Niin, aerodynamiikka.
"Se mikä näyttää hyvältä, usein on myös hyvä" Burt Rutan.
Minä ole harrastanut ilmailua jo pikkupojasta lähtien, vanhempani harrastavat yleisilmailua, joten taisi tarttua meihin muksuihin jo äiteenmaidossa ikuinen kiinnostus ilmailuun ja lentäviin koneisiin.
Minä ole perusluonteeltani sellainen nuuka, joten olen aina pitänyt omaa tekemistä ja omaa osaamista arvossa arvaamattomassa.
Tämä on myös ilmailuharrastettani siivittänyt, oman suunnittelun ja itse tekemisen osalta.
Pidän myös ilmailussa luonnon voimien ymmärtämystä erittäin tärkeänä ja pilotin päätöksentekokykyä myös tärkeimpiin lukeutuvina asioina, jotka pitävät lentokoneen lentämässä, eikä peltoa kyntämässä. (Kyntöhommiin on parempia pelejä)
Siksi olen lueskellut vapaalla ollessani tätä aerodynamiikka ja pyrkinyt sitten huomaamaan leko-suunnittelussa niitä hyviäkin pointteja, jolla koneen saisi lentämään mahdollisimman vähällä vaivalla, mahdollisimman pitkälle ja kauniisti...
Nuukkuus on varmaan hyvä perusasia kaikessa, mutta myös muotoilussa on nuukkuus erittäin tärkeää ja etenkin aerodynamiikassta nuuka ja eleetön muotokieli onkin yhtäkkiä enemmän ja erinomainen homma.
Tällaisia eleettömiä ilmailuvälineitä on alkuosalla mainitsemani Burt Rutan suunnitellut tukuittain ja muutama muukin, esim. hiljattain edesmennyt Jim Bede, Jiro Horikoshi, Edgar Schmued, Alexander Lippisch, Reginald Joseph Mitchell ja Mike Arnold.
Minua sykähdyttää Tällä hetkellä erityisesti Mike Arnoldin (01.04.1940-06.10.2015) kehittämät koneet, AR5 ja AR6
Oivalliset lentolaitteet näinkin nuukalle miehelle, kuin minä olen.
Näiden kahden koneen kehittely ja valmistaminen on kiinnostanut ja kyllä innostaisi tällaista alkaa näpertelemään tuolla verstaani takanurkassa, mutta koneet ovat "one off" tuotteita, eikä piirustuksia/lupia saa, edes rahallakaan...
http://www.ar-5.com/
Millaisia aerodynamiikka luomuksia te, arvon harrastajat, olette alkaneet haluta kynsiin ne ja mikä tällaisen innon kirvoitti Teissä?
Minussa se into taitaa olla nuukuus ja luonnonmukaisen lentämisen tavoittelu...
Jos joku haluaa, niin voinee siirtää/perustaa vaikka oman ketjun tälle aiheelle, luulen keskustelua riittävän tässä aihepiirissä...