisestä tuli suomalaisen avaruustutkimuksen pioneeri, joka joutui moneen hankalaan tilanteeseen kun suomalaista avaruustutkimusta ja -teknologiaa piti kehittää yhteistyössä kylmän sodan osapuolien kanssa.

Neuvostoliitto esimerkiksi esitti 1980-luvun alussa suomalaisille tarjouksen osallistua kosmonauttiohjelmaan. Miksi Suomen kannatti torjua Neuvostoliiton tarjous?

Entä miten ja millaista kuvaa Neuvostoliitto rakensi avaruusohjelmastaan ja kosmonauteistaan 50- ja 60-luvuilla?

Haastateltavina avaruustutkimuksen emeritusprofessori Risto Pellinen ja Neuvostoliiton avaruusohjelman julkisuuskuvaa tutkinut Iina Kohonen.

Toimittajana Harri Alanne.

https://areena.yle.fi/1-3936364
 
Ainoa tunnettu kuva Concordesta kahden machin nopeudessa ja maksimilentokorkeudessa.

1,350 mph. Taken from an RAF Tornado fighter jet, which only rendezvoused with Concorde for 4 minutes over the Irish Sea: The Tornado was rapidly running out of fuel, struggling to keep up with Concorde at this speed.


9f2wgkY.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Puolalainen pienkone laskeutui vahingossa Vaalaan – umpihankeen
Kone laskeutui umpihankeen vähän käytetylle lentokentälle.20-vuotias puolalaismies luuli laskeutuvansa Ylivieskaan.
Kainuu Julkaistu 15.3.2017 klo 22:26
http://www.kainuunsanomat.fi/kainuu...lainen-pienkone-laskeutui-vahingossa-vaalaan/

Vaala (EFVL) ja Ylivieska (EFYL), kirjaimen ero kentän tunnuksessa. Vaala auraamatta ja kone katolleen laskussa.
Umpihankeen laskussa nokkapyörä taittuu alle ja siitä sähäkästi nokan kautta ympäri. Täräyttäähän se vähän, mutta ei tässäkään tullut pilotille mitään ihmeempiä vammoja.
 
Puolalainen pienkone laskeutui vahingossa Vaalaan – umpihankeen
Kone laskeutui umpihankeen vähän käytetylle lentokentälle.20-vuotias puolalaismies luuli laskeutuvansa Ylivieskaan.
Kainuu Julkaistu 15.3.2017 klo 22:26
http://www.kainuunsanomat.fi/kainuu...lainen-pienkone-laskeutui-vahingossa-vaalaan/

Vaala (EFVL) ja Ylivieska (EFYL), kirjaimen ero kentän tunnuksessa. Vaala auraamatta ja kone katolleen laskussa.
Umpihankeen laskussa nokkapyörä taittuu alle ja siitä sähäkästi nokan kautta ympäri. Täräyttäähän se vähän, mutta ei tässäkään tullut pilotille mitään ihmeempiä vammoja.

Nyt kyllä Puolanmiehelle sattui harmillinen fiba. Varmaan polttoainekkin alkoi olla lopussa. Mikä kone on kyseessä?
 
Harvoin ilmailuaiheisen lehtiuutisen ensimmäinen kappale tarjoaa näin konkreettisen tapahtumainkulun ja herättää samalla vielä enemmän kysymyksiä... hyvää työtä!

"Pientä potkurikonetta kuljettanut puolalaismies laskeutui keskiviikkoiltana Vaalan lentokentälle. Kentällä ei ole talvikunnossapitoa, joten kone päätyi umpihankeen."

Eli tulkitsen tämän siten että kenttä oli umpihankea? Eli kentälle 'päätyminen' oli sama kuin umpihankeen päätyminen, ikäänkuin deterministisessä mielessä?

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotima...a-selvitetaan-miksi-on-tullut-suomeen/754477/

Kaleva.fi on itse asiassa osoittautumassa ihan lukemisen arvoiseksi sivustoksi jopa meille sudeetti-suomalaisille...

 
Back
Top