Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Lentotunneista saattaisi olla hyötyä ainakin kopterilentämisessä... päätti silti kokeilla, vaikka kiellettiin koskemasta.


Varmaan joku kiinteäsiipisen kokenut lentäjä uskoi osaavansa..:confused: Toivottavasti oli kasko kunnossa. No ei auta, vakuutusyhtiöt kyllä pesee kätensä, jos kelpuutukset ei ole kunnossa.
Itse asiassa helikopterilentäjät aloittavat uransa kiinteäsiipisestä, ainakin rajan kopterikuski oli aloittanut. (Juttelin 2016 Kuopion air showssa hänen kanssa.)
Pari kolme lentotuntia opettajan kanssa vispilällä riittää auttavaan kopterin hallintaan, ei hyvään , mutta alas saa isolle kentälle ehyenä. Silloin kun sitä pohjaa on jo hankittu kiintäsiipisellä.
 
Mikä mahtaa olla lennonopettajan vastuu, jos malttamaton oppilas on jätetty / päästetty puuhastelemaan yksin kopterin puikkoihin?
 
Mikä mahtaa olla lennonopettajan vastuu, jos malttamaton oppilas on jätetty / päästetty puuhastelemaan yksin kopterin puikkoihin?

Jos se on lähtenyt omalla luvalla, niin ei siitä lennonopettaja ole vastuussa.
Esim. kevytilmailussa minimi tuntimäärä yksinlentoon on 15 lentotuntia. Lisäksi ennen yksinlentoa on suoritettava tarkastuslento hyväksytysti.
Mikäli lennonopettaja sanoo 10 koululento tunnin jälkeen, että osaathan sinä, voit lentää yksin, sen kun menet, niin se opettaja on aivan hetkisen kuluttua entinen lennonopettaja.
Jos oppilas tuossa tilanteessa lisäksi teloisi itsensä, olisi myös muita seuraamuksia varsin varmasti tulossa.

Nuo on viranomaisen määräämät minimit. Sen lisäksi oppilaan taitotaso on oltava sellainen, että sen VARMASTI uskaltaa päästää lentämään yksin. Käytännössä noilla minimeillä ei vielä kovin monet yksin lennä. Yleensä oppilaalla on +-20 h opettajan kanssa tiimaa, ennen kuin aletaan olla varmoilla pohjilla.

Lupakirja nimimi ultra on 25 h. Käytännössä -+ 30h. Ei lentäminen hankalaa ole. Kun alkujännityksestä on päässyt ja rystyset valkeana sauvan puristamisesta, sen oppii kuka vaan suhteellisen normaalilla motoriikalla varustettu ihminen.

Noista vispiläpuolen minimeistä en ole perillä. Kieltämättä olisi joskus hauska kokeilla tuota helikopterin ohjaamista.:)
 
Viimeksi muokattu:

Näkyyhän niitä löytyvän kevytversioina. Moottori on 2t, ininästä sen tunnistaa.
2t moottori, joka tunnetusti kestää huonosti pitkään tasakaasulla ajamista, kopterissa.:confused: Riitävän voitelun kannalta 2t-moottorin kierroslukua olisi hyvä välillä muutella, kopterissa ei paljoa kaasun kanssa pumppailla. Tuossa on nokanpää veressä aivan justiinsa, jos jotain sattuu.
Saahan sen autorotaatiolla jollain lailla alas moottorihäiriön sattuessa, mutta tässä ''avomallissa'' lentäjä on aivan suojaton.
 

Näkyyhän niitä löytyvän kevytversioina. Moottori on 2t, ininästä sen tunnistaa.
2t moottori, joka tunnetusti kestää huonosti pitkään tasakaasulla ajamista, kopterissa.:confused: Riitävän voitelun kannalta 2t-moottorin kierroslukua olisi hyvä välillä muutella, kopterissa ei paljoa kaasun kanssa pumppailla. Tuossa on nokanpää veressä aivan justiinsa, jos jotain sattuu.
Saahan sen autorotaatiolla jollain lailla alas moottorihäiriön sattuessa, mutta tässä ''avomallissa'' lentäjä on aivan suojaton.

Videon tiedoista näkyy, että kopteri on ilmeisesti nimeltään Mosquito. Näyttäisi olevan kaupasta saatava Mosquito Air.

mosquito_air_0033_extreme_ar1-960x330.jpg


http://www.innovatortech.ca/Mosquito_Model_Compaire.html

Mosquiton moottori on 2-tahtinen 626ccm MZ-202, teholtaan 60hp/5800rpm, josta litrateho 96hp/litra. Moottorin nimi ja iskutilavuus vähän vihjaavat, että saattaisi olla sukua itäsaksalaiselle Trabantin moottorille.

http://www.compactradialengines.com/mz202.html
 
Viimeksi muokattu:
Mosquiton moottori on 2-tahtinen 626ccm MZ-202, teholtaan 60hp/5800rpm, josta litrateho 96hp/litra. Moottorin nimi ja iskutilavuus vähän vihjaavat, että saattaisi olla sukua itäsaksalaiselle Trabantin moottorille.

Kieltämättä ''harppi-saksa'' ja Motorenwerke Zschopau GmbH tuosta MZ:tä mieleen juontuu.. Vaikuttaisi kuitenkin olevan Kanadasta tuo mosa.
Aikoinaan MZ:n pyörät olivat yleisiä meidänkin teillä ja ei se varmaankaan muihin itäpyöriin verrattuna ainakaan huonompi ollut.
 

Lentoturmatutkinta John F. Kennedy jr:n kuolemasta.
Kennedy oli varsin kokenut pilotti, yli 300 h, mutta vain 75 yksin. (Koneen päällikkönä,ilman lennonopettajan apua.) VFR eli näkölento kelpuutukset, ei edes yö-VFR:ää.
Rouvalla meni shoppaillessa ja ruuhkassa aikaa siten, että lähtö myöhästyi 2 h.

Aurinko laski, huonot olosuhteet, horisontti katosi näkyvistä. Keskittyi hetken radion säätämisen, kone lähti kaartoon.
Huomasi kyllä, että keinohorisontti on vinossa, mutta IFR:n koulutuksen puuttuessa (ollessa kesken) päätti uskoa harhaantuneeseen sisäkorvaansa, murhellisin seurauksin.
Klassinen asentotajun menetys, kolme kuollutta.

Kenneydyn lennonopettaja, (mittarilentokelpuuksen hankkiminen oli kesken,) tarjoutui lähtemään lennolle mukaan. Kennedy kieltäytyi tarjouksesta.
Lennonopettajalla lienee ollut aavistus, jos näkölento olosuhteista joudutaan pois, kaveri ei selviä. Oikeassa oli.

Lähtö olisi myöhästymisen takia IFR kelpuutuksen puuttuessa pitänyt perua, kävellä suosiolla liikennelentoyhtiön lippujonoon. Tai soittaa sille kokeneemmalle kaverille, että voitko tulla kuitenkin keikalle. Olosuhteet pimeässä ja sumussa olivat sellaiset, että mittarilentokelpuutus olisi ollut ehdoton.
 
Eikös se kokeneempi tarjonnut Kennedylle apua, mutta kaveri kohteliaasti kieltäytyi vastaanottamasta ja päätti itse hoitaa lentämisen.
 
Eikös se kokeneempi tarjonnut Kennedylle apua, mutta kaveri kohteliaasti kieltäytyi vastaanottamasta ja päätti itse hoitaa lentämisen.

Näin siinä kävi. Lennonopettaja tiesi, ettei Kennedyn kelpuutuksetkaan ole riittäviä, jos päivänäöllä ei perille ehditä.
Onhan tuossa sekin ihmeellisyys, että Kennydy oli lentänyt aika paljon, mutta suurimman osan lennoista lennonopettajan kanssa.
Eikö taitotaso ollut kunnolla riittävä edes näkölento olosuhteisiin? Puhumattakaan sumupilvessä lentämisessä yöllä.

Meillä systeemi on sellainen, että riittävän taitotason saavutettuaan toinen lennonopettaja ottaa oppilaan tarkastuslennon vastaan, jossa suoritetaan tietyt manööverit.
Jotka oppilaan on hyväksytysti suoritettava. Tämän jälkeen lupakirja lätkäistään kouraan kehotuksella lennä mahdollisimman paljon.
Kahden vuoden välein lennetään kertauskoululento lennonopettajan kanssa. 1h, ohjelma on vapaa. Kerrataan niitä asioita, joissa lentäjä tuntee tarvitsevansa kertausta.
Myös lennonopettaja ehtii siinä tunnin aikana nähdä, onko vaarallisia tai ei suositeltavia käytäntöjä päässyt syntymään. Jos on ja ne ovat niin pahoja, ettei niitä tunnin aikana oikaista, lennetään opettajan kanssa lisää, kunnes homma on taas paketissa.

Myös pitkien lentotaukojen jälkeen on syytä käyttää sitä lennonopettajaa kyyydissä. Lentotuntuma voi olla ruosteessa. Turvallisempi on palautella asioita ja menetelmiä käytäntöön, kun joku puuttuu tekemiseen heti, jos asiat näyttävät lähtevän menemään huonolle tolalle.

Ilmailu on siinä mielessä armoton laji, että jonkun toimenpiteen vähemmän menestyksekäs suorittaminen saattaa aiheuttaa virheiden ketjun, joka päättyy murheellisesti.
Riskit on ymmärrettävä ja niitä pystyy kokemuksen kautta tehokkaasti välttämään.
Ja aina on oltava varasuunitelma. Jos keli ei salli, ei lähdetä väkisin.
 
Meiilä kerhon (PHIL / Eurostar) koneella lentokausi alkaa nykyään aina open kanssa. Mikä sinällään on loistava käytäntö. Omalla koneella toki on mahdollista olla lentämättä ns. kerho tarkkaria, mutta se ei ole millään muotoa järkevää. Itsekkin aloitan kauteni opettajan kanssa ja aina löytyy pientä kohentamisen varaa .
 
Amerikkalainen Collins Foundation tarjoaa lentokoulutusta replika Me 262:lla.

http://www.warbirdsnews.com/warbirds-news/collings-foundation-messerschmitt-262.html

A very limited run of reproduction Me262 aircraft was fabricated with exacting standards and nut and bolt analysis of an original Me 262 trainer. Presently there are only three of these Me 262 replicas flying: two in the United States and one in Germany. Thankfully all are powered by General Electric J85 engines and feature additional safety features, such as upgraded brakes and strengthened landing gear. The planes quality and faithfulness to the original is such that the reproductions have met with the approval of the Messerschmitt Foundation in Germany and as such carry werk numbers that pick up where the last wartime produced Me 262 left off, a continuous airframe serial number run with a 50-year production break.

 
Amerikkalainen Collins Foundation tarjoaa lentokoulutusta replika Me 262:lla.

http://www.warbirdsnews.com/warbirds-news/collings-foundation-messerschmitt-262.html

A very limited run of reproduction Me262 aircraft was fabricated with exacting standards and nut and bolt analysis of an original Me 262 trainer. Presently there are only three of these Me 262 replicas flying: two in the United States and one in Germany. Thankfully all are powered by General Electric J85 engines and feature additional safety features, such as upgraded brakes and strengthened landing gear. The planes quality and faithfulness to the original is such that the reproductions have met with the approval of the Messerschmitt Foundation in Germany and as such carry werk numbers that pick up where the last wartime produced Me 262 left off, a continuous airframe serial number run with a 50-year production break.

Unusual Attitude / Upset Training Flight
Cost: $4,500.
Includes an approximate 40-minute flight in the Me 262 “White 1.”
Minimum Requirements: Pilots license and current medical certificate.
Description: Start with introduction of aircraft performance and limitations, cockpit layout, configuration, drills, in-flight and ground egress, then sortie brief. Continue to preflight inspection, engine start and take off.
While in flight, trainee will experience a variety of flight maneuvers. These include high-speed performance characteristics, constant altitude turns and recoveries.

4500 taalaa 40 minuuttia Me 262:lla, oletettavasti takaohjaamosta. Vaatimukset lentolupakirja (PPL)? ja voimassa oleva medikaali.
Kallishan tuo keikka on, mutta ei kuitenkaan mikään ryöstö.
 
Viimeksi muokattu:
Tuuli 25 kn luoteesta puuskistuen 40 kn:hen

Rivakka lentokeli.:D 40 solmua on 74 km/h.

Myötätuuleen pääsisi 150 km/h kulkevalla lentovehkeellä 224 km/h maanopeutta.
Vakavasti ottaen, taidan jättää lähtemättä. Reissu jäisi viimeiseksi.
 
Back
Top