Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

15-vuotiaana 1. yksinlento Jabirun ultralla. Hienosti handlattu.:salut:
Suomessa lentolupakirjaan tarvitaan 17 vuoden ikä.
(Jos vähän nillitystä sallitaan, loppuvetoa olisi saanut olla minun makuuni vähän ravakammin.)
Mun mielestä Suomessa tulisi muuttaa noita ikärajoja. Ajokorteissa, luvissa ja pätevyyksissä. Alaspäin kaikissa... paitsi yläikärajat ylöspäin.
 

Ammattilaisen arvio Emiratesin bussin sivutuulilaskusta.
Me harrastelijat emme havainneet pientä pomppua, mutta muuten olemme näköjään ammattilaisen kanssa hyvinkin samoilla linjoilla.
Näyttää aika häjyltä, mutta hommat oli ohjaamossa hallinnassa. Normal day at the office.:)
 
Kuka uskaltaisi lentää? Kaveri itse kellarissa rakensi, pääsääntöisesti RC osilla ja kokemuksella.

Sikäläinen "Sanginjoen mies".
Selkeästi nähtävillä RC koneen elementit tuossa, suuret vakaajatasot sekä ohjainpinnat, myös isot liikeradat ohjaimilla. Uskaltaisin lentää, mutta laskisin aerodynaamisen nostokeskiön alueen ja painopisteen alueen, että ovat edes "sielläpäin".
 
Uskoisin ko. rakentajan olevan jotenkin perillä lentokoneen toiminta periaatteesta, muutenhan testaamisesta tulisi todella työlästä ja se kuluttaisi poskettomasti oletettavasti vähiä resursseja.

Ylen Elävässä Arkistossa pitäisi olla se dokkari Raimo Päätalosta. Ukko selittää siinä muistaakseni jotenkin niin, että rakenteli poikasena lennokkeja ja sitten aikuisiällä lueskeli "jottain aiheeseen liittyviä kirjoja" joita sattui kotikirjastosta löytämään. Ymmärsin niin, että tuo lennokkiharrastus ja jonkinlainen aerodynamiikan perusteiden ymmärtäminen sai aikaan sen, että mies kasasi omatekoisen lentokoneen eikä onnistunut tappamaan itseään sillä.
 
Dubaissa on menossa yksi ilmailualan suurimmista näyttelyistä, jossa suurten liikennekonekauppojen ohella on myös aika paljon militaaripuolen kalustoa esillä.
Joku tietoniekka voisi vaikka listata tämän videon koneet...
 
Pitkä juttu aavekoneesta USA:n länsirannikolla linkissä.

Airliners And F-15s Involved In Bizarre Encounter With Mystery Aircraft Over Oregon
The FAA, the USAF, and air traffic control recordings all confirm the bizarre event did indeed occur last October.

Something quite out of the ordinary occurred in the skies over Oregon on October 25th, 2017. A mystery aircraft was flying in daylight hours among the steady stream of airliners that traverse from south to north, between locales in California and Nevada and cities like Portland and Seattle and beyond. The incident began, at least as best we can tell, around 4:30pm near the California-Oregon border and resulted in multiple pilot eyewitnesses, recorded air traffic control audio, and eventual confirmations from both the FAA and North American Aerospace Command (NORAD) that it did indeed occur.

http://www.thedrive.com/the-war-zon...e-encounter-with-mystery-aircraft-over-oregon
 

Joku puusilmä lähes törmäsi liitovarjon hinausvaijeriin..
Lentosäännöt ne on Ruotsissakin, ja koneen pilotti ei niistä piitannut.

Lähtökohta on, että lentopaikkaa (myös korpikenttää) lähestyttäessä hyvissä ajoin ilmaistaan omat aikomukset, esim. xxxx liikenne, Oscar-Kilo-Romeo lähestyy etelästä, arvio laskukierrokseen 5 min. Nyt jaksolla oleva hinausmiehistö ilmoittaa, varjohinaus, vaijeri ja varjo ilmassa. Mitään vaaratilannetta ei olisi syntynyt.

Nyt kaveri tööttäsi tulemaan suoraan varjon alta, puhtaasti tuurilla ohitti vaijerin.:facepalm:
 
^tuossa kyllä liitovarjonköyden yläpäässä on käynyt satumainen tuuri. Lentäjälle kyllä pitäisi pitää hieman isompi puhuttelu toimistaan. Ympäristön tarkkailu on todellakin heikkoa tasoa tuolla pilotilla.:(
 
^Starfighterin maine huomioiden en oikein tiedä, oliko tuo takapenkkiläinen onnekas vai onneton.:)


penis_in_sky_fb.jpg

Yhdysvalloissa, Washingtonin osavaltiossa, taivaalle ilmestyi melko härski näky torstai-iltapäivänä.

Yhdysvaltain laivaston lentäjä piirsi taivaalle kuvion, joka muistutti erehtymättömästi penistä.

-Aloin kuvata videota, kun pilotti piirsi taivaalle 8-kuviota. Kun kahdeksikko oli valmis, päätin lähteä kotiin. Hetken kuluttua ymmärsinkin, ettei pilotin mestariteos ollut vielä valmis, kertoo videota kuvannut silminnäkijä.

Whibdey Islandin lentotukikohdan komentajat ovat pahoitelleet tapahtunutta ja pitävät tapahtunutta täysin hyväksymättömänä.
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201711180104510_v0.shtml

Hehheh, huumorintajuton esimies veti tästä mestariteoksesta hernekuorman nenäänsä.:D
 
^Starfighterin maine huomioiden en oikein tiedä, oliko tuo takapenkkiläinen onnekas vai onneton.:)


penis_in_sky_fb.jpg

Yhdysvalloissa, Washingtonin osavaltiossa, taivaalle ilmestyi melko härski näky torstai-iltapäivänä.

Yhdysvaltain laivaston lentäjä piirsi taivaalle kuvion, joka muistutti erehtymättömästi penistä.

-Aloin kuvata videota, kun pilotti piirsi taivaalle 8-kuviota. Kun kahdeksikko oli valmis, päätin lähteä kotiin. Hetken kuluttua ymmärsinkin, ettei pilotin mestariteos ollut vielä valmis, kertoo videota kuvannut silminnäkijä.

Whibdey Islandin lentotukikohdan komentajat ovat pahoitelleet tapahtunutta ja pitävät tapahtunutta täysin hyväksymättömänä.
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201711180104510_v0.shtml

Hehheh, huumorintajuton esimies veti tästä mestariteoksesta hernekuorman nenäänsä.:D
Erinomaisesti suunniteltu keikka. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, joten suunnittelun jälkeen tarvitsi vaan, lentää... :)
 
^Starfighterin maine huomioiden en oikein tiedä, oliko tuo takapenkkiläinen onnekas vai onneton.:)


penis_in_sky_fb.jpg

Yhdysvalloissa, Washingtonin osavaltiossa, taivaalle ilmestyi melko härski näky torstai-iltapäivänä.

Yhdysvaltain laivaston lentäjä piirsi taivaalle kuvion, joka muistutti erehtymättömästi penistä.

-Aloin kuvata videota, kun pilotti piirsi taivaalle 8-kuviota. Kun kahdeksikko oli valmis, päätin lähteä kotiin. Hetken kuluttua ymmärsinkin, ettei pilotin mestariteos ollut vielä valmis, kertoo videota kuvannut silminnäkijä.

Whibdey Islandin lentotukikohdan komentajat ovat pahoitelleet tapahtunutta ja pitävät tapahtunutta täysin hyväksymättömänä.
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201711180104510_v0.shtml

Hehheh, huumorintajuton esimies veti tästä mestariteoksesta hernekuorman nenäänsä.:D

Erinomaisesti suunniteltu keikka. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, joten suunnittelun jälkeen tarvitsi vaan, lentää... :)

Pari vuotta sitten Floridassa joku siviilipilotti teki tällaista jälkeä. Joku Flightradar 24:n seuraaja huomasi. :D

rawImage.webp
 

Joku puusilmä lähes törmäsi liitovarjon hinausvaijeriin..
Lentosäännöt ne on Ruotsissakin, ja koneen pilotti ei niistä piitannut.

Lähtökohta on, että lentopaikkaa (myös korpikenttää) lähestyttäessä hyvissä ajoin ilmaistaan omat aikomukset, esim. xxxx liikenne, Oscar-Kilo-Romeo lähestyy etelästä, arvio laskukierrokseen 5 min. Nyt jaksolla oleva hinausmiehistö ilmoittaa, varjohinaus, vaijeri ja varjo ilmassa. Mitään vaaratilannetta ei olisi syntynyt.

Nyt kaveri tööttäsi tulemaan suoraan varjon alta, puhtaasti tuurilla ohitti vaijerin.:facepalm:

Videon YouTube-esittelytekstissä on linkki tutkijalautakunnan raporttiin. Saabin pilotti oli 65-vuotias 3093 tunnin lentokokemuksella. Saabisti kertoo, ettei vastavalon takia nähnyt varjoliitäjää eikä ollut tietoinen paikalla harjoitettavasta varjoliitotoiminnasta. Paikka on vinssillä varustettu purjelentopaikka. Mahdollisesti purjelentokausi on Ruotsissa lokakuun puolivälissä takanapäin ja siksi katsoi voivansa lentää paikan yli? Tutkijalautakunta päätyy toteamaan, ettei köyteen törmääminen olisi olut vakava "The overall conclusion from the study is that no serious consequences would have occurred in a collision between the aircraft and the paraglider line."

"SUMMARY

An aircraft of the model SAAB MFI 15 took off from Sundbro, Uppsala, for a
VFR flight to Johannisberg, Västerås. Shortly thereafter began winching of a
paraglider from Härkeberga, located along the aircraft's route.

At the final stage of the winching, at about 350 meters altitude, the paraglider
pilot saw an airplane coming straight at him at a slightly lower altitude. The
aircraft passed below the paraglider a few seconds later without colliding. The
height difference was estimated by the paraglider pilot to about 50 feet and the
distance to the line was 1 to 3 meters.

The pilot of the aircraft never perceived the event. The map data that the pilot
used - and which is the most widely used in general aviation - had no special
marking of the paragliding activities at Härkeberga. Neither the paraglider nor
the aircraft flew at altitudes implying contact with controlled airspace.

In order to investigate the possible consequences, SHK commissioned a study
of a hypothetical sequence of events where the aircraft collides with the line.
The overall conclusion from the study is that no serious consequences would
have occurred in a collision between the aircraft and the paraglider line.

The incident was caused by the pilot's flight maps lacking data on paragliding
activities at Härkeberga which meant that the flight could not be planned and
carried out safely. Contributing factor has been reduced visibility due to
backlight conditions.

Recommendations
None."

http://www.havkom.se/assets/reports/English/RL_2014_15_1.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top